۰ نفر

وعده اردوغان برای تورم تک‌رقمی

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۱۳
کد خبر: 513992
وعده اردوغان برای تورم تک‌رقمی

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه وعده داده است تا با کاهش هزینه‌های دولتی تورم این کشور را به زیر ۱۰ درصد برساند؛ این وعده در حالی داده می‌شود که اقتصاد ترکیه چند سالی است با بحران‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و اردوغان در راستای جلب نظر سرمایه‌گذاران این وعده اقتصادی را داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ رجب اردوغان در حالی این سخنان را گفته است که آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه ترکیه در ماه فوریه با افزایش نسبت به ماه قبل از خود به ۶۱/ ۱۵ درصد رسیده است که بیشترین تورم این کشور از میانه سال ۲۰۱۹ است. همچنین بر اساس برنامه جدید اقتصادی دولت ترکیه تورم هدف برای سال جاری ۸ درصد است و پیش‌بینی بانک مرکزی این کشور برای آخر سال تورم ۴/ ۹ درصد اعلام شده است. در حال حاضر ترکیه در فرآیند واکسیناسیون نسبت به بسیاری از کشورها وضعیت خوبی دارد و این موضوع می‌تواند اردوغان را در رسیدن به اهداف اقتصادی جدید خود یاری کند.

وعده‌ اردوغان برای موفقیت ترکیه

اردوغان در آخرین سخنرانی خود از هدف دولت برای دستیابی به تورم تک‌رقمی سخن گفت و افزود که در این راستا کمیته‌ ثبات قیمت را راه‌اندازی خواهد کرد. این برنامه شامل تعیین شاخص قیمت برای بخش عمومی و افزایش انتشار اوراق قرضه با ارزش‌گذاری لیر است. همچنین اردوغان در ادامه صحبت‌های خود در راستای برنامه جدید اقتصادی خود خبر از لغو هزینه‌های خارج از بودجه و اصلاح فرآیندهای مناقصه دولتی داد. همچنین اردوغان وعده داد که کسری بودجه این کشور را به ۵/ ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش دهد و این در حالی بود که هدف قبلی دولت کسری ۳/ ۴ درصد بوده است. اردوغان در این مورد گفت تغییراتی که ترکیه در بخش مالی عمومی ایجاد خواهد کرد سبب تمایز این کشور با بقیه کشورها خواهد شد و ما در حال نگاشتن داستان موفقیت جدیدی هستیم. اردوغان در ماه‌های اخیر و پس از تغییراتی که در تیم اقتصادی خود ایجاد کرد وعده بازگشت به اصول اقتصاد بازار را داده است. برات آلبایراک داماد اردوغان و وزیر سابق خزانه‌داری این کشور پس از موافقت با سیاست‌های اردوغان مبنی‌بر پایین نگه داشتن نرخ بهره در راستای حمایت از رشد اقتصادی از سمت خود استعفا داد. سیاستی که درنهایت منجر به کاهش بی‌سابقه ارزش لیر و خروج سرمایه‌های خارجی از این کشور شد.

سیاست انقباضی تیم جدید اردوغان

با اینکه اصرار اردوغان مبنی‌بر پایین‌ نگه داشتن نرخ بهره در سال گذشته سبب رشد ۸/ ۱ درصدی اقتصاد این کشور شد اما این سیاست پیامدهای منفی نیز در پی داشت. نرخ تورم این کشور همچنان در سطح دورقمی باقی ماند و همچنین نرخ بیکاری این کشور نیز از ۱۲ درصد کمتر نشد. وزیر خزانه‌داری و رئیس بانک مرکزی جدید ترکیه نیز وعده داده‌اند که سیاست پولی این کشور را در حالت انقباضی نگه دارند تا مجددا ارزش لیر احیا شود و تورمی را نیز که در ماه گذشته به ۶/ ۱۵ درصد رسیده است مهار کنند. ناجی اقبال رئیس بانک مرکزی ترکیه با افزایش نرخ بهره این کشور در ماه‌های نوامبر و دسامبر به ۱۷ درصد سبب ریکاوری ارزش لیر شد هر چند افزایش ارزش دلار و نرخ بهره اوراق آمریکا تا حدودی این روند را متوقف کرد. البته منتقدان بر این باورند که اردوغان درباره مسائل مهمی از جمله نظریه نامتعارف خود مبنی بر رابطه مستقیم نرخ بهره و نرخ تورم و همچنین دخالت دامادش در اقتصاد سخنی به میان نیاورد. تحلیلگران بر این باورند که عیار وعده‌های اردوغان هفته آینده در نشست بانک مرکزی مشخص خواهد شد جایی که انتظار می‌رود این نهاد نرخ بهره را مجددا افزایش دهد. همچنین اردوغان در سیاست‌های جدید خود به دنبال بهبود روابط با متحدان و رقبای خود است.