۰ نفر

محسن مهرعلیزاده در گفت و گوی زنده با اقتصادآنلاین؛

نرخ ارز را باید بازار تعیین کند / کاری می کنم بخش خصوصی بدون رانت واکسن وارد کند

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۵۶
کد خبر: 526963
نرخ ارز را باید بازار تعیین کند / کاری می کنم بخش خصوصی بدون رانت واکسن وارد کند

گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ "با هدف نقد و بررسی برنامه‌های اقتصادی انتخاباتی" وی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در حالی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم که اقتصاد ایران شرایط خطیری را پشت سر می‌گذارد. آمارهای رسمی حاکی از این است که متغیرهای اقتصاد کلان کشور همچون رشد اقتصادی، تورم، نرخ بیکاری، کسری بودجه، سرمایه‌گذاری و ... شرایط نامطلوبی را طی یک دهه گذشته تجربه کرده‌است. از همین رو پایگاه خبری اقتصادآنلاین در نظر دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و با هدف نقد و بررسی برنامه‌های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی، سلسله گفت‌وگوهایی اقتصادی را با این نامزدها برگزار کند.
مهمان این قسمت برنامه اقتصادآنلاین در روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه محسن مهرعلیزاده بود.
مشروح گفت و گوی اقتصادآنلاین با محسن مهرعلیزاده را در ادامه می‌خوانید؛
محسن مهرعلیزاده، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: تورم و افزایش روز‌ به روز قیمت‌ها، مسئله بیکاری جوانان و عدم رشد اقتصادی سه بحران بزرگ اقتصادی کشور در شرایط فعلی است.
وی افزود: بحران مسکن، مرکزگرایی و رغبت به حاشیه‌نشینی و چالشی که در موضوع سلامت داریم بویژه در ایام شیوع کرونا بحران‌های دیگر امروزه ایران است.
مهر علیزاده ادامه داد: پیش بینی من برای کسری بودجه امسال بیش از ۵۰۰هزارمیلیاردتومان است که حدود ۴۵درصد بودجه خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود دولت دست به کارهایی برای درآمدزایی بزند که نمونه‌اش را در جریان بورس دیدیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: کنترل کسری بودجه کشور از طریق واقع‌بینانه کردن درآمدهای دولت، اصلاح نظام بانکی بویژه بانک‌های خصوصی به کنترل تورم کمک می‌کند.
ایجاد اشتغال و باز کردن راه تولید کلید اصلی عملیاتی کردن روش‌های کنترل تورم است.

یارانه سه دهک‌ پایین جامعه باید حداقل ۵برابر شود / انرژی ارزان کارخانجات و شرکت‌های بزرگ باید حذف شود

محسن مهرعلیزاده گفت: افزایش تولید از طریق مانع زدایی و رفع قوانین زائد ممکن خواهد بود. ۵۰درصد مردم زیر خط فقر هستند.من برنامه‌ای اقتصادمحور و عدالت‌محور طراحی کرده‌ام. در این سیستم به تامین حداقل‌های زندگی مردم توجه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی یارانه نقدی در کشور ما یکی از ضرورت‌ها است. یارانه‌ها در سال آینده باید چندین برابر شود؛ برای مثال برای دهک‌های یک،دو و سه، پنج برابر شود. یارانه دهک چهارم و پنجم سه برابر شود و دهک‌های بالا حذف شوند. منابع این یارانه‌ها می‌توانند ۲هزارمیلیارد یارانه پنهانی که پرداخت می‌شود باشد. البته این منابع اصلا نباید از محل انرژی مصرف مردم باشد، بلکه به سراغ یارانه‌های انرژی کلانی برویم که به کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده بزرگ داده می‌شود.

۶۰درصد مالیاتی که باید گرفته شود، اخذ نمی‌شود

مهرعلیزاده گفت: ۶۰درصد مالیاتی که می‌تواند گرفته شود دریافت نمی شود که ۴۰درصد  آن معافیت و ۲۰درصد فرارمالیاتی هستند. اگر مریضی رانت و رانت‌خواری در کشور از بین نرود هزاران مشکل خواهیم داشت. امضاهای طلایی باید ریشه‌کن شوند.

