۰ نفر

روحانی در بهره برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس؛

ایران از لحاظ منابع گاز در جهان اول است/ اگر برجام نبود صندوق توسعه پولی نداشت

۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبر: 499685
ایران از لحاظ منابع گاز در جهان اول است/ اگر برجام نبود صندوق توسعه پولی نداشت

رییس جمهور گفت: «جهش تولید» فقط مخصوص سال ۹۹ نیست و باید در سال‌های آینده هم باید ادامه پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم آغاز بهره برداری از طرح بزرگ ملی که با همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با سرمایه گذاری سه هزار و ۴۰۰ میلیون دلاری به بهره برداری رسیده است، گفت: کارهای آنهایی که علیه ملت ما توطئه و برنامه‌ریزی کرده بودند در روزهای پایانی عمر منحوس‌شان برای همه جهان و ملت‌ها و خود ملت آمریکا نیز روشن شد و همگان دیدند که اینها چقدر ضددمکراسی و پارلمان بودند.

رییس جمهور اظهارداشت: همانطور که یک روزی مجلس شورای ملی آن زمان را مستبدین به توپ بستند اینها نیز آخر عمرشان با اوباشی که به سمت کنگره فرستادند، کنگره را به توپ بستند. اینها از آغاز کارشان به همین صورت بودند منتها در پایان برای همه آشکار شد که این تروریست‌ها چه جنایتی بر مردم آمریکا و مردم جهان روا داشتند.

رییس جمهور اظهار داشت: این پروژه عظیم که در خاورمیانه بی نظیر است در شرایطی امروز به دست فرزندان این مرز و بوم و این ملت و تلاشگران به افتتاح رسید که در سال های 94 و 95 در سایه برجام  دست و بال ما باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق توسعه  وارد شد و توانستیم برای تکمیل و به بهره برداری رسیدن این پروژه  هزینه کنیم.

روحانی افزود: برخی فکر می کنند همه پول فروش نفت در اختیار دولت است درحالی که 38 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه واریز می‌شود و 14.5 درصد آن نیز برای توسعه و اداره نفت در اختیار خود شرکت ملی نفت است و امیدواریم سال آینده همانطور که پیش‌بینی کرده ایم روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه  نفت بفروشیم و با درآمد حاصل از آن بتوانیم طرح ها و پروژه های توسعه ای بیشتری را تکمیل و افتتاح کنیم.

رییس جمهور در ادامه از استان خوزستان به عنوان یکی از استان های مهم کشور از نظر منابع نفت و گاز و همچنین از نظر کشاورزی نام برد و افزود: امروز مردم خوب این استان شاهد افتتاح یک طرح بسیار بزرگ و مهم پالایشگاهی هستند که 3.4 دهم میلیارد دلار برای آن هزینه شده و طرحی است که برای محیط زیست منطقه بسیار مهم است.

رییس جمهور به نتیجه رسیدن طرح جمع آوری گازهای مشعل سوز ( فلرها) که موجب آلوده شدن فضا می شوند را یکی از اقدامات مهم محیط زیستی این دولت عنوان کرد و افزود: از همه کارگران، مهندسان و مدیران بخاطر انجام این کار بزرگ بسیار متشکرم.

روحانی با بیان اینکه بخشی از  قدرت ملی ما در سایه قدرت انرژی است، گفت: ایران از نظر منابع انرژی جایگاه ویژه و مهم در منطقه دارد و با در اختیار داشتن 32 هزار میلیارد متر مکعب گاز، بزرگترین منبع گازی جهان است و از لحاظ منابع گاز در سطح جهان مقام اول را داراست.

رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز در دولت دوازدهم برای اولین بار تاریخ ایران شاهد تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز است، افزود: متاسفانه با این همه گازی که تولید می‌کنیم باز هم در زمستان مشکل داریم و ضروری است که مصرف خود را مدیریت کنیم .

  روحانی با اشاره به جایگاه ویژه ایران در زمینه نفت و گاز، گفت: دنیا نیازمند به نفت و گاز ایران است و یکی از منشأهای قدرت ملی همین مسأله انرژی است و ما می توانیم هاب منطقه در تولید و صادرات برق، گاز باشیم.

رییس جمهور ادامه داد: در زمینه استحصال و پالایش گاز کار بزرگی را انجام می دهیم اما در زمینه صادرات گاز عقب هستیم و باید جزو 5 کشور اول در صادرات گاز باشیم و علاوه بر غرب در جنوب و شرق هم گاز صادر کنیم و این یکی از کارهای مهمی است که از حالا باید برای سال‌های آینده و دولت های بعدی برنامه ریزی کنیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش سیاست خارجی، بانک‌ها، فناوری، جهاد و تلاش جوان‌ها و مهندسین در به ثمر رسیدن طرح ها و پروژه های توسعه ای کشور، گفت: اگر سیاست خارجی نبود و اگر برجام در 94 به ثمر نرسیده بود، پولی در صندوق توسعه نداشتیم که برای پیشرفت طرح ها هزینه کنیم.

روحانی افزود: با پول نفتی که در سال های 94 تا 96 و بعد از برجام فروختیم توانستیم تجهیزات و قطعات مورد نیاز پالایشگاه ها را وارد کشور کنیم و توانستیم این طرح‌های عظیم و بزرگ را به ثمر برسانیم. آنهایی که بدزبان هستند و شاید مطلع نباشند بدانند که سیاست خارجی و دیپلماسی چقدر می‌تواند در اقتصاد و تولید و در جهش تولید نقش داشته باشد.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به نقش مهم جهادگری و ایثار جوان‌ها و مهندسین کشور در به بهره برداری رسیدن پالایشگاه عظیم بیدبلند، گفت: این پالایشگاه عظیم را با دستان فرزندان توانمند کشور خودمان به ثمر رسانیدم و این جزو افتخارات بزرگ ماست.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز ایران جزو کشورهایی است که ابرپروژه‌های بزرگ را در نفت، گاز، پتروشیمی، برق، پالایشگاه‌ها، کشاورزی، سدسازی و نیروگاه‌سازی را توسط فرزندان خود انجام می دهد و امروز در شرایط شیوع کرونا، همه تجهیزات بیمارستانی مورد نیاز کشور را شرکت‌های دانش‌بنیان خودمان درست می‌کنند و 94 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود که افتخار آمیز است.

رییس جمهور همچنین به نقش مهم بانک ها در حمایت و تامین اعتبار اجرای پروژه های بزرگ توسعه ای در کشور اشاره کرد  و گفت: امروز بانک های سپه، صنعت و معدن، تجارت، ملت، پارسیان با تشکیل یک کنسرسیوم و با استفاده از منابع صندوق توانستند هزینه‌های این پروژه عظیم را تامین و آن را به ثمر برسانند.

روحانی همچنین با اشاره به فعال شدن بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی، افزود: امروز با افتتاح این پروژه عظیم شاهدیم که بخش خصوصی در صنایع بالادستی پتروشیمی هم می تواند فعال شود و افتتاح یازدهمین پروژه پتروشیمی در این دولت از افتخارات بزرگ است.

رییس جمهور با بیان اینکه در وزارت نفت اقدامات بسیار مهمی در این دولت انجام گرفته است، گفت: در آغاز این دولت تولید روزانه بنزین کمتر از 50 میلیون لیتر بود که امروز تولید بنزین به 110 میلیون لیتر در روز رسیده و بیش از 2 برابر شده و از وارد کننده بنزین به صادرکننده تبدیل شده ایم.

روحانی با اشاره به اینکه در صادرات فرآورده های نفتی رشد فراوانی داشته ایم، افزود: صادرات فرآورده های نفتی ایران در مقایسه با سال 92 ، چهار برابر شده است.

رییس جمهور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: این پروژه عظیم که 18 درصد آن در دولت قبلی و 82 درصد در این دولت اجرا و  3.4 دهم میلیارد دلار برای آن هزینه شده است، سالانه 700 میلیون دلار محصول صادر می کند و می تواند  در عرض 4.5 سال پولی که برایش هزینه شده را در‌آورد و این جزو افتخارات ما  است.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز بسیار مبارکی برای مردم بزرگ ایران است در روزهای اولیه بهمن‌ماه که برای ما همواره پیام‌آور پیروزی ملت و صلح و آزادی و استقلال است و همچنین این پروژه بزرگ در روزی افتتاح می‌شود که آنهایی که مدعی بودند ایران را به زمین خواهند زد، می‌توانند کمر ملت سرافراز ایران را در برابر استبداد و قلدری خم کنند و توطئه و برنامه‌ریزی کرده بودند، دیگر نیستند و با ذلت و سرافکندگی سرنگون شدند و کارهای روزهای پایانی عمر منحوس‌شان برای همه جهان ،ملت‌ها و خود ملت آمریکا روشن شد که اینها از همان آغاز ضددمکراسی و پارلمان بودند.

همانگونه که یک روزی مستبدین، مجلس شورای ملی آن زمان را به توپ بستند، اینها نیز در آخر عمرشان کنگره را با اوباشی که به سمت کنگره فرستادند، به توپ بستند، البته از آغاز کارشان به همین صورت بود منتها در پایان برای همه آشکار شد که این تروریست‌ها چه جنایتی بر مردم آمریکا و مردم جهان روا داشتند.

