۰ نفر

در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد؛

کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها عوامل افزایش نقدینگی

۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۲۴
کد خبر: 512846
کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها عوامل افزایش نقدینگی

یک کارشناس مسائل پولی و بانکی عنوان کرد: کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها، بازارسرمایه و تسهیلات ارزان قیمت از عوامل افزایش نقدینگی در کشور است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، طهماسب مظاهری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع رکورد نقدینگی در کشور و پیامدهای آن، گفت: بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی در کشور باید در مقابل تسهیلات تکلیفی و اجرایی مقاومت کند. امسال شانزدهمین سال است که با رشد و چاپ پول به نقدینگی بیشتر دامن زده‌ایم.

وی گفت: ابتدای سال تذکراتی دادیم که امسال رشد نقدینگی از ۳ هزار میلیارد عبور می‌کند.

کارشناس مسائل پولی و بانکی تصریح کرد: وقتی رشد نقدینگی سرعت می‌گیرد موجب افزایش تورم در قیمت‌ها می‌شود.

مظاهری افزود: اگر تفاوت تورمی دو یا سه درصد باشد مردم تحمل می‌کنند، اما اگر این فاصله زیاد باشد که الان شاهد هستیم؛ اثر تورمی شدیدی می‌گذارد و این موجب افزایش قیمت کالاها می‌شود.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: دولت و بانک مرکزی باید اقداماتی انجام بدهند و کنترل نقدینگی به عهده اینهاست. سرمنشاء رشد نقدینگی بانک مرکزی است که نقدینگی ایجاد می‌کند. ایجاد نقدینگی و انتشار پول از طریق چاپ اسکناس انجام نمی‌شود؛ باید بدانیم که چاپ اسکناس قدرت پولی ایجاد نمی‌کند.

مظاهری افزود: تکلیف بالادستی به عهده بانک مرکزی، حفاظت از رشد نکردن نقدینگی است و این فراتر از تکلیف حرف شنوی از رییس جمهور است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی می‌تواند در مقابل هیات وزیران مقاومت و قانع کند که برخی اقدامات پولی به ضرر اقتصاد است و نباید بی محابا به رشد نقدینگی دامن زد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: ۵۰ درصد مشکلات رشد نقدینگی به عهده بانک مرکزی است و ۵۰ درصد مابقی به عهده دولت و دیگران است. دولت رکورد گوش نکردن به حرف و توصیه اقتصاددانان را در این باره شکسته است.

وی افزود: بانک مرکزی باید به تسهیلات ارائه شده در تمام بانک‌ها نظارت کند و رابطه نظارت بانک مرکزی اخیراً خیلی بهتر شده است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه با تدابیر نظارتی بانک مرکزی، خیلی از مشکلات رفع می‌شود گفت: بانک مرکزی باید در مقابل تسهیلات تکلیفی و اجرایی مقاومت کند.

کامران ندری دیگر کارشناس مسائل پولی و بانکی در برنامه تیتر امشب گفت: رشد نقدینگی عامل اصلی تورمی در جامعه است.

وی افزود: بانک مرکزی از چند طرف تحت فشار است و عملاً نمی‌تواند رشد نقدینگی را کنترل کند و یکی از آن‌ها کسری بودجه است و یکسری تعهدات بانکی و تصمیمات فرا بودجه‌ای هم عامل رشد نقدینگی شده است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: ناترازی در بانک‌ها و نبود تعادل بین ورودی و خروجی بانک‌ها هم عامل رشد نقدینگی در جامعه شده است.

وی افزود: حوزه سوم عامل رشد نقدینگی که سال ۹۹ اضافه شد؛ از ناحیه بازار سرمایه است که به بانک مرکزی فشار می‌آورد تا کاهش قیمت‌ها اتفاق نیافتد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: حوزه چهارم به بحث حمایت از تولید بر می‌گردد. به بهانه حمایت تولید، تسهیلات ارزان قیمت به نظام پولی و نقدینگی فشار وارد می‌کند.

وی افزود: تسهیلات و پول قدرت، فقط تقاضا را بیشتر می‌کند و به تولید کمک نمی‌کند.

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: خود تورم انتظار تورمی را بالا می‌برود. رشد نقدینگی بالا و افزایش تورم خود عامل تورمی بیشتر است و میزان تورم نقطه به نقطه از رشد نقدینگی بالاست.

وی افزود: هدایت نقدینگی واژه غلطی است و نقدینگی موجب رونق تولید نمی‌شود.

کامران ندری گفت: سیاست پولی ما سیاست انبساطی است؛ و این کمکی به تولید نمی‌کند تنها تورم را بیشتر می‌کند.

وی افزود: همه این‌ها به عهده دولت نیست، تحریم، کسری بودجه و ناترازی پولی در نظام بانکی و بازار سرمایه در این اوضاع رشد نقدینگی مؤثر است، اما ریشه اصلی، داخلی است.