۰ نفر

رییس سازمان امور مالیاتی؛

اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس کلید خورد

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۰۹
کد خبر: 502550
اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس کلید خورد

رییس سازمان مالیاتی با بیان اینکه آیین نامه مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس بزودی ابلاغ می‌شود،گفت: این مالیات سالانه اخذ می‌شود و جریمه سنگینی برای فرارکنندگان از آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، امیدعلی پارسا درباره علت تعلل در تصویب آئین‌نامه مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس گفت: آئین نامه مدتها قبل توسط سازمان امور مالیاتی به دولت ارسال شد و به تازگی در کمیسیون اقتصاد دولت تأیید شده است.

وی افزود: این آئین نامه احتمالاً طی این روزها ابلاغ خواهد شد.

پارسا تصریح کرد: با ابلاغ آئین نامه، عملاً اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس کلید خواهد خورد و در آن، جریمه‌های سنگینی برای کسانی که از این مالیات فرار کنند در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان امور مالیاتی همچنین در پاسخ به سوال در مورد درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: عددی که در بودجه ۱۴۰۰ برای دریافت مالیات اضافه شد، مجموعه برآوردها و انتظاراتی بود که مجلس از میزان درآمدهای مالیاتی داشت. حداکثر تلاش ما این است که ضمن فشار نیامدن به طبقه پایین مردم و تولید، این پیش‌بینی را محقق کنیم این مالیات چون همزمان با افزایش نرخ‌ها نیست فشار جدیدی را به مودی مالیاتی وارد نمی‌کند بلکه با کارآیی بیشتر این کار انجام خواهد شد.

هیچ انسان عاقلی منزلش را خالی نگه نمی‌دارد

وی ادامه داد: در بحث مالیات بر خانه‌های خالی، قانون آن به گونه‌ای نوشته شده است که هیچ انسان عاقلی خانه‌اش را خالی نگه ندارد. وقتی ۵۰ درصد اجاره ماهانه به عنوان جریمه دریافت می‌شود هیچ انسان عاقلی هنگامی که ۵ میلیون تومان ارزش اجاره منزل او باشد، دو و نیم میلیون تومان جریمه نخواهد داد در حالی که خانه او نیز خالی خواهد بماند بنابراین اگر این هدف سیاست گذار محقق شود، درآمد قابل توجهی برای دولت نخواهد داشت اما به هر حال برخی به گونه دیگری محاسبه می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت‌های اقتصادی مجموعه نهادهای انقلاب اسلامی مشمول مالیات هستند اتفاقاً این نهادها، نهادهای بسیار خوش حسابی هستند و به جهت حساسیت‌هایی که اخیراً به وجود آمده خوش حسابی آنها بهتر نیز شده است.