۰ نفر

الزام مشاغل به نصب کارتخوان به ۱۴۰۰ رسید

۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۷
کد خبر: 515855
الزام مشاغل به نصب کارتخوان به ۱۴۰۰ رسید

سازمان امور مالیاتی از شهریور سال ۱۳۹۸ برای شفاف‌سازی درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به حسابرسی مالیاتی، ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی را ملزم به ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی کرد که تا پایان سال ۱۳۹۸، تنها ۵۰ درصد پزشکان از این قانون تمکین کردند سرانجام با آماده شدن دو پلتفرم سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از ابتدای امسال پذیرش فعالان اقتصادی صورت می‌گیرد و اجرای قانون از ابتدای خرداد آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سازمان امور مالیاتی از شهریور سال ۱۳۹۸ معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل می‌شوند را دسته‌بندی کرد تا برای شفاف‌ شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان باشند که اولین گروه از آن‌ها، پزشکان و فعالان حوزه درمان (مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی صادر می‌شود) بودند.

این در حالی است که طبق اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، تا پایان سال ۱۳۹۸ فقط ۵۰ درصد از پزشکان با وجود جریمه‌ای معادل دو درصد فروش، اقدام به ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی کرده‌اند و پس از الزام پزشکان، نوبت به وکلا برای ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان رسید.

اما اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی در سال گذشته به پایان نرسید تا اینکه محمود علیزاده_معاون سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که با آماده شدن دو پلتفرم سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی از ابتدای امسال پذیرش فعالان اقتصادی صورت می‌گیرد و اجرای قانون از ابتدای خرداد آغاز می‌شود.

همچنین، طبق گفته وی لینک سامانه‌های مورد نیاز در این زمینه به زودی از طریق رسانه‌ها برای ثبت نام فعالان اقتصادی اعلام می‌شود تا برای این افراد بر مبنای اطلاعات و شماره منحصر به فرد صورت حساب‌های الکترونیک صدور شود.   

جرائم نصب نکردن کارتخوان برای مشاغل

علاوه براین، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی درباره جرائم درنظرگرفته شده در این زمینه برای فعالان اقتصادی  گفت: از زمانی که ثبت نام در این سامانه آغاز و قانون اجرا شود، صورت حساب‌های فعالان اقتصادی که در این سامانه ثبت نشده باشد، پذیرش نمی‌شود و علاوه براینکه جرایمی بر روی میزان فروش این افراد صورت می‌گیرد، فعالان اقتصادی که در این سامانه ثبت نام نکرده باشند، نمی‌توانند صورت حساب صدور کنند زیرا، سامانه‌های این قانون برای هر فعال اقتصادی صورت حساب جداگانه‌ای درنظر گرفته است که این صورت حساب هم برای فروشنده و هم برای خریدار صادر می‌شود.  

لازم به ذکر است که ۵۰ گروه شغلی که باید از ابتدای اردیبهشت سالجاری برای اتصال به سامانه فروشگاهی اقدام کنند، بدین شرح هستند:

۱. وکلا

۲. مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده

۳. دفاتر اسناد رسمی

۴. مشاورین املاک

۵. تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌ها، سفره خانه‌های سنتی و کافی شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‌ها، آش و حلیم پزی ها، جگرکی‌ها، کته کبابی‌ها، بریانی فروشی‌ها و مشاغل مشابه

۶. مرکز اقامتی از قبیل هتل ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ویلاها، اقامتگاه‌های بین راهی و متل‌ها

۷. نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایط نقلیه موتوری(به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی)

۸. آرایشگاه‌های مردانه و زنانه

۹. آجیل و خشکبار فروشی‌ها (به استثنای مشمولین ماده (۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم و واردکنندگان)

۱۰. قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها، آب میوه فروشی ها، بستنی و فالوده فروشی‌ها

۱۱. میوه و تره بار فروش‌های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی‌های میوه و تره بار، میوه‌فروشی‌ها

۱۲. مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی

۱۳. لوازم تحریر و نوشت افزارفروشی‌ها (به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان)

۱۴. بازی‌های رایانه‌ای(گیم‌نت‌ها) و کافی‌نت‌ها

۱۵. دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی (از جمله دفاتر پلیس+۱۰، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی)