۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت قیمت به پلتفرم‌های آنلاین؛ تورم کنترل شد؟!

۲۶ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۵
کد خبر: 498280
بازگشت قیمت به پلتفرم‌های آنلاین؛ تورم کنترل شد؟!

پس از گذشت ۹ ماه از ممنوعیت درج قیمت خودرو و مسکن در پلتفرم‌های آنلاین، چند روزی است که این امکان برای خودروها مجدداً فراهم شده‌است. آیا این سیاست در کنترل قیمت‌ها موفق بود؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با افزایش نرخ ارز و التهاب بازار خودرو و مسکن طی سه سال اخیر، مسئولان دلایل متعددی را برای افزایش قیمت‌ها مطرح کردند. یکی از عجیب‌ترین استدلال‌های مطرح شده مربوط به درج قیمت در پلتفرم‌های آنلاین بود.

رئیس اتحادیه املاک تهران سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور را عامل وضعیت آشفته بازار مسکن دانسته‌بود. همچنین سخنگوی تعزیرات یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو را ناشی از قیمت‌سازی دلالان در پلتفرم‌های آنلاین اعلام کرد.

در بهار سال 98، اولین زمزمه‌های حذف قیمت خودرو و مسکن به گوش رسید. در نهایت 12 اردیبهشت سال 98 برای اولین بار، درج قیمت مسکن و خودرو ممنوع شد؛ تصمیمی که پس از چند ماه ملغی شد و امکان درج قیمت فراهم شد.

با این وجود با شکایت وزارت صمت و به دستور مراجع قضایی، پلتفرم‌های آنلاین از اردیبهشت امسال دوباره مجبور به حذف قیمت‌های خودرو و مسکن شدند

هرچند کارشناسان عدم شفافیت و افزایش هزینه‌‌های معاملاتی را از تبعات این تصمیم می‌دانستند اما مسئولان بازگشت آرامش به بازار را نتیجه این سیاست اعلام کردند. برآوردهای کارشناسی حاکی از این است که در نتیجه این سیاست هر ماه 12 هزار ساعت وقت افراد برای بدست آوردن اطلاعات تلف شده‌است.

حالا پس از گذشت 9 ماه قیمت خودرو به این پلتفرم‌ها بازگشت و به نظر می‌رسد به زودی امکان درج قیمت مسکن در شهر تهران نیز فراهم شود. اما آیا این سیاست در کاهش التهاب بازارهای خودرو و مسکن مؤثر بود؟

در این مدت قیمت خودرو پژو 206 با رشد دو برابری به حدود 200 میلیون تومان رسید. همچنین در آذر متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران حدود 27 میلیون تومان بود که حاکی از افزایش 58 درصدی از اردیبهشت است. به نظر می‌رسد که این تصمیم یک سیاست شکست خورده و فرار رو به جلوی مسئولان بود.

ریشه افزایش قیمت‌ها را باید در سیاست‌های مالی و پولی جستجو کرد نه در میان آگهی‌های خرید و فروش!