۰ نفر

مرکز آمار اعلام کرد؛

نرخ بیکاری پاییز به ۹.۴درصد رسید/ سهم ۴۹درصدی بخش خدمات از اشتغال کشور

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۲۰
کد خبر: 496687
نرخ بیکاری پاییز به ۹.۴درصد رسید/ سهم ۴۹درصدی بخش خدمات از اشتغال کشور

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در فصل پاییز به ۹.۴ درصد رسید که نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١.٢ درصد کاهش یافته است. همچنین بخش خدمات با ۴۹ درصد، بیشترین سهم را از تعداد شاغلین اقتصاد کشور دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس آخرین طرح آماری گیری نیروی کار، در پاییز سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل جمعیت غیرفعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش مواجه شده است که این کاهش در مقایسه با فصل تابستان سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شدت کمتری برخوردار بوده است.

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٩,٤ درصد از جمعیت فعال کشور، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.٢ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ١٣٩٩، به میزان ٤١,٤ درصد از جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز١٣٩٨) ٢.٩ درصد کاهش یافته است.

01

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤١٣ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل بیش از یک میلیون و سی وسه هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١٣٩٩، بخش خدمات با ٤٩,٠ درصد بیش‌‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی بخش‌های صنعت با ٣٤,٣ درصد و کشاورزی با ١٦.٧ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣,٧ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٣٩٩ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٨) ٢.١ درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز ١٣٩٩، ١٦,٥ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٨، به میزان ١.٤٠ درصد کاهش یافته است.

سهم جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در پاییز امسال، ٩,٩ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٤.٢ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی حاکی از این است که بخش خدمات با ۴۹درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت با ۳۴.۳ و کشاورزی با ۱۶.۷درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی در پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۴درصد و سهم شاغلان بخش خدمات ۱.۰ درصد کاهش و سهم شاغلان بخش صنعت ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

در پاییز ۱۳۹۹ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۲ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که سهم جمعیت مذکور نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳.۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین درپاییز ۱۳۹۹سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۵.۰درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که سهم این جمعیت نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

02