۰ نفر

نرخ بهره بانکی در انگلیس منفی می‌شود؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۷:۴۱
کد خبر: 504033
نرخ بهره بانکی در انگلیس منفی می‌شود؟

بانک مرکزی انگلیس از بانک‌ها خواسته است آماده مواجهه با نرخ بهره منفی شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قائم مقام بانک مرکزی انگلیس با بیان اینکه این کشور در جایگاه متفاوتی از منطقه یورو قرار دارد از احتمال کاهش مجدد نرخ بهره و رساندن آن به سطح منفی خبر داد. پیش از این نیز بانک مرکزی انگلیس از لازم بودن شش ماه زمان برای آمادگی شبکه بانکی این کشور و رسیدن نرخ بهره به سطح منفی خبر داده بود.

با توجه به استقراض سنگین دولت انگلیس در شرایط کرونا، این نرخ بهره می تواند کمک زیادی به توانایی دولت در بازپرداخت بدهی هایش کند. نرخ تورم هنوز فاصله زیادی با سطح دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی دارد و این می تواند کمکی به کاهش بیشتر نرخ بهره باشد. 

سام وودز- مدیر بخش قوانین بانکی انگلیس با حمایت از رساندن نرخ بهره به سطح منفی گفته است باید زمان لازم برای تطابق بانک ها با شرایط در نظر گرفته شود. 

در حال حاضر نرخ بهره در انگلیس ۰.۱ درصد است و در جلسه اخیر بانک مرکزی نیز تصمیمی برای تغییر آن گرفته نشد. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند پیامدهای وسیع نرخ بهره منفی باعث خواهد شد تا دست کم تا آینده ای نزدیک بانک مرکزی انگلیس دست به چنین کاری نزند. گورپرث گیل- استراتژیست موسسه گلدمن ساکس است منیجمنت- گفت: احتمال رساندن نرخ بهره به سطح منفی دست کم در سال ۲۰۲۱ خیلی محتمل نیست و تا زمانی که نشانه های نیرومندتری از احیای رشد مشاهده نکنیم نباید این کار انجام شود. 

انگلیس اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در اروپا محسوب می شود و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور تاکنون بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند. دولت واکسیناسیون ۱۵ میلیون نفر را تا اواسط این ماه هدف گذاری کرده است که در صورت تحقق، بخش وسیعی از گروه های حساس و آسیب پذیر را پوشش خواهد داد.