۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شرایط شکننده اقتصاد هند / نگرانی از ذخیره مواد اولیه در پی اوج‌گیری مجدد کرونا

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۰۷
کد خبر: 524673
شرایط شکننده اقتصاد هند / نگرانی از ذخیره مواد اولیه در پی اوج‌گیری مجدد کرونا

دولت هند سال گذشته برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا دست به اعمال محدودیت‌هایی زد که همزمان بسیاری از کشورهای جهان، همان محدودیت‌ها را در ابعاد متفاوت در پیش گرفته بودند. اگرچه این طرح تا حدودی برای جلوگیری از شیوع بیشتر تاثیرگذار بود اما روند رو به رشد اقتصادی هند را تحت تاثیر قرار داد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ اکنون با گذشت حدود یک سال از شیوع و همه‌گیری کرونا، هند با موج جدیدی از ویروس روبروست در حالی که نارندا مودی نخست وزیر هند تمایل ندارد تا بار دیگر اقتصاد کشور خود را در دوره‌ای جدید از آشفتگی قرار دهد. صرفنظر از این موضوع، اقتصاد هند در شرایطی شکننده قرار گرفته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از وزارت تجارت و صنعت هند، این کشور به عنوان یکی از عمده‌ترین صادرکنندگان جهانی چرم و کالاهای چرمی شناخته می‌شود. هند دومین صادرکننده بزرگ پوشاک چرمی و چهارمین صادرکننده بزرگ کالاهای چرمی در جهان است. این کشور همچنین با تولید سالانه نزدیک به سه میلیارد جفت کفش، به عنوان تولیدکننده عمده کفش پس از چین شناخته می‌شود.

همه‌گیری کرونا در سال گذشته، ضربه جدی به صنعت چرم هند وارد کرد. سال 2020 در حالی به پایان رسید که صادرات چرم هند نسبت به یک سال پیشتر 29.1 درصد کاهش یافته بود، در واقع صادرات چرم هند نسبت به سال 2019، حدود 1.4 میلیارد دلار کاهش یافت. به گفته رییس شورای صادرات چرم، دلیل کاهش صادرات این بوده که همزمان با اعمال محدودیت‌ها در ایالات متحده، اتحادیه اروپا و انگلستان، خریداران میزان مصرف خود را کاهش داده‌اند.

صنعتگران چه می‌گویند؟

یکی از کارشناسان این صنعت که خود نیز مبتلا به کرونا شده است، در این باره گفت: تولیدکنندگان چرم سال گذشته، در اثر اعمال محدودیت‌های سراسری آسیب دیده‌اند. این کارشناسان همچنین عنوان کرد که از آسیب پذیری بیشتر این صنعت در پی اعمال محدودیت‌های دوباره نگران است.

یکی از فعالان صنعت چرم هند خاطرنشان کرد: بیشتر نیروی کار مشغول در این صنعت، در سنین 18 تا 45 ساله هستند که هنوز در لیست اولویت‌های واکسیناسیون قرار نگرفته‌اند.

شاشی کاشیاپ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات چرمی هند که در دهلی نو مستقر است، با اشاره به اینکه طی سی سال گذشته هیچگاه صنعت چرم هند این چنین درگیر مشکل نبوده است، تصریح کرد: تنها راه حل ما در حال حاضر توکل به خدا برای عبور از این بحران است. ما در شرایطی قرار داریم که نه تنها هیچ بیمارستانی ظرفیت پذیرش بیماران جدید را ندارد بلکه عموما صنایع و اقتصاد نیز در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه نزدیک به 500 نفر در کارخانه تولیدی وی مشغول به کارند، عنوان کرد: سال 2020 در صنعت چرم، سالی ویرانگر بود، اما همزمان با از سرگیری تجارت در پاییز سال گذشته، هند موج دوم کشنده‌تری را تجربه کرد، ما تولیدکنندگان چرم در حالی سال گذشته تنها دو ماه کارکرد مثبت داشته‌ایم که اکنون بار دیگر این صنعت تعطیل شده است.

کاشیاپ همچنین خبر داد: نزدیک به 50 درصد کارخانه‌های صنعتی هند در سال گذشته تعطیل شده‌اند اما تمام تلاش ما بر این است که صنعتگران ماهر حاضر در این صنعت را حفظ کنیم. ما حتی در شرایط تعطیلی باید راهی برای پرداخت حقوق کارگران پیدا کنیم چرا که در غیر اینصورت آنها پولی برای ادامه زندگی ندارند.

نگرانی ذخیره مواد اولیه

دیوید جی کاتز مدیر ارشد بازاریابی شرکت رندال تامین کننده عمده پوشاک و اکسسوری چرم که لوازم چرمی فروشگاه‌های خرده فروشی از جمله والمارت و کاسکو را تامین و وضعیت کنونی را از نزدیک رصد می‌کند، درباره تامین مواد اولیه این صنعت عنوان کرد: برای لوازم جانبی، بیشتر مواد اولیه (چرم) تولید هند از شمال این کشور تامین می‌شود که تاکنون تاخیرهای قابل توجه و قابل ملاحظه‌ای را در این مسیر متحمل شده است.

وی افزود: ذخایر مواد اولیه این صنعت با افزایش تقاضای کمربند و کیف پول در ایالات متحده به یک نگرانی تبدیل شده است. با این حال، کارخانه‌های اصلی، تامین کنندگان و سرمایه‌گذاری‌های جدید این صنعت تحت تاثیر شرایط همه‌گیری قرار گرفته است. با این وجود اگرچه طی این مدت تلاش‌ها بر این اساس بوده که تولید مطابق با برنامه‌ریزی‌ها انجام شود اما به دلیل مشکلات حمل و نقل و تامین مواد اولیه تا حدودی تاخیر در انجام کارها ایجاد شده است.