۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تاثیر نگرانی فشار تورمی بر بازارها / بازار به چه سمتی حرکت می‌کند؟

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۲۲
کد خبر: 521676
تاثیر نگرانی فشار تورمی بر بازارها / بازار به چه سمتی حرکت می‌کند؟

بیشترین تمرکز سرمایه‌گذاران در معاملات هفته جاری بر روی درآمد شرکت‌ها خواهد بود. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با نگاهی به این مساله که آیا افزایش هزینه‌ها سود حاشیه‌ای شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و فشار تورمی ایجاد خواهد کرد یا خیر، در هفته جاری در معاملات خود تصمیم‌گیری خواهند کرد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛   به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، از کوکاکولا و آی‌بی‌ام تا جانسون اند جانسون و نتفلیکس، سرمایه‌گذاران گستره وسیعی از اخبار را در طول هفته دریافت خواهند کرد. بر اساس گزارشی از رفینیتیو Refinitiv شرکت‌ها پیش بینی کرده‌اند که در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ سود بیش از ۸۴ درصد داشته باشند. 

این دوره سه ماهه سال ۲۰۲۱، نخستین دوره سه ماهه‌ای است که با سال قبل و شرایط همه‌گیری کرونا مورد مقایسه قرار می‌گیرد. رشد سود اس‌اندپی بر اساس گزارش‌ها و برآوردهای واقعی تاکنون به عدد خیره کننده ۳۰.۲ درصد برای یک دوره سه ماهه رسیده است. بر اساس گزارش فکت‌ست FactSet این بهترین دوره سه ماهه از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۰ تاکنون است. 

علائم فشارهای حاشیه‌ای

بانک‌های بزرگ از جمله گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان و بانک آمریکا در هفته گذشته سود خود را بیش از حد انتظار گزارش کردند. اس‌اندپی۵۰۰ هفته را با صعود ۱.۴ درصدی به پایان رساند. داو برای چهارمین هفته متوالی روند صعودی داشت و رشد ۱.۲ درصدی به ثبت رساند و در نهایت شاخص نزدک در پایان هفته رشد ۱.۱ درصدی داشت.

صنایع آب، برق، گاز بیشترین رشد را در شاخص اس‌اندپی۵۰۰ با ۳.۷ درصد سود به ثبت رسانده و پس از آن بخش مواد با ۳.۲، خدمات بهداشتی با ۲.۹، فناوری با ۱و خدمات مالی با ۰.۷ درصد قرار دارند و صنایع هم ۰.۶ درصد رشد سود داشته‌اند. 

تاثیر نگرانی فشار تورمی بر بازارهای هفته آینده / بازار به چه سمتی حرکت می‌کند؟

(رشد شاخص اس‌اندپی۵۰۰ در سه ماهه نخست ۲۰۲۱)

لوری کالوازینا رییس بخش استراتژی سهام ایالات متحده در RBC گفت که برای مشاهده نشانه‌های فشارهای حاشیه سود از افزایش قیمت کالاها، مسائل مربوط به زنجیره تامین و سایر هزینه‌ها، درآمدهای هفته آینده را بررسی می‌کند. در این راستا باید به موارد مطرح شده از سوی شرکت‌ها درباره مالیات هم توجه کرد.

گفتنی است جو بایدن رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا همزمان با ارائه طرح زیرساختی خود، مساله افزایش مالیات شرکت‌ها از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد را مطرح کرده است. در حالی که هنوز افزایش مالیات چندان مشهود نیست اما افزایش هزینه‌ها به شدت مشهود است. هزینه سوخت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۱ از جمله موارد تاثیرگذار بر این فرآیند بوده است. قیمت الوار هم در معاملات آتی در بالاترین سطح خود قرار گرفته و همزمان قیمت معاملات آتی مس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷ درصدی به ثبت رسانده است.

کالوازینا در این باره عنوان کرد: شرکت‌ها عنوان می‌کنند که روش‌های جدیدی برای کاهش هزینه‌ها دارند به این مفهوم که وقتی درآمد افزایش پیدا کند، حاشیه‌ها نیز تا میزان قابل توجهی افزایش خواهند یافت. این در حالی است که همزمان برخی هزینه‌های مرتبط با کووید – ۱۹ کاهش یافته که از جمله نکات مثبتی است که شرکت‌ها با آن روبرو هستند.

وی افزود: ممکن است شاهد بازگشت فشارهای دستمزد باشیم. افزایش هزینه کالاها - افزایش شاخص قیمت تولیدکننده و مصرف کننده - موارد منفی برای حاشیه سود به حساب می‌آید. 

جستجو برای نکات مرتبط با تورم

پیتر بوکوار مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در گروه مشاوران بلیکلی تاکید دارد که باید نظرات حاشیه‌ای و تمام مواردی را که بر تورم تاثیرگذار است به دقت مورد بررسی قرار داد. جالب‌ترین نکته در رابطه با درآمد بدون شک حاشیه سود است. برخی از شرکت‌ها در این باره تحت فشار خواهند بود چرا که افزایش قیمت‌ها به شدت مشهود است. وی افزود: باید دید آیا کمبود تجهیزات نیمه رسانا بر روی درآمد شرکت‌های فناوری تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ این در حالی است که پیش از این هم خودروسازان به دلیل کمبود قطعات، تولید خود را کاهش داده بودند.

شاخص قیمت مصرف کننده افزایش ۲.۶ درصدی نسبت به سال گذشته نشان داده است، مساله‌ای که جهش ۹.۱ درصدی قیمت بنزین در این افزایش سهیم بوده است. انتظار می‌رود دستاوردهای تورمی در بهار سال جاری موقتی باشد، این مساله در مقایسه با سطح بسیار پایین این دستاوردها در شرایط همه‌گیری سال گذشته مطرح می‌شود.

انتظار می‌رود در هفته جاری به غیر از مساله درآمدها، هفته معاملاتی آرامی پیش رو باشد. 

بازگشت اقتصادی

در معاملات هفته گذشته، گزارش‌های اقتصادی تاکید داشتند که رشد اقتصادی در سه ماهه دوم تا چه اندازه می‌تواند بزرگ باشد، با توجه به افزایش ۱۰ درصدی خرده فروشی در ماه مارس و کاهش ادعای بیکاری، رشد قابل توجهی برای اقتصاد ایالات متحده پیش بینی شده بود.

اقتصاددانان بر این باورند که کاهش ادعای بیکاری ممکن است به معنای عادی شدن میزان اتمام شغل باشد که نشانه خوبی برای تعداد افراد شاغل ماه آوریل به حساب می‌آید. با در نظر گرفتن این مساله که در ماه مارس ۹۱۶ هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شده است، انتظار می‌رود که لیست افراد حقوق‌بگیر ماه آوریل به بیش از یک میلیون برسد.

با این حال، استفان استنلی اقتصاددان ارشد امهرست پیرپونت معتقد است که اکنون برای اظهارنظر در مورد اطلاعات مرتبط با ادعای بیکاری زود است و برای اظهارنظر قطعی باید منتظر گزارش مهم هفته جدید باشیم. وی افزود: کاهش ادعای بیکاری ناشی از کاهش قابل توجه میزان ابتلا در چند ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا، کنتاکی و ویرجینیاست.

بررسی اوراق قرضه

از جمله نکاتی که سرمایه‌گذاران بازارهای سهام به آن توجه دارند باید به اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد. با کاهش بازده اوراق قرضه تقاضا برای بازارهای سهام افزایش می‌یابد و بالعکس. پس از کاهش شدید روز پنجشنبه بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا، روز جمعه بازده به محدوده ۱.۵۹ درصدی رسید. این نکته هم قابل ذکر است که اوراق قرضه بر نرخ وام مسکن و سایر وام‌ها بسیار تاثیرگذار است.

  تاثیر نگرانی فشار تورمی بر بازارهای هفته آینده / بازار به چه سمتی حرکت می‌کند؟

(نمودار رشد بازده اوراق قرضه ده ساله از ماه جولای ۲۰۲۰ تاکنون)

بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری اکنون در محدوده ۱.۵۰ تا ۱.۷۵ درصدی معامله می‌شود. بوکووار در این رابطه تصریح کرد: اگر تورم گذرا باشد بازده اوراق قرضه بیش از این کاهش خواهد یافت و اگر خلاف این مساله باشد، بازده بیش از پیش افزایش خواهد یافت.