۰ نفر

جزییات اولین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۳
کد خبر: 612962
جزییات اولین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱

نخستین جلسه بررسی جزییات بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی ظهر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، نشست علنی عصر امروز (یکشنبه یکم اسفندماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی راس ساعت۱۴ و ۱۲ دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد. مصوبات امروز مجلس به شرح زیر است؛

سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۱ تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت عصر امروز ( یکشنبه) مجلس و بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، بند الف تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. 

بر اساس بند الف تبصره ۱ لایحه؛ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز چهل درصد(۴۰ درصد)تعیین می شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است درطول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه وسهم (۱۴/۵ درصد) درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم چهارده و نیم درصد(۱۴/۵ درصد) شرکت دولتی ذی ربط وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم سه درصد(۳ درصد) موضوع ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره (۵) این قانون اقدام کند. کلا سهم ۳ درصد باید به ردیف مذکور واریز شده و صدر درصد آن به استان ها در جدول شماره ۱۰ اختصاص یابد. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم امسال، محاسبه و تسویه می شود. 

وزارت نفت مکلف است هر ماه گزارش مقدار صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی و فرآورده های اصلی و فرعی نفتی و گازی و ارز حاصل و همچنین وصولی آن  و میزان واردات گاز طبیعی و ارز پرداختی بابت آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیوان محاسبات کشور ارائه کند. 

شرکت نفت مکلف به ارائه گزارش هزینه کرد به مجلس شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت بعد از ظهر جلسه علنی امروز ( یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، پیشنهاد کمیسیون انرژی در بند الف تبصره ۱ لایحه بودجه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس این پیشنهاد؛ گزارش هزینه کرد وجوه مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت هر سه ماه یکبار توسط وزارت نفت به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور ارائه می شود. 

سقف منابع درآمدی حاصل از صادرات نفت و گاز در سال آینده تعیین شد

نمایندگان  در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه اول اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، با بند (ب) تبصره ۱ ماده واحده این لایحه درباره تعیین سقف منابع درآمدی نفت و گاز در سال آینده موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ب) تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۱؛

١- سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۱، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۲ و منابع مربوط به سه درصد (۳٪) مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره (۵) این قانون معادل چهار میلیون و هشتصد و چهل و چهار هزار میلیارد (۴.۸۴۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود. صادرات فرآورده های نفتی مشمول این حکم نمی باشد.  

۲- در صورت افزایش عواید حاصل از منابع جزء (۱) این بند نسبت به ردیفهای مصوب، دولت مکلف است به میزان افزایش منابع، سقف انتشار اوراق مالی اسلامی موضوع بند (ب) تبصره (۵) این قانون را کاهش دهد.

مجوز مجلس به دولت برای جبران کسری صادرات نفتی از محل صندوق ذخیره ارزی

نمایندگان  در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه اول اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، با بند (ج) تبصره ۱ ماده واحده این لایحه درباره جبران کسری صادرات نفتی از محل منابع حساب ذخیره ارزی موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند (ج) تبصره ۱ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱؛

ج- چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۱۴۰۱ کمتر از سقف مقرر در بند(ب) این تبصره گردد، به دولت اجازه داده می شود با رعایت بند (پ) ماده (۱۷) و جزء (۴) بند (ح) ماده(۱۶) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسبت به تأمین مابه التفاوت حاصل از منابع حساب ذخیره ارزی اقدام کند. در صورت تحقق درآمد مازاد بر سقف مقرر در بند(ب) این تبصره، درآمد حاصله بر اساس حکم بند(ب) ماده (۱۷) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و واریز به این صندوق به حساب ذخیره ارزی واریز می گردد.

مالک شریعتی نیاسر در جریان بررسی پیشنهادات تبصره (۱) لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: ۱۴۱ نفر از نمایندگان نامه‌ای را خطاب به رییس و هیأت رییسه مجلس امضا کردند و در آن نامه تأکید کردند که آراء آنها به صورت داوطلبانه و بر اساس طرحی که در کمیسیون آیین‌نامه داخلی برای شفافیت آراء تنظیم شده است، اعلام شود. در این خصوص از فناوری مجلس نیز سوال شده و آنها گفتند که امکان اعلام آراء نمایندگان داوطلب وجود دارد. این بیانیه باید از طرف هیأت رییسه قرائت و اجرا شود.

علی نیکزاد ثمرین نایب رییس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر شریعتی گفت: این نامه، بیانیه نیست؛ از سوی دیگر آیین‌نامه اجازه اعلام آراء نمایندگان را نمی‌دهد.

پایان نوبت دوم جلسه علنی اول اسفندماه مجلس / نشست بعدی دوشنبه؛ دوم اسفند

علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۷ و ۵۱ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی (دوشنبه، دوم اسفندماه) ساعت ۷:۴۵ صبح با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.