۰ نفر

اسحاق جهانگیری؛

۵۷۰هزار میلیارد در سال۹۹ هزینه شد، اما کسی نپرسید از کجا آورده‌اید؟

۷ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۱۹
کد خبر: 516168
۵۷۰هزار میلیارد در سال۹۹ هزینه شد، اما کسی نپرسید از کجا آورده‌اید؟

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت سخت ترین تحریم ها قرار داشت، گفت:با این وجود حجم صادرات و واردات کشور از طریق کشتی و بنادر داخلی 130 میلیون تن در سال 1399 بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ اسحاق جهانگیری طی سفری به استان کهکیلویه و بویراحمد در روز دوم فروردین ماه جاری و در جلسه ستاد بحران این استان حجم صادرات و واردات کشور را ۱۳۰ میلیون تن از طریق کشتی و بنادر داخلی در سال ۱۳۹۹ عنوان کرد و افزود: باید در سال ۱۴۰۰ از تولید حمایت شود و سیاست‌های پشتیبانی کننده تولید در همه محورها و توسط همه اجرایی و موانع پیش‌روی تولید برداشته شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: سیاست کشور باید پشتیبان کننده تولید باشد و سیاست حمایت از تولید سیاست‌های متعدد حمایتی از جمله سیاست‌های خارجی، فرهنگی و اجتماعی است که این حمایت ها برای کشور اقتدار می آورد.

وی بیان داشت: : برای رفع موانع پیش روی تولید باید آن چه مقررات زائد است از سوی دولت مجلس و قوه قضاییه لغو شود که هم اکنون باید سه قوه اعلام کنند در این زمینه چند مقررات زائد را لغو کرده‌اند.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت سخت ترین تحریم ها قرار داشت تا نه کالایی به کشور وارد و نه صادر شود اما صادارت و واردات با کشتیرانی و از طریق بنادر ایران تا جایی پیش رفت که مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان اعلام کردند که ایران جزء ١٨ اقتصاد برتر دنیا است.

جهانگیری گفت‌: راه افتادن تولید برای ایران اقتدار می‌آورد و یک سیاست راهبردی است و اگر دنبال اقتدار ملی کشور هستیم، باید روی این سیاست‌ها تاکید کنیم. جامعه توانمند و دولت توانمند ایران قوی را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال اخیر صادرات بنزین به تأمین نیاز ارزی کمک کرده است، تصریح کرد: در حوزه بنزین نه تنها تأمین کامل نیاز داخلی رقم خورده، بلکه صادر کننده هم شده‌ایم.

وی افزود: تاکید فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر این است که کشور در مقابل تکان‌های مهم خارجی مصون بماند و از خود مقاومت نشان دهد. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می توانند کشور را از تنگناها عبور دهد.

معاون اول رییس ‌جمهور با اشاره اینکه تحریم ها از خارج تدوین شده‌اند تا اقتصاد کشور را از پای دربیاورد تاکید کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مقابل تحریم‌ها و فشارهای خارجی کشور را مقاوم کرده تا روی پای خود بایستد. در ابتدای کرونا ورود ماسک برای ما مهم بود و یاد دارم که خبر از ورود ماسک می‌دادند و اروپایی‌ها نگذاشتند به کشور ماسک وارد شود و از جایی دیگر وارد شد. تولید ماسک ما ۲۰۰ هزار عدد بود، اما اخیراً وزیر صمت از تولید ۲۷ میلیون عدد ماسک در کشور خبر داد.

جهانگیری تصریح کرد: وقتی اراده شکل می‌گیرد، ساخت کالاها و تأمین نیاز از داخل شکل گرفته و عملیاتی می‌شود و نباید اراده خودمان را تحقیر کنیم. باید براساس محورهای اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

معاون اول رییس جمهور عنوان کرد: در سالی که سخت‌ترین سال بودجه بود، بیشترین افزایش حقوق کارمندان اجرایی و همسان سازی بازنشستگان تحقق یافت.

وی با بیان اینکه سال ۹۹ سخت ترین سال های اقتصاد کشور بود و از سال‌های دوران جنگ تحمیلی هم سخت تر بود، تصریح کرد: نزدیک به ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه در سال ۹۹ هزینه شده است، اما هیچکس نپرسیده که منابع این میزان هزینه را از کجا آورده اید، درآمد نفت در بودجه سال گذشته حدود ۹ هزار میلیارد تومان بود، در حالی که باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد بودجه، نفت می‌بود.

وی در پایان تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه روحیه خود باوری را بالا ببریم و جلوه های اصلی را شناسایی کنیم، حداقل طی ۵ سال گذشته جهت‌گیری‌های مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال‌ها این بود که دیدگاه ها، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی‌ها روی مسأله تولید متمرکز شود.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی وظیفه اصلی حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی کشور را از جمله کالاهای اساسیو نهاده های تولید را بر عهده دارد و همواره به عنوان نخستین محلی است که از سوی دشمن مورد تحریم قرار می‌گیرد.