۰ نفر

وزیر اقتصاد؛

پیش نویس جدیدی را برای سرمایه گذاری خارجی آماده کردیم

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۳۶
کد خبر: 603289
پیش نویس جدیدی را برای سرمایه گذاری خارجی آماده کردیم

سید احسان خاندوزی گفت: برای استفاده از ظرفیت خارجی، بر منطقه گرایی و سیاست همسایگی تأکید داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید احسان خاندوزی گفت: مقاوم شدن اقتصاد نیازمند تمرکز بر توانمندی ها و قدرت تولید داخل و استفاده کردن از ظرفیت خارج است. برای استفاده از ظرفیت خارجی، بر منطقه گرایی و سیاست همسایگی تأکید داریم.

وزیر اقتصاد می گوید سال ۲۰۱۹ سهم اقتصاد ایران از تجارت نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری ۱۵ کشور همسایه، ۱.۶ درصد بوده است.باید به سمت کمترین میزان سیاسی شدن مناسبات اقتصادی حرکت کنیم.

 فرزاد پیل تن، مدیرکل عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت گفته بود که سهم ایران از بازار یک تریلیون و ۱۶۰ میلیارد دلاری واردات ۱۵ کشور همسایه تنها ۲۰ میلیارد دلار یعنی ۲ درصد است.

به گفته خاندوزی پایه های تعامل های اقتصادی به ویژه با نقش آفرینی بخش خصوصی و غیر دولتی باید به قدری قوی باشد، که کم تر از نوسانات سیاسی همسایگان متأثر شویم. ثمره تسهیل ارتباط فعالان اقتصادی در کشورهای همسایگان را به زودی خواهیم دید.

وزیر اقتصاد گفت: در زمینه سرمایه گذاری خارجی در ایران، پیش نویس جدیدی را برای مراجع قانونی ارسال کردیم. این پیش نویس به تغییرات جدی از جمله اقامت ها و مشوق های مالکیتی طولانی تر، افتتاح حساب های بانکی و رفع موانع پرداخته است. تمایل بیشتر به صادرات غیر نفتی موجب افزایش شاخص های مقاومت اقتصادی از جمله شاخص پیچیدگی می شود.

خاندوزی یادآور شد بانک جهانی اعلام کرده تولید ناخالص داخلی ۱۵ همسایه ایران بالغ بر ۵ هزار و ۶۰ میلیارد دلار بوده که ۵ کشور همسایه ما در میان ۳۰ اقتصاد برتر جهان به لحاظ بزرگی بوده اند. ایران پایین ترین نرخ رشد اقتصادی در میان همسایگان را تجربه کرده است. از منظر گسترش نفوذ در بازار کشورهای همسایه باید توجه ویژه ای داشته باشیم.

به گفته خاندوزی برای تجارت پایدار حتی با همسایگان باید نظامات تعاملات بانکی و ارزی مقاوم در برابر تحریم ها داشته باشیم. جهت گیری مشترک میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این حوزه مدنظر قرار گرفته است. در عصر جنگ افزارهای مالی زندگی می کنیم. حداقل ۵ مرکز تجاری در قطب های همسایگی ایران باید تأسیس کنیم و تا اطلاع ثانوی تمرکزمان را بر همین مراکز قرار دهیم. در ارتباط با کشورهای پیرامونی با مشکل نبود سهولت روادید رو به رو هستیم.