۰ نفر

مرکز آمار ترکیه اعلام کرد؛

اوج‌گیری تورم در ترکیه

۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۲:۳۸
کد خبر: 503345
اوج‌گیری تورم در ترکیه

نرخ تورم ترکیه به مرز ۱۵درصد رسید.

به گزارش دیلی صباح، مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم این کشور  در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه  به ۱۴.۹ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۰.۳ درصد بیشتر شده است. این نرخ بیکاری، بالاترین نرخ تورم ثبت شده ترکیه در ۱۹ ماه اخیر محسوب می شود.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به بخش خدمات با ۲۸.۱۲ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، حمل و نقل با تورم ۲۱ درصدی و مواد غذایی و نوشیدنی با ۲۰.۴۳ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به لباس و پوشاک با ۰.۴۱ درصد و ارتباطات با ۰.۶۵ درصد بوده است.

لطفی الوان- وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه در پیامی توییتری نوشت: داده های تورمی نشان می دهد هنوز با سطوح هدف گذاری شده فاصله زیادی داریم اما هرگز دست از تلاش کردن برای رسیدن به هدف خود بر نمی داریم. به مشورت با تمامی طرف ها ادامه می دهیم تا به یک ثبات قیمتی پایدار و رشد اقتصادی باکیفیت برسیم. 

هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۷۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۳.۸۴ درصد رسید.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در ماه ژانویه ۱.۶۸ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۴۳ درصد بیشتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است.

متوسط نرخ تورم ترکیه در دو سال گذشته ۱۰.۷۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است.

مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده‌اند و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.