۰ نفر

کرونا، کسب ثروت را دوقطبی کرد؛

چین برنده بازی میلیاردرهای جهان

۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۶:۴۲
کد خبر: 504334
چین برنده بازی میلیاردرهای جهان

کرونا هر چند برای جهان یک مصیبت بود و بیش از دو میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد اما برای برخی از رشته‌های اقتصادی و کسب و کار نعمت بود بویژه کسب و کارهای اینترنتی. خلاصه گزارشی که دو نهاد مشترک بانکی و تحقیقی سوئیسی در خصوص ثروت و توزیع ثروت میلیاردرها در هفت ماهه اول سال 2020 منتشر شده نشان می‌دهد که ثروت میلیاردرهای جهان طی سه سال بیش از 11.4 درصد رشد یافته و این رشد در ایام کرونا شدت بیشتری داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بانک سرمایه‌گذاری «یو بی‌اس» سوئیس و نهاد تحقیقاتی «پی دبلیو سی» اخیراً گزارشی را با نام «سوار بر طوفان» منتشر کرده‌اند که در آن مطرح شده است که مجموع ثروت میلیاردرها تا پایان سال 2020 به 10.2 هزار میلیارد دلار رسید. این سطح از ثروت از 8 هزار و 900 میلیارد دلار سال 2017 بیش از 11.4 درصد شده است. بر اساس این گزارش، در حال حاضر تعداد میلیاردرهای جهان 2189 نفر است که نسبت به سال 2017، 31 نفر اضافه شده است. این گزارش همچنین تأکید می‌کند که کسب و توزیع ثروت دوقطبی شده است و در ایام کرونا به این مهم دامن زده شده است.

براساس این گزارش، در سال‌های 2018، 2019 و هفت ماهه اول سال 2020، کارآفرینی در بخش‌های فناوری، مراقبت‌های بهداشتی و صنعتی جلو دار بوده‌اند. همچنین دانشمندان و برنامه نویسان کامپیوتری، صنایع را در گام‌هایی که پیش از این دیده نشده بود منقلب کرده‌اند. حوزه فعالیت این دسته از افراد – یعنی دانشمندان و برنامه نویسان - از بخش‌های فناوری و مراقبت‌های بهداشتی به بسیاری از بخش‌های اقتصادی گسترده شده است. به طوری که برخی از آنها که فناوری‌های نوظهور را برای پیش بردن تغییر بکار بردند جزو میلیاردرها شدند.اما کارآفرینی یا کارآفرینان باید چه می‌کردند؟ براساس تعریفی که از جوزف شومپتر، اقتصاددان مشهور اتریشی، «کارکرد کارآفرینان اصلاح یا متحول کردن الگویی از تولید با بهره‌برداری از یک ابداع است؛ یا در کل استفاده از فناوری به کار گرفته نشده برای تولید یک کالای تازه یا تولید یک کالای قدیمی به شیوه‌ای تازه هم جزو کارآفرینی است.»

براساس این گزارش، کارآفرینان که جزو ثروتمندان و میلیاردرهای جهان شده‌اند ابتکاراتی را در کسب و کار اقتصادی به راه انداخته‌اند. برخی از این افراد که در چند سال گذشته کامیاب شده‌اند شامل مبدعان و فرصت جویان اقتصادی هستند. این افراد شامل الون ماسک، اقتصاددان و فیزیکدان پشت تسلا و اسپیس ایکس است. بنگاه‌های ماسک که در تولید خودروهای الکتریکی انبوه و سفرهای فضایی شخصی پیشتاز است به طور رسمی به‌عنوان یک میلیاردر بخش صنعتی تعریف شده است. در سرزمین چین، فرانک وانگ، که مهندس است به‌عنوان بنیانگذار و رئیس هیأت مدیره شرکت فنی دی جی آی، بزرگ‌ترین تولید‌کننده پهپادهای تجاری، قرار دارد و بالاخره، یکی از پیشروترین مبدعان جوان اروپایی پاتریک کولیسون، برنامه نویس ایرلندی است که پلتفرم استریپ را برای بازرگانی‌های اینترنتی با کمک برادرش در سال 2010 پایه‌گذاری کرد.

