۰ نفر

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران؛

آخرین وضعیت بدهی دولت به تامین اجتماعی

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۴
کد خبر: 619656
آخرین وضعیت بدهی دولت به تامین اجتماعی

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: بر اساس بند «و» تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰، دولت درباره تسویه دیون تأمین اجتماعی ۸۹ هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهی دارد و تاکنون آن را پرداخت نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران امروز در نشست خبری با رسانه‌ها، با اشاره موضوع حقوق و دستمزد اظهار کرد: در این باره جلسه ای با نمایندگان شورای عالی کار داشتیم که مواضع خود را اعلام کردیم، درهمین راستا باید از نمایندگان کارگری و دولت به خاطر افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد حداقلی بگیران و افزایش ۳۸ ردصدی به علاوه حدود ۵۰۰ هزارتومانی سایر سطوح قدردانی کنیم.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با بیان برخی نگرانی‌ها درباره افزایش تورم در سال آینده، خاطرنشان کرد: نگرانی ما بابت حذف ارز ترجیحی و افزایش تورم در سال آینده است، اگر دولت بتواند تورم را مهار کند تأثیر مثبت این افزایش حقوق روی زندگی کارگران احساس می شود، اگر تورم کنترل نشود این گونه نخواهد بود.

وی به بدهی های دولت به تأکین اجتماعی اشاره کرد و گفت: براساس بند «و» تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰، دولت درباره تسویه دیون تأمین اجتماعی ۸۹ هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهی دارد و تاکنون آن را پرداخت نکرده است و امروز این بدهی به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، این در حالی است که دولت متعهد شده بود حق بیمه کارفرمایی برای این اقشار را پرداخت کند.این بدهی به علت تصویب و اجرای ۲۶ قانون اقشار بیمه خاص برمی‌گردد که دولت متعهد شده بود حق بیمه کارفرمایی برای این اقشار بپردازد.

دهقان کیا ادامه داد: در حال حاضر دولت باید به صورت ماهانه ۵هزار میلیارد تومان به خاطر حق بیمه کارفرمایی بپردازد که پرداخت نشده است.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با تأکید براینکه دولت و مجلس در اجرا و نظارت بر قوانین باید اقدام ویژه ای کنند، تصریح کرد: بدهی ۸۹ هزار میلیارد تومانی قرار بود پرداخت شود تا صرف هزینه های متناسب سازی شود اما با این عدم پرداخت، سازمان تأمین اجتماعی مجبور شد از یکی از بانکها وامی را دریافت و بدهی به این بانک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با انتقاد از واگذاری شرکتهای خصوصی به سازمان تأمین اجتماعی، ابراز کرد: شرکتهایی که به خاطر تسویه بخشی از مطالبات، به تأمیم اجتماعی قرار است واگذار شوند سودده نیستند، این ۸ شرکت غیربورسی و سودده نیستند و از طرفی دیگر قیمت آنها بالاتر از نرخ کارشناسی است.

وی ادامه داد: از قوای سه گانه می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند تا شاهد استمرار متناسب سازی در سال آینده باشیم، در غیراینصورت تامین اجتماعی با کسری نقدینگی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در ماه روبه رو و با مشکل مواجه خواهد شد و باید پاسخگوی چهارمیلیون بازنشسته باشند.

دهقان کیا در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به عملکردشان، خاطرنشان کرد: مکاتبات برای عدم اخذ مبلغ ۴۰۰۰ تومان بابت نسخ الکترونیک و امکان تهاتر بدهی‌های دولت با سهام و املاک و مخالفت با ادغام درمان صندوق‌های بیمه‌ای بخشی از کارنامه ما به شمار می آید.