۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار کارشناسان در خصوص بودجه تورمی ۱۴۰۰

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۰۷
کد خبر: 502693
هشدار کارشناسان در خصوص بودجه تورمی ۱۴۰۰

مسائل اقتصادی کمی را می‌توان یافت که اقتصاددانان در خصوص آن اجماع نظر داشته باشند.با این وجود تبعات منفی و آثار تورمی لایحه بودجه سال آینده از معدود مواردی است که اکثر جناح‌های سیاسی و تفکرات مختلف اقتصادی همنظر هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ رشد 46 درصدی هزینه‌های ‌جاری در لایحه بودجه 1400 در شرایطی که درآمدها تنها 10درصد افزایش یافته، کسری عملیاتی دولت را در شرایط بحرانی قرار داده است. در حالی که پیش بینی شده این کسری با درآمدهای نفتی جبران شود، اما نسبت به تحقق این منابع ابهامات جدی وجود دارد. مهمترین دلیلی که منجر به رشد شدید مخارج دولت شده، افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان دولت است. این در حالی است که از اسفند سال گذشته حقوق کارمندان افزایش بالغ بر 70 درصدی داشته و این افراد عمدتا جزء دهکهای بالای درآمدی محسوب می شوند. در حالی که بانک مرکزی تورم هدف خود را 22 درصد تعیین کرده، این میزان افزایش در هزینه ها نشانگر عدم اعتقاد خود دولت به این هدفگذاری است.

هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه 1400 توسط دولت، کارشناسان در رابطه با تبعات فاجعه بار آن بر اقتصاد کشور هشدار دادند:

کامران ندری، استاد دانشگاه امام صادق (ع): نباید فراموش شود که لزوما تمام پیشنهادهای دولت برای بودجه درست نیست که اگر چنین بود نیاز به تصویب آن از سوی مجلس نبود.

محمد هادی سبحانیان، استاد دانشگاه خوارزمی: دولت در بودجه1400 بر جای دادن درآمدهای حاصل از پیش فروش نفت تلاش دارد و این امر سبب وابستگی بیشتر بودجه به نفت خواهد شد.

علی مروی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی: لایحه بودجه ۱۴۰۰ واقعا فاجعه‌بار است چرا که کسری تراز عملیاتی در آن بسیار رشد کرده و به بالای ۳۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

محمد قلی یوسفی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی: بودجه 1400 بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی ایران تدوین شده است و با این بودجه حتما تورم خواهیم داشت.

صادق الحسینی، پژوهشگر اقتصادی: واقعیت این است که تورم ناشی از بودجه ۱۴۰۰ حداقل ۶۰ درصدی خواهد بود.

علی قنبری، استاد دانشگاه تربیت مدرس: درآمدهای حاصل از فروش نفت، قیمت ارز و بودجه‌های جاری در لایحه بودجه1400 غیرواقعی هستند.

علی دینی ترکمانی، عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی: با لایحه بودجه1400، روند کسری بودجه به سمتی حرکت خواهد کرد که قابل کنترل نیست.

مجید شاکری، پژوهشگر اقتصادی: مشکل لایحه بودجه1400 از سمت مصارف آغاز و به سمت منابع کشیده می‌شود؛ این بودجه بیشتر انتخاباتی است.

در شرایطی که کارشناسان نسبت به کسری بودجه افسارگسیخته سال آینده هشدار می‌دهند، باید دید مجلس اراده لازم برای جلوگیری از تورم‌های بسیار بالا را دارد؟!