۰ نفر

بر اساس بررسی‌های آماری؛

تولید ناخالص داخلی ایران با شیوع کرونا منفی شد

۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۱۶
کد خبر: 512184
تولید ناخالص داخلی ایران با شیوع کرونا منفی شد

بررسی آمارهای مربوط به محصول ناخالص داخلی یا همان GDP نشان می‌دهد که ارزش این تولیدها در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۱.۲ رشد منفی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، تولیدات ناخالص داخلی در طول ۹ ماهه امسال به رقم ۵۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم بدون احتساب تولید نفت ۴۵۴ هزار میلیارد تومان است.

این در حالی است که سال گذشته و در همین بازه زمانی ۹ ماهه، تولید ناخالص داخلی با احتساب تولید نفت، ۵۲۹ هزار میلیارد تومان و بدون آن ۴۵۹ هزار میلیارد تومان گزارش رشده است.

شیوع بیماری کرونا، تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها و محدودیت‌های اجتماعی گسترده که منجر به کاهش ترددهای شهری و بین‌شهری شد، بر کاهش شاخص GDP در ایران اثر ملموسی گذاشته است.

در نمودار زیر سهم‌بندی گروه‌های مختلف اقتصادی کشور را در میزان تولید ناخالص داخلی می‌بینید.

بر این اساس این جدول به عنوان مثال می‌توان دریافت که تولید گروه کشاورزی در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مثبت ۳ درصد رشد داشته است.

164548202.jpg

بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی در گروه تأمین آب، برق و گاز طبیعی با رشد مثبت ۴.۷ درصد است. این در حالی است که در بخش خدمات که بیش از نیمی از کل تولید ناخالص داخلی را دربرگرفته است، ارزش تولید ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

گروه خدمات شامل بخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا ، حمل‌ونقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب‌وکار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.

براساس این گزارش بیشترین کاهش میزان تولید ناخالص داخلی در بخش خدمات است که بیشترین تاثیر را از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا داشت.