تیم اقتصادی آقای روحانی چندان منسجم نیست

وی گفت: تیم آقای روحانی در تصمیمات اقتصادی چندان منسجم نیستند و خودش هم در مسائل اقتصادی ورود نمی‌کند. اخیرا تصمیم گرفته شد که ۲۰۰میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و جیب مردم برای سوءعملکرد خود دولت در حمایت از بورس پرداخت شود که این یعنی عدم وجود شفافیت.

نرخ ارز را باید بازار تعیین کند / روحانی روی برجام زیاد حساب باز کرد​

مهرعلیزاده گفت: با وجود شرایط جنگی، بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در دوره موسوی انجام شد. البته آنقدر دولت محور بودن کشور امروزه چندان مطلوب نیست. مرحوم رفسنجانی رویه را عوض کرد ولی منجر به تورمی شد که مطلوب نبود. احمدی‌نژاد شرایط را بسیار به هم ریخت. آقای روحانی خیلی سعی کرد اما به دلیل همان عدم انسجام دولت زحماتی که کشید به هدفش نرسید. دلیلش این بود که روی برجام بسیار حساب کرد اما در خارج و داخل اتفاقاتی افتاد که شرایط عوض شد.

وی اضافه کرد: بنده هرگز سیاست ارزی قبلی را پیش نمی‌گیرم که نتیجه آن رانت و واردات بی‌رویه و سرکوب تولید بوده است بلکه نرخ ارز را باید بازار تعیین کند. مردم نارضایتی خود را از شرایط فعلی اقتصاد در کف خیابان نشان دادند و امیدوارم به یک تیم اقتصادی کارا رای بدهند و از آن شفافیت بخواهند.

بخش دوم برنامه گفتگوی اقتصادی با نامزدهای انتخابات ١۴٠٠ به همراه پرسش و پاسخ مخاطبان در کلاب اقتصادآنلاین در کلاب هاوس  با محسن مهرعلیزاده به شرح زیر است:

۸۰درصد مسئولان در دوره ریاست جمهوری خود را از جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ انتخاب خواهم کرد / نظام پولی و بانکی خسارت‌بار است

محسن مهرعلیزاده گفت: راجع به اینکه جزء ده انتخابات اول جناح اصلاح‌طلب نیستم باید بگویم من خیلی از اینکه از این سمت و به این صورت وارد انتخابات شوم علاقه‌ای نداشتم. براساس برنامه‌ریزی انجام شده کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب جلو می‌روند و هرکه رای بیشتری آورد باقی می‌ماند. فکر می‌کنم به دلیل سوابق طولانی خود به عنوان نفر اول دولت از پس این کار برخواهم آمد. اقتضائات انتخابات این دوره با دوره‌های قبل به شدت متفاوت است. دخترم را در منطقه آزاد کیش منصوب نکردم بلکه به عنوان یک کارشناس با قرارداد کاری معمولی استخدام شد.

وی افزود: یکی از عوامل رسیدن وضعیت کشور به این اوضاع خسارت‌بار، ناکارآمدی نظام بانکی و پولی کشور است. در دولت خودم ۸۰درصد کسانی که مسئولیت خواهند گرفت را از دهه‌های ۶۰ و ۷۰انتخاب خواهم کرد.

در عرض ۴ماه، کاری می‌کنم بخش خصوصی بدون رانت واکسن وارد کند

مهرعلیزاده گفت: قول می‌دهم در عرض ۴ماه بخش خصوصی بدون دریافت هیچ‌گونه ارزی واکسن وارد کنند و هیچ مجوزی هم داده نمی‌شود بلکه همه می‌توانند واکسن بخرند و وارد کنند. بجز این در داخل هم واکسن تولید می‌شود و روزی هم یکی از صادرکنندگان واکسن خواهیم بود.

وزیر ارتباطاتی جوان انتخاب خواهم کرد

مهرعلیزاده مطرح کرد: استارتاپ‌ها یکی از نعمات مغتنم در این دوره از کشور هستند و از هر طریقی از آن‌ها حمایت خواهم کرد. اینترنت را یک ضرورت اصلی در جامعه می‌دانم که در همه زمینه‌ها لازم است. وزیر ارتباطات من یک وزیر جوان خواهد بود ولی نه لزوما وزیر جوان فعلی و کسی را انتخاب خواهم کرد که با اینترنت بخوبی آشنا باشد.