۰ نفر

رییس اتاق اصناف ایران؛

اصناف مقصر وضعیت بازار نیستند

۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۱۶
کد خبر: 512161
اصناف مقصر وضعیت بازار نیستند

رییس اتاق اصناف ایران گفت: وقتی میزان واردات برای نهاده ها جوابگوی نیاز تولید نیست و زمانی که تولید پاسخ گوی نیاز بازار نیست، بخواهیم نظام توزیع و اصناف را مقصر بدانیم درست نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین ، سعید ممبینی در نشست وب کنفرانس هماهنگی اجرای طرح توزیع مویرگی کالای اساسی در واحدهای صنفی منتخب با حضور غلامرضا حسن پور رییس سازمان بسیج اصناف کشور، ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران و سعید صارمی معاون مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت در ارتباط با رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها، رؤسای سازمان‌های صمت استان در سراسر کشور و رؤسای بسیج اصناف در استان‌ها امروز دوشنبه ۱۸ اسفندماه برگزار شد، اظهار داشت: وقتی راجع به مشکلات کالا صحبت می‌کنیم ناگزیر بایستی توجه مان به زنجیره تأمین نیز باشد و تضمین می‌دهیم اگر کالا به اندازه نیاز بازار در اختیار اصناف قرار بگیرد، مشکلی در عرضه کالا نخواهیم داشت و اصناف بهترین مرجع برای حفظ تعادل قیمت‌ها و عرضه مناسب در بازار هستند.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: وقتی میزان واردات برای نهاده‌ها جوابگوی نیاز تولید نیست و زمانی که تولید پاسخ گوی نیاز بازار نیست، بخواهیم نظام توزیع و اصناف را مقصر بدانیم درست نیست و طی سال‌های گذشته تلاش کردیم با همه ابزارهای موجود زحمات و تلاش‌های اصناف را به تصویر بکشیم و به روشنی بیان کنیم که اصناف تلاش‌های زیادی را در زنجیره توزیع کالا و عرضه مناسب با قیمت مصوب در سطح کشور داشته اند.

ممبینی با اشاره به توزیع کالای اساسی در راستای تنظیم بازار توسط برخی از واحدهای صنفی بیان کرد: زمانی که می‌گوئیم «کاسبان امین» به این معنا نیست که دیگر کسبه امین نیستند بلکه محدودیت‌هایی در عرضه مقدار برخی از کالاهای اساسی وجود دارد و قطعاً نمی‌توان به تعداد همه اعضای یک صنف کالا در اختیارشان قرار بگیرد و به همین دلیل یکسری پارامترها مانند داشتن ترازوی دیجیتال و استفاده از صندوق پز … برای ارائه فاکتور و ثبت تراکنش‌ها در تعیین واحدهای منتخب الزامی است و توزیع نیز به صورت چرخشی انجام می‌گیرد؛ به عنوان مثال اگر اتحادیه‌ای ۵۰۰ عضو مرغ فروش دارد عرضه مرغ با قیمت مصوب ابتدا در چند واحد منتخب انجام می‌گیرد و در هفته بعد چند واحد دیگر به صورت چرخشی برای عرضه کالا در نظر گرفته می‌شوند.

وی افزود: نظارت بر روند اجرای طرح توزیع کالای اساسی از سوی بازرسان اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها و بازرسان بسیج اصناف نیز صورت می‌گیرد و دستگاه‌های متولی نیز در راستای اجرای بهترین طرح باید همکاریهای لازم را داشته باشند و اینکه کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شوند تنها مزیتی که دارند بحث ارائه فاکتور است که باید تلاش کنیم واحدهای صنفی نیز در این راستا حرکت کنند تا در حوزه رقابت دچار خلاء نشویم.

ممبینی اظهار داشت: امیدواریم با تمهیداتی که دولت به کار بسته با تأمین به موقع مواد اولیه کارخانجات، شاهد رونق کسب وکار و ایجاد آرامش در بازار باشیم و در تعدیل قیمت‌ها باید تخفیف‌ها به خصوص در بحث کالاهای اساسی مرتبط با شب عید بارزتر شود.

شبکه مویرگی کالا تأثیر زیادی در تنظیم بازار کشور دارند

در ادامه این نشست غلامرضا حسن پور رییس سازمان بسیج اصناف کشور گفت: شبکه مویرگی کالا یا همان واحدهای صنفی خرد (کاسبان امین) تأثیر زیادی در تنظیم بازار و توزیع کالا در کشور دارند و برخی از مشکلات حوزه بازار صرفاً در بخش توزیع کالا نیست و لازم است توجه بیشتری در حوزه تأمین و تولید کالا صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بحث کاسبان امین یا منتخبین صنفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تصریح کرد: باید به شبکه صنفی و اصناف اعتماد کرد تا بتوان موضوع تنظیم بازار و توزیع کالاها ضروری را به بهترین شکل اجرایی کرد.

حسن پور با بیان اینکه اصناف در یک سال گذشته آسیب‌های زیادی دیدند، اظهار داشت: طرح شبکه کاسبان امین مورد تأیید دولت است و این طرح در مشهد اجرایی شده و بازتاب‌های بسیار خوبی داشته است و با اجرای این طرح کمک مؤثری به واحدهایی که در یک سال گذشته خسارت وارده شده است، می‌توان کرد.

رییس سازمان بسیج اصناف کشور با اشاره به بیانات رهبری در خصوص ورود بسیج برای کمک به تنظیم بازار تصریح کرد: اقدامات لازم برای همکاری بسیج اصناف انجام شده و با همکاری واحدهای صنفی و نظارت بسیج اصناف توزیع مرغ در واحدهای صنفی منتخب به بهترین شکل در مناطق مختلف کشور صورت گرفت و نباید زنجیره تأمین تا توزیع کالاهای ضروری قطع شود و این زنجیره بایستی ادامه دارد باشد.

وی با اشاره به اهداف اجرای طرح کاسبان امین گفت: هدف از اجرای این طرح خدمت رسانی به مردم با ارائه اجناس مرغوب و قیمت مناسب، توجه به معیشت و اقتصاد خانواده، توزیع عادلانه اقلام اساسی بین مردم در مناطق حاشیه شهر و مناطق محروم، جلوگیری از سو استفاده مفسدین اقتصادی در خصوص کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان و توسعه اعتماد به کاسبان و واحدهای صنفی است.

حسن پور با بیان اینکه وجود ۳ میلیون واحد صنفی در کشور بزرگترین فرصت برای توسعه اقتصاد است، افزود: در ابتدای شیوع بیماری کرونا تمامی کشورهای غربی و اروپایی با مشکل شبکه توزیع کالا و خالی شدن فروشگاه‌ها و هجوم مردم به فروشگاه‌ها مواجه شدن که در ایران به دلیل فعال بودن شبکه مویرگی زنجیره توزیع این مشکلات را نداشتیم و عرضه کالا به صورت مستمر صورت گرفت.

رییس سازمان بسیج اصناف کشور با اعلام آمادگی بسیج اصناف و اتاق‌های اصناف برای اجرای هرچه بهتر طرح توزیع کالاهای ضروری در شبکه مویرگی یا همان کاسبان امین گفت: بسیج اصناف و اتاق‌های اصناف در همه عرصه‌ها فعال بودند و کمک‌های مؤثر و مطلوبی در زمان زلزله، سیل و کرونا داشتند و در حال حاضر نیز برای کمک به بحث تنظیم بازار آمادگی لازم را در اجرای طرح‌های مصوب دارند.