۰ نفر

نماینده کارگران در شورای عالی کار مطرح کرد؛

درخواست کارگران برای افزایش ریالی دستمزد به جای افزایش درصدی

۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
کد خبر: 505297
درخواست کارگران برای افزایش ریالی دستمزد به جای افزایش درصدی

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه امیدواریم دوشنبه آینده هزینه سبد معیشت نهایی شود گفت:خواسته ی ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به "ریال " تعیین شود. اعلام کنند که چقدر به دستمزد کارگران اضافه می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، درباره دستمزد 1400 کارگران گفت:با توجه به اتفاقاتی که در تعیین دستمزد سال گذشته رخ داد, روندی که امسال در حال طی شدن است, بهانه های گروه کارفرمایی و دولت به یک بهانه "نخ نما" تبدیل شده است.

 وی ادامه داد:اینکه گفته می شود، تولید و کارفرمایان توان پرداخت دستمزد ندارند, سال ها است که در حال تکرار است. بارها اعلام کرده ایم که بزرگترین تکیه گاه دولت درسال گذشته برای عدم پذیرش نظر گروه کارگری و تعیین مزد یک جانبه ادعای "مهار تورم " بود. در جلسات شورای عالی کار وزیر اقتصاد و دولت با تأکید بر اینکه ما " تورم را روی 15 درصد مهار خواهیم کرد"حضور پیدا کردند. ادعای آنها این بود که افزایش دستمزد منجر به تورم می شود. اما  در طی سال دیدیم که دولت نه تنها به ادعای خود مبنی بر تورم 15درصدی عمل نکرد, در حوزه خوراکی ها و آشامیدنی ها, شاهد تورم افسارگیسخته بودیم.

خدایی گفت: گروه کارگری برای سال آینده دو مسیر را دنبال می کند. مذاکرات مزدی سال 1400 است که جلسات کمیته مزد در حال برگزاری است. با توجه به گزارش هایی که از جلسات کمیته دستمزد از گروه کارگری دارم, به نظر می رسد دولت و کارفرما به صورت مشترک با هم هدف اینکه اجازه ندهند, سبد معیشت به روال عادی خود تصویب شود را پیش می برند, دلیل آن هم این است که گروه کارگری از شکایتی که در دیوان از دستمزد انجام داده است,استناد به سبد معیشت کرده است. هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری هم رأی به نفع گروه کارگری مبنی بر ابطال مصوبه داده است,به نظر می رسد,از روند جلسات کمیته مزد رضایت نداریم. طبق وعده هایی که داده شده بود, بنابر این بوده است که تا آخر بهمن ماه, کمیته دستمزد, عدد و رقم سبد معیشت را تعیین کند.

 وی گفت: دوشنبه هفته آینده جلسه کمیته مزد مجدداً‌برگزار می شود، منتظر هستیم که سبد هزینه معیشت نهایی و اعلام شود تا وارد مذاکرات مزدی شویم.

 خدایی گفت:سال گذشته برای تعیین دستمزد دچار این مشکل بودیم که جلسه نهایی مزد به روزهای آخر سال کشیده شد.  بارها به دبیرشورای عالی کار اعلام کردیم که با توجه به اینکه مذاکرات مزدی ممکن است زمان بر باشد و با حاشیه هایی همراه باشد,بهتر است مذاکرات مزدی به روزهای پایانی سال موکول نشود. اما سال گذشته دولت این را نپذیرفت و به روزهای پایانی موکول شد. کشیده شدن مزد به روزهای سال 99 در بازار کار بی نظمی هایی را به وجود آورد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: درخواست ما این است که دولت هر چه سریع تر جلسات مزدی را برگزار کند,اما نگاه کلی گروه کارگری به ماجرا این است که به هیچ عنوان به کش دار شدن جلسات راضی نیستیم. حتی اگر در 10دقیقه اول جلسات مزدی, گروه کارگری به خواسته " منطقی و معقول " خود برسند, مصوبه مزدی را امضا خواهند کرد.

 وی افزود:اما اگر خواسته گروه کارگری محقق نشود, تا بی نهایت به مذاکرات ادامه می دهیم. روال ما همواره این بوده است که بحث قدرت خرید از دست رفته کارگران در سال های گذشته جبران شود. عدد ورقم مزد و درصد تعیین مزد برای ما ملاک نیست. آنچه برای ما ملاک است سفره کارگران ومعیشت آنها است. با اعدادو ارقام نمی خواهیم بازی کنیم. خواسته ی ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به "ریال " تعیین شود. با توجه به اینکه دستمزد کارگران اینقدر کوچک مانده است,اگر میزان افزایش به صورت  "درصد"باشد, عدد بزرگی از آن استخراج می شود.

خدایی گفت:حداقل خواسته ما برای دستمزدسال آینده باید " جبران قدرت خرید" کارگران باشد. با این حداقل ها وارد مذاکرات مزدی خواهیم شد. عدد ورقمی که در کمیته دستمزد شورای اسلامی کار مطرح می شود, عدد و رقم استاندارد حداقلی برای خوراکی ها,‌آشامیدنی و مسکن و ارتباطات و آموزش و تفریحات است. نماینده مرکز آمار عددی را برای سبدمعیشت اعلام کرده است اما هنوز ریز محاسبات را اعلام نکرده است. اگر ریز محاسبات را اعلام کند,با قانون مطابقت داشته باشد ما می پذیریم و مقاومت نداریم. اما با توجه به شرایط و اطلاعاتی که از مرکز آمار استخراج می کنیم, به نظر ما آن اطلاعات نمی توانددرست باشد. در حال حاضر هم کمیته امداد, حداقل خوراکی های یک نفر را حدود 750هزار تومان اعلام کرده است. اگر حداقل خوراکی ها حدود750هزارتومان برای یک نفر باشد, حداقل خوراکی ها برای یک خانوار3.3نفری عدد فقط خوراکی بالای 2.5 میلیون تومان خواهد شد. با لحاظ کردن آمارهای استخراجی از مرکز آمار, سبد خوراکی ها و آشامیدنی بالاتر از 7 میلیون و 500هزار تومان خواهد شد. اما باز هم منتظر هستیم, در جلسه کمیته مزد به صورت سه جانبه به عدد سبد معیشت مشترک با شرکای اجتماعی برسیم.