الحمدالله این پروژه عظیم و بزرگ که یکی از عظیم‌ترین پروژه‌ها در سطح منطقه و خاورمیانه است، امروز به دست فرزندان این مرز و بوم و این ملت و تلاشگران به افتتاح رسید.

مردم عزیز شاهد باشند که این طرح را در سال 94 و 95 ، در آن شرایط که دست و بال ما در سایه برجام باز شده بود و توانستیم نفت را صادر کنیم و بخش بزرگی از پول نفت به صندوق وارد شود، انجام شد. مردم ما می‌دانند 38  درصد قیمت نفتی که می‌فروشیم، به صندوق واریز می‌شود و برخی فکر می‌کنند همه‌ نفتی که می‌فروشیم در اختیار دولت است اما 38 درصد آن به صندوق می رود و 14.5 درصد نیز برای توسعه و اداره نفت، در اختیار خود شرکت ملی نفت است.

بنابراین آنچه در اختیار ما قرار می‌گیرد مقدار کمی است، هر چه شرایط مناسب‌تر و درآمد ما اضافه شود، بخش بزرگی از این درآمد در اختیار صندوق توسعه برای تحول در تولید و بخش صنعت قرار می‌گیرد و امیدواریم سال آینده همانطور که پیش‌بینی کردیم 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت بفروشیم و پیدا است که بخشی از این سهم نفت برای توسعه کشور در اختیار صندوق قرار می‌گیرد.

امروز این تحول بزرگ را در استان خوزستان می‌بینیم که یکی از استان‌های بسیار مهم است و نه تنها از نظر نفت و گاز سرآمد است بلکه از نظر کشاورزی و همچنین از لحاظ اینکه به آب‌های بین‌المللی متصل است و از جایگاهی که مردم آزاده همواره مرزبان خوبی برای کشور بودند و در دفاع مقدس نقش بسیار مهمی را ایفا کردند، بسیار مهم است.

 من به این مردم خوب و عزیز و مردمی که با وحدت و اتحاد فارس‌ها، لرها، عرب‌ها همه در کنار هم، متحد و یکپارچه در این استان فعال هستند و تلاش می‌کنند، تبریک می گویم که امروز شاهد یک طرح بسیار بزرگ و مهم پالایشگاهی هستند که 3.4 دهم میلیارد دلار برای آن هزینه شده و طرحی است که برای محیط زیست بسیار مهم است.

در این دولت کارهای محیط زیستی یکی از کارهای بزرگی است که انجام گرفته است. گازهای فلر و مشعل‌ها که فضا را آلوده می‌کردند، جمع می‌شوند و در این پالایشگاه می‌آید و در پتروشیمی‌ها و آنهایی که گاز شیرین است، به خط سراسری ملحق می‌شود. این کار بزرگ امروز به انجام رسید که از همه کارگران و مهندسان و مدیران بسیار متشکرم.

در اینجا می‌خواهم نکته‌ای را خدمت ملت شریف ایران عرض کنم و آن اینکه یک بخشی از قدرت ملی ما در سایه قدرت انرژی است یعنی کشوری که دارای منابع بزرگ نفت و گاز است و همچنین در خطوط جهانی کشتیرانی قرار دارد، درجنوب‌ آن خلیج فارس و دریای عمان است که به اقیانوس هند متصل می‌شود و در شمال دریای خزر است، جایگاه بسیار ویژه و مهمی دارد.

مردم بدانند بزرگترین منبع گازی جهان در ایران است و ایران از لحاظ منابع گاز در سطح جهان مقام اول را داراست. کشورمان حدود 32 هزار میلیارد متر مکعب گاز در اختیار دارد البته به دست آوردن گاز و فرآوری خیلی مشکلات دارد که الحمدالله درحال انجام است و امروز در دولت دوازدهم برای اولین بار تاریخ ایران شاهد تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز است.

اما با این همه گازی که تولید می‌کنیم و در اختیار می‌گذاریم،  باز هم در زمستان مشکل داریم و باید تلاش فرهنگی کنیم و کارهای دیگری انجام دهیم که مردم عزیز ما در مصرف مقداری مراقبت کنند تا در این شرایط زمستانی این همه گاز مصرف نشود.

در نفت و گاز جایگاه ویژه‌ای داریم و این قدرت ما است و دنیا نیازمند به نفت و گاز ایران است. این را نبینید که ما را چند سالی در فشار و تحریم گذاشتند اما بالاخره جهان و منطقه به نفت و گاز ایران نیازمند است و آن هم جایگاهی است که ایران دارد.

یکی از منشأهای قدرت ملی همین مسأله انرژی است و ما می‌توانیم هاب منطقه در تولید و صادرات برق و گاز باشیم منتها اینجا به همه مدیران و وزیر محترم نفت و همچنین همه مسئولین عرض می‌کنم که در زمینه نفت و گاز کار بزرگی را انجام دادیم، در زمینه گاز دارای منابع بسیار غنی هستیم و در زمینه استحصال و پالایش گاز کار بزرگی را انجام می دهیم اما در زمینه صادرات گاز عقب هستیم.

باید جزو 5 کشور اول در صادرات گاز باشیم. در توانمندی در تولید جزو کشورهای مهم جهان هستیم و در صادرات الان عمدتاً به 2 کشور صادر می‌کنیم که می‌توانیم گاز را به 3 تا4 کشور دیگر در جنوب و شرق هم صادر کنیم.

گاز ما عمدتاً در غرب به 2 کشور صادر می‌شود که این صادرات گاز باید رتبه بالاتری پیدا کند البته می‌دانم که در فصل‌هایی دست‌مان برای صادرات باز است اما باید صادرات مداوم داشته باشیم و در فصل زمستان هم بتوانیم صادرات داشته باشیم، این یکی از کارهای مهمی است که از حالا باید برای سال‌های آینده و دولت سیزدهم و چهاردهم برنامه‌ریزی کنیم تا جایگاه مناسب در سطح منطقه پیدا کنیم.

نکته بعدی که می‌خواهم تأکید کنم. نقش بانک‌ها است. ببینید در این پروژه بزرگ و عظیم چقدر سیاست خارجی، بانک‌ها، فناوری و جهاد و تلاش جوان‌ها و مهندسین ما نقش دارند.

اگر سیاست خارجی نبود و اگر برجام در 94 به ثمر نرسیده بود، پولی نبود، 2 میلیارد دلار از صندوق گرفتیم و این پول صندوق برای سال 94 تا 96 است که توانستیم نفت بفروشیم تا صندوق شرایط مناسب پیدا کند و بسیاری از قطعات و کامپونت‌هایی که مورد نیاز ما است و در این پالایشگاه‌های بزرگ می‌بایست می‌خریدیم و می‌آوردیم، در سال 94 تا 96 بود که برای ما آماده کرد و توانستیم طرح‌های عظیم و بزرگ را به ثمر برسانیم.

در این زمینه خیلی نمی‌خواهم توضیح دهم ولی می‌خواهم آنهایی که بدزبان هستند و شاید مطلع نباشند بدانند که سیاست خارجی و دیپلماسی چقدر می‌تواند در اقتصاد و تولید و در جهش تولید نقش داشته باشد.

مسأله دوم نقش جهادگری و ایثار جوان‌ها و مهندسین ما است. این پالایشگاه عظیم یک شهر بزرگ را می‌بینید که اگر ایثار، فداکاری و فناوری در کشور ما نبود و اگر می‌خواستیم از خارجی‌ها استفاده کنیم در شرایط تحریم کسی به اینجا نمی‌آمد اما ما با دست فرزندان خودمان این پالایشگاه عظیم را به ثمر رسانیدم و این جزو افتخارات بزرگ ماست.

امروز ایران جزو کشورهایی است که ابرپروژه‌های بزرگ را در نفت، گاز، پتروشیمی، برق، پالایشگاه‌های آب در کشاورزی، سدسازی و نیروگاه‌ سازی، اجرایی می کند و فرزندان این مرز و بوم کار بسیار عظیم و بزرگی انجام می‌دهند.

الحمدالله همین سه‌شنبه جلسه‌ای برای تأمین نیازمندی‌های وزارت بهداشت و درمان برای سال آینده داشتیم و گزارشی که وزیر محترم بهداشت و درمان دادند خیلی خوشحال‌کننده بود که امروز بسیاری از تجهیزات بیمارستانی را شرکت‌های دانش‌بنیان خودمان درست می‌کنند و بخش اعظم داروهای مورد نیاز و در حدود 94 درصد داروی مورد نیاز در داخل تولید می‌شود و امروز ملت بزرگ ایران کار عظیم و بزرگی انجام می‌دهد و این هم بخش دیگری است که باید به آن توجه کنیم.

بخش سوم، نقش بانک‌ها است. از خود صندوق گرفته که یک منبع بزرگ برای بانک‌ها است و بانک‌های عامل که همه آنها تلاش کردند تا این پروژه به ثمر نشسته است. بانک سپه، صنعت و معدن، تجارت، ملت و پارسیان یک کنسرسیوم تشکیل دادند و با این کنسرسیوم توانستند از منابع صندوق استفاده کنند و به عنوان بخش عامل وارد عمل شوند و هزینه‌های این پروژه عظیم را به ثمر برسانند.

بخش غیردولتی امروز در صنعت پتروشیمی آمده است، همه بحث‌ما این بود که پتروشیمی را بخش خصوصی به عهده بگیرد و پایین‌دستی‌های آن را احیاء کند که امروز بحمدالله می‌بینیم بخش خصوصی در بالادستی پتروشیمی هم می‌تواند فعال شود و الان این پالایشگاه بالادستی پتروشیمی است که محصول این پالایشگاه در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد بنابراین این هم کار عظیم و بزرگی است که امروز انجام می‌گیرد.

همانطور که وزیر نفت گفتند امسال تاکنون 10 پتروشیمی افتتاح کرده بودیم و امروز یازدهمین پتروشیمی مهم بود که با ارزش 3 میلیارد و 400 میلیون دلار افتتاح شد که یکی از افتخارات بسیار بزرگ در این زمینه است .

وزارت نفت در بخش‌های بزرگ در فرآورده‌ها کار بسیار بزرگی را در این چند سال انجام داده است. مردم می‌دانند در آغاز این دولت تولید بنزین کمتر از 50 میلیون لیتر در روز بود و امروز تولید بنزین روزانه 110 میلیون لیتر است و تولید بنزین بیش از 2 برابر شده است. کشوری بودیم که بنزین وارد می‌کردیم اما امروز صادرکننده هستیم.

اساساً فرآورده‌های که صادر می‌کردیم را امروز 4 برابر سال 92  صادر می‌کنیم یعنی توان ما برای صادرات فرآورده‌ها از جمله بنزین، نفتِ گاز و نفتِ کوره  4 برابر شده است پس در بخش صادرات محصولات نفت بحمدالله حرکت بسیار خوبی کردیم.

در زمینه صادرات گاز هم حرکت خوبی کردیم و همه حرف‌ این است که یک گام دیگر برداریم برای صادرات گاز و مصرف داخلی را مهار کنیم و بتوانیم ان‌شاء الله بیشتر گاز را صادر کنیم که این هم قدرت ملی و توان ملی و درآمد است.

مردم عزیز بدانند این پروژه عظیم و بزرگی که عمدتاً از سال 94 به این طرف خیلی فعال شده است - 17 الی 18 درصد آن برای قبل است ولی عمدتاً در این چند سال فعال شده است - و این پروژه عظیمی که 3.4 دهم میلیارد دلار هزینه شده است، در عرض 4.5 سال پول خود را درمی‌آورد و سالی 700 میلیون دلار ارزش صادرات بخش عظیم تولیدی آن است.

مردم بدانند وقتی کار عظیم و بزرگ انجام می‌گیرد این کار عظیم ممکن است 4 الی 6 سال طول بکشد و در همان مدت پول خود را برمی‌گرداند و اگر 6 سال کار شده، 4 سال بعد کل پول را برمی‌گرداند و بعد از آن  سود می‌شود.

پس امروز در یک شرایط و جایگاهی هستیم که هم می‌توانیم به دست فرزندان، ابرپروژه‌ها را نهایی کنیم ، هم می‌توانیم محصولات‌مان را صادر کنیم و هم می‌توانیم سرمایه را در مدت کوتاهی برگردانیم و این جزو افتخارات کشور ما است.

امروز روز بسیار مبارکی در چهل و دومین پنج‌شنبه افتتاحیه بود که یک افتتاح بسیار عظیم، بزرگ و ملی بود و یک طرحی که در خاورمیانه اول و بی‌نظیر است را افتتاح کردیم که بسیار افتخارآمیز بود.

این کار عظیم و بزرگ برای وزارت نفت، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و شرکت‌های خصوصی، خوزستان عزیز، مردم بهبهان و همه مسئولین و استاندار محترم و نمایندگان مجلس و همه دست‌اندرکاران مبارک باشد. شما ملت بزرگ ایران را خوشحال کردید.

در سال‌هایی که دشمنان می‌خواستند کار بزرگ انجام ندهیم، شما یکی از کارهای عظیم و بزرگ را در شرایط تحریم سال‌های 97 تا 99  انجام دادید که بدترین و سخت‌ترین سال‌ها بود و بزرگترین طرح‌ها را به ثمر رساندیم، خداوند اجر، مزد و پاداش شما را همان او عنایت کند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته