۰ نفر

روحانی در اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی؛

سال ۹۵ و ۹۶ تورم تک‌رقمی بود/ کاهش درآمد نفتی بر واردات و قیمت ارز تاثیر گذاشت

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴
کد خبر: 514028
سال ۹۵ و ۹۶ تورم تک‌رقمی بود/ کاهش درآمد نفتی بر واردات و قیمت ارز تاثیر گذاشت

رییس جمهور با بیان اینکه مدیریت کشور در شرایط سخت جنگ با شرایط عادی متفاوت است، گفت: با تلاش های انجام شده از سوی مسوولان و مقاومت ملت، کشور در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی به خوبی اداره شده است و کسی حق ندارد واقعیت های تاریخ کشور را نادیده بگیرد و یا تحریف کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن روحانی روز سه شنبه در شصتمین اجلاس مجمع سالیانه بانک مرکزی، با تقسیم شرایط کشور به دو دوره قبل و بعد از سال ۹۷، اظهار داشت:  از سال ۹۴ تا ۹۶ با اقدامات انجام شده از سوی این دولت و عبور از تحریم ها، آمار و ارقام کشور در رشد اقتصادی، نرخ تورم و اشتغال  افتخار آمیز است.

رییس جمهور تاکید کرد: در این دوره ( ۹۴ تا ۹۶) در هر فصل بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، تورم را تک رقمی کردیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است که این یک افتخار بزرگ است.

رییس جمهور با بیان اینکه تحریم واقعیت‌های کشور و دستاوردهای درخشان دولت تا پیش از جنگ تمام عیار اقتصادی، ظلمی بزرگ است، گفت: در سال ۹۷ از سوی فردی که به هیچ پیمان و اصل و قاعده‌ای پایبند نبود، به یک جنگ اقتصادی تمام عیار فرا خوانده شدیم و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این بود که بر اثر فشارهای بی‌سابقه و تحریم‌های همه جانبه تا پیش از سال ۹۷ تورم کشور ۳ رقمی خواهد شد.

روحانی با اشاره به اینکه اگر اقدامی برای مدیریت این شرایط نمی‌کردیم شاهد تورم ۳ رقمی هم می‌بودیم، اظهار داشت: با تلاش‌های دولت و مسئولان اقتصادی در پایان سال ۹۷ و با ورود به سال ۹۸ توانستیم به تدریج وضعیت را کنترل کنیم به شکلی که نرخ افزایشی تورم معکوس شده و رو به کاهش گذاشت و در حالی که در طول سال ۹۸ روند نرخ تورم رو به کاهش بود متأسفانه در پایان این سال با بحران جدیدی به نام همه گیری کرونا مواجه شدیم.

روحانی با اشاره به آمار ارائه شده در گزارش بانک مرکزی اظهار کرد: براساس این آمار به طور متوسط در سال‌های قبل ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. متوسط درآمد نفتی ما به یک پنجم کاهش یافت که این‌ها در واردات و قیمت ارز تاثیر ‌می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای عرضه نیما خالی است و باید تعدیل کند.

رییس جمهور تصریح کرد: کسانی که تحریم‌های بی‌سابقه و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران را طراحی کردند، هدف‌شان فروپاشی اقتصاد ایران بود که اگر چه فشارهایی هم به مردم تحمیل شد، اما امروز و با گذشت ۳ سال از آغاز جنگ اقتصادی، اقتصاد کشور همچنان سرپا و رو به جلو است و طرح‌های عمرانی و زیربنایی که هر پنج‌شنبه در طول سال ۹۹ افتتاح شده‌اند، پرچمی برای اعلام شکست تلاش‌های دشمنان به حساب می‌آید.

روحانی با اشاره به برخی طرح‌های افتتاح شده در پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، خاطرنشان کرد: شاید افتتاح طرح‌های عظیمی مثل احداث خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق شرقی و مرکزی کشور در شرایط عادی چندان مهم نباشد اما وقتی در شرایط تحریم همه جانبه هر هفته شاهد افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی چنین طرح‌هایی هستیم نشان می‌دهد که اقتصاد کشور همچنان فعال و پویا به پیش می‌رود.

رییس جمهور گفت: مدیریت در شرایط جنگی بسیار پیچیده و سخت است و بنده که سابقه مدیریت در دوران جنگ تحمیلی را دارم و در این جنگ اقتصادی نیز به فرمان مقام معظم رهبری فرمانده جنگ اقتصادی بودم، صمیمانه از زحمات همه سرداران خط مقدم این جبهه که مسئولان اقتصادی کشور هستند، تشکر می‌کنم.

رییس جمهور اضافه کرد: البته این تشکر به معنای آن نیست که عملکرد ما نقص و اشتباهی نداشته، اما در برابر کار بزرگی که انجام شده، باید انصاف و اعتدال را در روایت رخدادها و تاریخ رعایت کنیم.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در راستای اصلاح نظام بانکی، اماندهی بانک‌هاس و تعطیل کردن مؤسسات غیرمجاز، ادغام بانک های نظامی و راه‌اندازی سامانه‌های متعدد برخط از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: در کدام دوره سراغ دارید که حتی در شرایط عادی چنین اقدامات بزرگی انجام شده باشد. راه‌اندازی هر سامانه برخط اقدامی مؤثر در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است که در این دولت با قوت و قدرت دنبال شد.

رییس جمهور تصریح کرد: در این دولت حتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام دادیم، اما متأسفانه نتوانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی درباره آنها موفق عمل کنیم که این جای تأسف دارد.

روحانی ادامه داد: دولت ۴ لایحه برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به مجلس ارایه کرد که هم در مجلس تصویب شد و هم ایرادات شورای نگهبان به آنها رفع شد، اما متأسفانه در جای دیگری گیر افتاده‌اند و جمهوری اسلامی ایران که در منطقه سردمدار مبارزه واقعی با فساد، پولشویی و تأمین مالی تروریسم است نتوانسته در عرصه افکار عمومی این تلاش‌های خود را به خوبی اطلاع‌رسانی کند.

روحانی تصریح کرد: بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ما باید با دست باز با دنیا تعامل کنند و ما حداقل اگر برای همکاری با کشورهای دوست اهمیت قایل باشیم، باید کاری کنیم که بانک‌های مرکزی و دیگر بانک‌های این کشورها بتوانند بدون نگرانی از ایجاد حاشیه و مشکل با بانک‌های ایران تعامل داشته باشند.

رییس جمهور در ادامه با تشکر از تلاش‌های مسئولان بانک مرکزی در دوران تحریم و همه‌گیری کرونا، برای تأمین منابع مالی لازم برای خرید واکسن و همچنین ارایه تسهیلات به آسیب‌دیدگان از کرونا، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی فشارهای ناشی از تحریم و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کرونا را توأمان به دوش کشید که صمیمانه از زحمات همه مسئولان آن تشکر می‌کنم.

روحانی تصریح کرد: می‌توانم این اطمینان را به مردم بدهم که سال آینده هم در زمینه رفع تحریم‌ها و هم در زمینه واکسیناسیون و مقابله با همه‌گیری کرونا سال موفق و بهتری پیش رو داریم.