۰ نفر

با بررسی گزارش تورم آمریکا مشخص شد؛

پنج نشانه ریکاوری اقتصاد آمریکا

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۷
کد خبر: 520689
پنج نشانه ریکاوری اقتصاد آمریکا

داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ماه مارس نشان می‌دهد سرعت رشد تورم در این کشور بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، رشد ۶/ ۰ درصدی ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته و همچنین رشد ۶/ ۲ درصدی سالانه فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. با اینکه افزایش تورم در آمریکا که از چند ماه پیش نیز پیش‌بینی می‌شد یکی از نشانه‌های افزایش تقاضا و افزایش سرعت ریکاوری اقتصاد این کشور است، اما بررسی برخی از اجزای این گزارش به خوبی تصویری از ریکاوری قدرتمند بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ارائه می‌کند.

افزایش قیمت در پنج بخش بنزین، اجاره اتومبیل، اجاره هتل، هزینه ورود به رویدادها و اماکن ورزشی و هنری و همچنین قیمت اقلامی مانند سیب‌زمینی که نقش مهمی در رستوران‌ها دارند به طور ویژه سیگنال افزایش سطح فعالیت مردم را نشان می‌دهند.

سرعت گرفتن تورم آمریکا

گزارش وزارت کار ایالات متحده که روز سه‌شنبه منتشر شد حکایت از رشد سریع‌تر تورم در آمریکا به دلیل ریکاوری قدرتمند اقتصاد این کشور داشت. شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته ۶/ ۰ درصد نسبت به ماه قبل از خود افزایش پیدا کرده است و همچنین قیمت‌ کالاها نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز ۶/ ۲ درصد افزایش یافته است. شاخص تورم سالانه آمریکا در ماه مارس به بالاترین حد خود از ماه آگوست سال ۲۰۱۸ رسیده است. این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد شاخص تورم ماهانه آمریکا در ماه مارس به ۵/ ۰ درصد و همچنین شاخص سالانه تورم نسبت به ماه مارس ۲۰۲۰ به ۵/ ۲ درصد برسد.  

پنج نشانه ریکاوری

با اینکه افزایش کلی نرخ تورم را می‌توان یکی از نشانه‌های ریکاوری اقتصادی و افزایش تقاضا به حساب آورد، اما این موضوع در برخی از بخش‌ها سیگنال‌های مطمئن‌تری درباره افزایش فعالیت‌های اقتصادی به مخاطبان ارائه می‌کند.

بنزین: پس از بهار سال 2020 که رکود اقتصاد برای کنترل ویروس کرونا سبب کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی شد، قیمت این سوخت‌ها پیوسته در حال افزایش بوده است. ماه گذشته قیمت این بخش با افزایش 1/ 9 درصدی سومین رشد بزرگ از سال 2009 تاکنون را به ثبت رساند. با اینکه بخش مهمی از این افزایش قیمت به دلیل توفان‌های زمستانی غافلگیرکننده در تگزاس و کاهش ظرفیت پالایش نفت در این ایالت بود، اما گزارش‌ها حکایت از افزایش قابل توجه تقاضای مصرف‌کننده در این کشور نیز دارد. قیمت بنزین برای دهمین ماه متوالی است که در آمریکا افزایش پیدا می‌کند و بخشی از افزایش قابل توجه آن در ماه مارس نسبت به ماه فوریه نیز به افزایش تعداد افراد ایمن شده از واکسن برمی‌گردد که اکنون به راحتی می‌توانند سفر کنند.

اجاره اتومبیل: با اینکه مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا در ماه آوریل اعلام کرد افرادی که به‌طور کامل مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند می‌توانند با ریسک پایین به سفر بروند، اما واضح بود که بسیاری از افراد پس از دریافت واکسن منتظر چراغ سبز این نهاد نخواهند ماند. قیمت بسیاری از بخش‌های مرتبط با سفر در ماه مارس افزایش پیدا کرده است؛ به‌عنوان مثال در ماه گذشته قیمت بلیت هواپیما برای اولین بار از ماه نوامبر صعودی شده است و نسبت به ماه قبل از خود 4/ 0 درصد افزایش پیدا کرده است. یکی از بیشترین افزایش قیمت‌ها در این بخش مربوط به اجاره ماشین است که با افزایش 7/ 11 درصدی رکود دومین افزایش ماهانه از زمان ثبت اطلاعات را شکسته است.

اجاره هتل: هزینه اقامت دور از منزل، از جمله قیمت اجاره اتاق در هتل نیز ماه گذشته با بیشترین سرعت در دهه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. افزایش 4/ 4 درصد هزینه اجاره هتل در ماه مارس بالاترین رشد ماهانه قیمت از ماه ژانویه سال 1991 تاکنون است.

هزینه بلیت رخدادها: یکی دیگر از نشانه‌های بازگشت مردم به سطح اجتماع و افزایش تقاضای پساکرونا مربوط به پول بلیت رخداد‌های ورزشی و هنری بوده است. افزایش 6/ 2 درصدی هزینه ورود به رخدادها از فیلم‌ها و رویدادهای ورزشی گرفته تا کنسرت‌ها و پارک‌های تفریحی، بالاترین سرعت رشد قیمت این بخش از سال 1984 تاکنون است.

سیب‌زمینی: با اینکه سرعت رشد قیمت غذا چه در خانه و چه در خارج از خانه در ماه مارس کمی آرام گرفت، اما یک قلم کالا همچنان با سرعت بالا افزایش قیمت داشت؛ سیب‌زمینی. قیمت این کالا با افزایش 4/ 3 درصدی بالاترین رشد قیمت در حدود هشت سال اخیر را به ثبت رساند. افزایش قیمت سیب‌زمینی در حقیقت بازتاب‌دهنده بازگشایی و افزایش فعالیت رستوران‌ها است. سال گذشته که به دلیل قرنطینه بسیاری از رستوران‌ها تعطیل شده بودند قیمت سیب‌زمینی کاهش چشمگیری داشت.