اما رشد ثروت کسب و کارهای «‌های تک» طی سال‌های 2018، 2019 و هفت ماهه اول سال 2020 عجیب بوده است. براساس گزارش «یو بی‌اس» کل ثروت میلیاردرهای فناوری طی این مدت 42.5 درصد افزایش یافت و به یک هزار و 800 میلیارد دلار رسید که عمدتاً به خاطر افزایش سهام فناوری بوده است. در همین حال ثروت میلیاردرهای مراقبت‌های بهداشتی 50.3‌درصد افزایش یافت و به 658 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید که به خاطر عصر تازه کشفیات دارویی و ابتکار در تشخیص فناوری پزشکی و درمان‌ها و تجهیزات کووید 19 بوده است.

توزیع جغرافیایی ثروت میلیاردرها هم جالب توجه است. رشد ثروت بازارها در جدول آمده است.   ولی قطبی شدن ثروت از چه زمانی رخ داد؟ براساس گزارش «سوار بر طوفان» قطبی شدن میان میلیاردرهای مبتکر و مابقی میلیاردرها در پایان دهه تاریخی 2000 میلادی رخ داد زمانی که میلیاردرها از لحاظ تعداد دو برابر و از لحاظ ثروت تقریباً سه برابر شدند. در پایان سال 2009 تعداد میلیاردرها 969 نفر و ثروتشان 2 هزار و 800 میلیارد دلار بود اما در آوریل 2020 تعداد آنها به 2058 نفر و ثروتشان به 8 هزار میلیارد دلار رسید.

از لحاظ جغرافیایی برنده این بازی چین بود که ثروت میلیاردرهایشان سریعتر از همه جا رشد کرد. در آوریل 2020 حدود 389 میلیاردر چینی با مجموع ثروت یکهزار و 200 میلیارد دلار وجود داشت. ثروت آنها تقریباً 9 برابر رشد کرد در حالی که در ایالات متحده این مقدار دو برابر بود.

تعداد میلیاردرهای «‌های تک» از 68 نفر در سال 2009 به 234 نفر در سال 2020 رسید در حالی که تعداد میلیاردرهای مراقبت‌های بهداشتی از 48 نفر به 167 نفر رسید. مجموع ثروت میلیاردرهای مراقبت‌های بهداشتی و «های تک» از 321.3 میلیارد دلار به یکهزار و 300 میلیارد دلار برای «‌های تک» و از 120.8 میلیارد دلار به 482.9 میلیارد دلار برای مراقبت‌های بهداشتی رسید.

اما مستغلات در این میان همواره جایگاه تاریخی خودش را حفظ کرده است زیرا طبقه میلیاردرها همچنان به مستغلات عشق وافری دارند زیرا آن را به‌عنوان ارزش و یک دارایی که می‌توان به اخلافشان منتقل کرد می‌بینند. بررسی‌های «پی دبلیو سی»، نهاد مشترک در این تحقیق نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از میلیاردرها فارغ از کارهای تجاری شان، بین 21 تا 40 درصد از ثروت خالص‌شان را در مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مستغلات طی دهه گذشته با‌وجود کاهش نرخ بهره و تقاضای شناور برای فضای فیزیکی تا زمان هجوم کووید 19 محل سودآوری بود.

64 نفری که در سال 2009میلیاردرهای مستغلات بودند – یعنی تجارت مستغلات بخش اصلی دارایی‌شان در این بخش است –  طی یک دهه ثروت شان دو برابر شد. مجموع ثروت آنها از 150.4 میلیارد دلار به 303 میلیارد دلار رسید.