۰ نفر

فایننشال تایمز خبر داد؛

سرگیجه فدرال رزرو برای کنترل تورم؛ نرخ بهره بالاخره افزایش می یابد؟

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبر: 612700
سرگیجه فدرال رزرو برای کنترل تورم؛ نرخ بهره بالاخره افزایش می یابد؟

دو مقام ارشد فدرال رزرو تاکید کردند که بانک مرکزی ایالات متحده باید در تلاش برای کاهش تقاضا و کنترل تورم، باید یک برنامه افزایش چند مرحله ای نرخ بهره را از ماه مارچ آغاز کند. لائل برینارد، از روسای فدرال رزرو که به عنوان نایب رییس هم معرفی شده است، روز گذشته عنوان کرد که بانک مرکزی باید در جلسه ماه آینده « افزایش چند مرحله‌ای نرخ بهره را آغاز کند.»

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، اظهارات برینارد که در رویدادی به میزبانی دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو برگزار شد، منعکس کننده نظرات جان ویلیامز، رییس فدرال رزرو نیویورک در اوایل روز جمعه بود. در رویدادی که توسط دانشگاه نیوجرسی سیتی برگزار شد، ویلیامز عنوان کرد که از فدرال رزرو برای افزایش «پیوسته» نرخ بهره از سطح نزدیک به صفر فعلی خود از ماه آینده حمایت می‌کند.

او تاکید کرد: با اقتصادی قوی و تورم امروزی که بسیار بالاتر از هدف بلندمدت ۲ درصدی ماست، زمان آن فرا رسیده است که روند بازگرداندن تورم به محدوده هدف و سطوح عادی‌تر را آغاز کنیم. به عنوان اعضای حلقه داخلی جی پاول رییس فدرال رزرو، دیدگاه‌های برینارد و ویلیامز اهمیت قابل توجهی دارد.

یکی از آخرین سیاست هایی که با مشورت آن ها صورت گرفت، کاهش سطح سیاست‌های پولی انبساطی با تشدید نااطمینانی بود؛ سیاست‌های انبساطی که طی دو سال گذشته و با شروع همه گیری کرونا آغاز شده بود.

ویلیامز در این باره به خبرنگاران گفت که استدلال قانع کننده‌ای برای یک «گام بزرگ»‌در ماه مارچ نمی‌بیند، اما در عین حال تاکید کرد که روند سیاست های پولی سخت‌گیرانه باید سریع‌تر از دفعه قبل اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که فدرال رزرو ابتدا در دسامبر ۲۰۱۵ تعدیل کرد و سپس یک سال منتظر ماند تا افزایش سه ماهه دوم را ارائه کند.

جیمز بولارد رییس فدرال رزرو سنت لوییس و عضو رای‌دهنده کمیته بازار آزاد فدرال، یکی از سرسخت‌ترین مدافعان افزایش نرخ بهره بوده است. او خواستار این شده است که نرخ وجوه فدرال تا جولای یک درصد بالاتر از سطح نزدیک به صفر خود باشد.

بولارد همچنین قبلا حمایت خود را از افزایش نیم واحدی بیش از حد معمول نرخ بهره در ماه آینده اعلام کرده بود – اگرچه او گفت که در مورد این موضوع تصمیم نهایی به پاول موکول خواهد شد.

چندین مقام فدرال رزرو از نیاز به چنین اقدامی عقب نشینی کرده‌اند، از جمله استر جورج از کانزاس سیتی و لورتا مستر از کلیولند. به جای آن مری دالی از سانفرانسیسکو خواستار یک رویکرد «سنجیده»‌ برای بالا بردن نرخ وجوه فدرال به سطحی مطابق  فعالیت اقتصادی کندتر شده است.

انتظارات بازار برای افزایش نیم واحدی نرخ بهره در ماه مارچ در روز جمعه پس از صحبت‌های ویلیامز به میزان قابل توجهی کاهش یافت که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران دیدگاه خود را در مورد تهاجمی بودن فدرال رزرو تجدیدنظر کرده‌اند. برای امسال تقریبا شش مرحله افزایش در نظر گرفته شده است.

ویلیامز اذعان کرد که تورم که به سریع‌ترین سرعت خود در چهار دهه گذشته رسیده است، در سطحی «بسیار زیاد» در نوسان است و گفت که سیاست پولی «نقش مهمی» در کمک به مهار آن دارد.

او گفت: تقاضا برای کالاها و برخی خدمات در حال حاضر بسیار بیشتر از عرضه است و در نتیجه تورم افزایش یافته است. با توجه به اینکه بازار کار در حال حاضر بسیار قوی است، بازگرداندن تعادل بین عرضه و تقاضا و کاهش تورم مهم است.

اختلافات درون فدرال رزرو حتی در ترازنامه شدیدتر است، به طوری که برخی از مقامات برای فروش دارایی‌های اوراق بهادار با پشتوانه رهنی تاکید دارند و برخی دیگر کاهش روشمندتر را با سرمایه‌گذاری مجدد عواید اوراق بهادار سررسید ترجیح می‌دهند. فدرال رزرو هنوز مشخص نکرده است که این فرایند چه زمانی آغاز می‌شود و با چه سرعتی به پیش می‌رود؟

برینارد گفت که به نفع فدرال رزرو است که ترازنامه ۹ تریلیون دلاری خود را «در جلسات آینده» کاهش دهد، در حالی که ویلیامز گفت که فدرال رزرو باید این کار را «به صورت پیوسته و قابل پیش بینی» از اواخر سال انجام دهد.

او گفت: در مجموع، این دو مجموعه اقدامات یعنی افزایش مستمر محدوده هدف برای نرخ وجوه فدرال و کاهش مداوم دارایی‌های اوراق بهادار – باید به نزدیک‌تر کردن تقاضا به عرضه کمک کند.

اظهارات ویلیامز به دنبال اظهارات چارلز ایوانز رییس فدرال رزرو شیکاگو بود که در همان رویداد گفت که وضعیت تورم فعلی مستلزم «تغییر موقعیت اساسی سیاست پولی» است. وی افزود: اما نرخ‌های بهره بسیار محدود کننده ممکن است ضروری نباشد که به معنای «خطر کوچکتر» برای مشاغل و رشد اقتصادی است.