۰ نفر

اختصاص تسهیلات ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از اشتغال

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۴۴
کد خبر: 618441
اختصاص تسهیلات ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از اشتغال

نمایندگان مردم در مجلس با اختصاص تسهیلات ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از اشتغال موافقت کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 16 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با پیشنهاد سید محسن دهنوی مبنی بر اصلاح بند الحاقی 2 تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

سید محسن دهنوی در توضیح این پیشنهاد گفت: همه شما در حوزه انتخابیه خود با فعالیت های اشتغالزایی کمیته امداد آشنا هستید. اصل این پیشنهاد به حوزه کمیته امداد امام خمینی (ره) باز می گردد. بالاترین میزان عملکرد را کمیته امداد داشته است. بالاترین میزان اصابت به اهداف را کمیته امداد امام داشته است. کم حاشیه ترین مجموعه ای که در بین محرومان اشتغالزایی ایجاد می کند، کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

وی ادامه داد: تسهیلات کمیته امداد از 20 هزار میلیارد تومان به 25 هزار میلیارد تومان تغییر کند و به همین جهت سقف تسهیلات از 97 هزار به 102 هزار میلیارد افزایش یابد. خواهش می کنم برای کمک به اینکه تعداد افراد زیر خط فقر کم شود و کمک به کاهش آسیب های اجتماعی شود، رقم تسهیلات کمیته امداد امام خمینی (ره) تقویت شود. با توجه به اینکه تمام گزارشات نظارتی نشان می دهد که کمیته امداد در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته است.

براساس بند الحاقی 2 اصلاحی تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه 1401 کل کشور؛

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای حمایت از اشتغال از طریق بانک های عامل مبلغ  یک میلیون و بیست هزار میلیارد(1.020.000.000.000.000) ریال تسهیلات قرض الحسنه را به اجزاء این بند اختصاص دهد. اشتغال ایجاد شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایش می شود و می بایست در سامانه ناظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شود. مراجع مزبور موظفند گزارش عملکرد خود را به صورت سه ماه یک بار در شورای عالی اشتغال ارائه داده و به صورت مکتوب به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.

۱-  مبلغ دویست و پنجاه هزار میلیارد(250.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و صد هزار میلیارد (100.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به سازمان بهزیستی کشور اختصاص می یابد. به منظور تسهیل دسترسی به اعتبار و پوشش خطر(ریسک) تسهیلات خرد پرداختی با هدف اشتغالزایی، به دستگاههای موضوع این جزء اجازه داده می شود نسبت به ایجاد صندوق تضمین اقدام نمایند.

همچنین در راستای اشتغال دانش بنیان و صنایع خلاق در سراسر کشور و تمامی استانها با اولویت مناطق محروم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک های عامل مبلغ پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000) ریال از محل منابع سپرده های پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی را با معرفی صندوق نوآوری و شکوفائی به شرکت های دانش بنیان و خلاق اختصاص دهد. شرایط و سقف تسهیلات پرداختی در این بند توسط صندوق و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می شود.

2- مبلغ ششصد و بیست هزار میلیارد (620.000.000.000.000) ریال از منابع این بند بین استانها و شهرستانها براساس شاخص های جمعیت، نرخ بیکاری برمبنای جدول پیوست تخصیص می یابد. مسئول ایجاد اشتغال هر استان، استاندار می باشد.

در هر استان متناسب با توانمندی نهادهای ذی‌ربط(ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) (بنیاد برکت)، بنیاد مستضعفان، سازمان بسیج سازندگی، سپاه، ارتش، آستان قدس رضوی و سایر سازمانها) سهمیه ای براساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان تخصیص داده می شود.

تخصیص اعتبارات در هر استان با اولویت مناطق محروم و حاشیه نشین، فعالیت‌های خلاق و دانش بنیان و تعاونی‌ها می باشد.