در چشم‌انداز اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مشاهده می‌شود که انتظار برای بازگشت اقتصاد به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا در نیمه نخست سال 2021 افزایش یافته است.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گزارش جدید خود را روز سه‌شنبه در خصوص چشم‌انداز اقتصادی منتشر کرد و نگاهی به روز را در مورد تاثیر بیماری همه‌گیر کووید-19 بر اقتصاد جهان ارائه کرده است. این گزارش که دیدی خوش‌بینانه در آن مشاهده می‌شود، بیان می‌کند که اقتصاد جهانی در ماه‌های اخیر به میزان چشمگیری بهبود یافته و همچنین پیش‌بینی خود را در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی برای سال 2021 در مقایسه با چشم‌انداز ماه دسامبر بیش از یک درصد افزایش داده است.

بر اثر بهبود انجام شده توسط توزیع واکسن جهانی، بازگشایی تدریجی و بسته‌های محرک دولتی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی جهانی در سال جاری 5.6درصد رشد کند و این روند بهبودی را با رشد 4درصدی در سال 2022 ادامه دهد.

اما هنوز درجه بالایی از عدم قطعیت باقی مانده، زیرا گونه‌‌های جدید ویروس کرونا می‌تواند موج ابتلای دیگری را در طول فعالیت واکسیناسیون ایجاد کند و یا حتی در برابر واکسن‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود مقاومت نشان دهد.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انتظار دارد که بازده اقتصاد جهانی در نیمه نخست سال جاری به سطح پیش از بیماری همه‌گیر، یعنی سه ماهه چهارم سال 2019 بازگردد که روند رشد بیشتر آن بستگی به سرعت توزیع واکسن و دیگر عوامل دارد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اذعان داشت که اولویت اصلی سیاست‌گذاری این است که از به کارگیری تمام منابع لازم تولید و گسترش واکسیناسون در اسرع وقت در سراسر جهان اطمینان حاصل شود. این سازمان همچنین افزود: "منابع مورد نیاز برای تهیه واکسن در کشورهای کم‌درآمد، در مقایسه با دستاوردهای بهبود اقتصاد جهانی قوی‌تر و سریع‌تر، اندک است."

در نمودار ارائه شده، چشم‌انداز تولید ناخالص داخلی جهانی را مشاهده می‌کنید؛

photo_2021-03-10_15-16-00