۰ نفر

معاون اول رییس جمهور؛

اقتصادمقاومتی سرمایه کشور برای عبور از بحران‌هاست

۱۸ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹
کد خبر: 496288
اقتصادمقاومتی سرمایه کشور برای عبور از بحران‌هاست

جهانگیری گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین امکانات و ابزاری بوده که در اختیار این دولت از ماه‌های اول شروع بکار قرار گرفت و یک سرمایه بزرگ برای عبور کشور از بحران‌های به وجود آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به  نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی که در زابل برگزار شد اظهارداشت: به عنوان کسی که در اقتصاد مقاومتی مسوولیت مستقیم داشته یکی از خوبی‌های این سیاست‌ها این بود که در بالاترین سطح کشور ابلاغ و اعلام شد به این معنی که رهبر معظم انقلاب این سیاست‌ها را به عنوان سیاست‌های کلی که باید دستور العمل همه دستگاه‌ها، قوای سه گانه و نهادهای عمومی و حاکمیتی باشد، تعریف کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها متوجه دولت نیست بقیه خیلی ساده از کنار آن عبور می‌کنند و خود را پاسخگو نمی‌دانند با اینکه در واقع  باید پاسخگو  باشند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: هر کسی حتی بخش خصوصی در ایران مکلف است که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل کند و به عنوان یک سیاست بالا دستی قوانین و مقررات جاری کشور که تدوین و تصویب می‌شود نباید در تضاد و معارضه با سیاست‌های  این اقتصاد باشد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به این دلیل است که در مقابل تکانه‌های خارجی اقتصاد کشور بتواند روی پای خود ایستاده و به نوعی بتوانیم اقتصاد را بازسازی و در مقابل این تکانه‌ها اقتصاد کشور به یکباره به هم نریزد.

جهانگیری اظهارداشت: واقعیتی که وجود دارد این است که اقتصاد دنیا به هم پیوسته بوده و آن را نمی‌توان چیز مجزایی در نظر گرفت که یک دیوار دور خود کشید و به دنیا کاری نداشت.

وی بیان کرد: باید اقتصاد به گونه‌ای طراحی شود که این تکانه‌های بیرونی به آن آسیب نزند، ۲ گونه تکانه جدی در کشورمان همواره با آن روبه رو هستیم که نخست به دلیل  اینکه اقتصادمان به نفت متصل بوده تکانه‌هایی وجود دارد که معمولا در شرایط کاهش قیمت نفت پیش‌بینی می‌شود و این مهم خیلی اتفاق بزرگی بوده و می‌تواند یک دفعه منابع درآمدی و ارزی کشور را تحت تاثیر قرار داده و کشور مان را اذیت کند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید اقتصادمان را به نقطه‌ای می‌رساندیم که نفت نتواند روی اقتصاد کشور تاثیر بگذارد از این تکانه مهم‌تر تکانه‌هایی بوده که توی ۱۰ تا ۲۰ سال اخیر کشور خیلی جدی با آن روبه رو شد.

وی تصریح کرد: ما تحریم‌ها را از اول انقلاب تاکنون داشته‌ایم و هیچ زمانی کشور از تحریم‌ها رها نبوده و از همان سال‌های ۵۸ ما با تحریم‌های امریکا روبه رو بودیم البته این تحریم‌ها خیلی فشار جدی وارد نمی‌کردند و ممکن بود در روند توسعه کشور اخلال ایجاد می‌کرد ولی نه بخش خصوصی و نه دولتی متوجه این مساله نمی‌شد.

جهانگیری اظهارداشت: تحریم‌ها در این دهه اخیر به عنوان تحریم‌های شورای امنیت در مقطع قبلی به طور خاص روی منابع فروش نفت کشور به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی و سیستم بانکی به عنوان جایی که پول باید جابه جا کند فشار آوردند.

وی تاکید کرد: در این دوره نیز آمریکایی‌ها بعد از خروج از برجام فشار سنگینی گذاشتند با نیت اینکه اقتصاد کشور و نظام را فلج کنند و در واقع به تعبیر خودشان از هم بپاشانند.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: آن چیزی که کمک کرد که ما بتوانیم  این تحریم‌های این دفعه را خوب پشت سر بگذاریم سیاست‌های اقتصادد مقاومتی بود.

وی تصریح کرد: ما خوشبختانه از سال ۹۲ شروع به وارد کردن ۶ میلیون تن گندم ‌کردیم و سال ۹۴ تا ۹۵ کشور را به خودکفایی کامل گندم رساندیم که این مساله در اثر همین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود.

جهانگیری اظهارداشت: وزارت جهادکشاورزی خودکفایی در گندم را  به عنوان یک طرح اقتصادی مقاومتی تعریف و روی آن ایستادگی کرد و کشاورزان نیز به صحنه آمده و کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شد. 

وی بیان کرد: وقتی بنزین را تحریم کردند ما در داخل کشور با محدودیت‌هایی روبه رو شدیم زیرا هر سال و هر روز برای مصرف کشور باید میزانی بنزین وارد می‌کردیم و این مهم گلوگاهی بود که در صورت کارسازی تحریم‌ها می‌توانست کشور را  فلج کند. 

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: برای اینکه بنزین تامین کنیم مجبور شدیم به پتروشیمی‌ها بگوییم به جای مواد پتروشیمی یک ماده افزودنی به‌آن اضافه تا ماده پتروشیمی تبدیل به سوختی مشابه بنزین مصرف شود که این مهم ده‌ها آثار زیست محیطی دیگر  می‌توانست در کشور داشته باشد.

وی گفت: از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی خودکفایی در زمینه بنزین است در این تحریم این دفعه آمریکایی‌ها  فکر کردند که حتما مساله سوخت، بنزین و گازوئیل یکی از مشکلات و بحران‌های ما خواهد شد و این محصول از هر نقطه‌ای به ایران ورودش ممنوع بود تا ما نتوانیم تامین کنیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: تمرکز که روی طرح بنزین شده بود در این دوره که منابع  فروش نفت کم شده یکی از جاهایی که به کمک آمد و با صادراتش ارز تامین و مشکل کشور به جهت ارزی تا حدی که نیاز بود برطرف شد صادرات بنزین و گازوئیل بود.

وی بیان کرد: کشور وارد کننده‌ای که بنزین تهدیش و تحریم‌ها اتفاق افتاده بود که فلج اش کند در این چند سال به یک کشور صادرکننده بنزین تبدیل شد و وزارت نفت در همین روزهای اخیر یک رکورد زد و گفت «تا ۴۴ میلیون لیتر توانستیم صادرات این محصول را به سایر کشورها انجام دهیم».

معاون اول رییس جمهوری گفت: حدود ۵۰ میلیون لیتر تولید داخلی بنزین در سال ۹۲ بود و هم‌اینک به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی حسنش این بود که مشخص شد گلوگاه‌های  فشار کجا می‌تواند علیه ما باشد که در آن قسمت تحت عنوان پروژه و طرح به تمرکز ایجاد و دستگاه‌ها مردانه پای کار ایستادند. 

جهانگیری بیان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بعد از اینکه برجام را قبول کردیم یک دوره تحریم‌های اصلی تقریبا رفع شده بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند «سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فقط برای دوره تحریم‌ها نبود» و اتفاقا ما در دوره‌ای که تحریم‌ها برداشته شد تمرکز شد که سیاست‌ها حتما اجرایی شود و پیش‌بینی می‌کردیم که ممکن است مجددا غربی‌هایی که دشمنی‌شان دیرینه است به یک نوع دیگری فشار بیاورند.

سیستان و بلوچستان در تمام زمینه‌ها ظرفیت‌های زیادی دارد

وی گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که یکی از مهمترین ظرفیت‌های آن نیروی انسانی تحصیل کرده است که باید قدر این تحصیل کرده‌ها را بدانیم  این‌ها سرمایه‌هایی هستند که قدرت خلاقیت دارند و می‌توانند بقیه سرمایه‌های کشور را در جاهای مختلف به حرکت وادار کنند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه ما باید از مزیت‌ها برای توسعه سیستان و بلوچستان حداکثر استفاده را ببریم ادامه داد: ظرفیت طبیعی استثنایی در این استان وجود دارد ما کمتر استانی را داریم که هم مرز آبی مفصل داشته و به ابهای آزاد دنیا متصل باشد و در مرز خشکی و زمینی با ۲ کشور مهم همسایه شرقی قرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: توفیق نصیب شد بار دیگر خدمت مردم و مسوولان منطقه سیستان و شهرستاهای مختلف سیستان و بلوچستان بویژه برای بررسی مسائل و مشکلات این استان رسیدیم.

جهانگیری اظهارداشت: به امید خدا تصمیم‌گیری در حد بضاعت و امکانات دولت برای حل مسائل و مشکلات سیستان و بلوچستان انجام خواهد گرفت.

وی افزود: شب گذشته در چابهار بیشتر موضوع در ارتباط با سواحل مکران بود که یک مساله جدی و مهم بوده و باید به صورت بسیار سازمان یافته مسائل آن پیگیری شود و به امید خدا حتما این منطقه در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از بزرگترین قطب‌های اقتصادی ایران تبدیل خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌ها هنوز کارهای زیربنایی چابهار تکمیل نشده و در دست اجراست و بیش‌از ۸۶ هزار میلیارد تومان تا کنون طرح در این منطقه تعریف شده است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: منطقه‌ای مثل سیستان امروز بزرگترین، مهمترین، راهبردی‌ترین دژ ایران است این تعبیر زییایی بود که رهبر معظم انقلاب راجع به این منطقه داشته و آن را دژ ایران نامیدند.

وی بیان کرد: هدف از اجرای طرح آبیاری دشت سیستان این بود که برای مردم این منطقه در فصل‌های خشک و سخت حداقل‌هایی برای زندگی فراهم کنیم که در شرایط سخت هم بتوانند کشاورزی داشته باشند و این امر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بود.

جهانگیری با یادآوری اینکه پیشنهادطرح ۴۶ هزار هکتاری در دولت تهیه شد و رییس جمهوری آن را به رهبر معظم انقلاب ارائه کرد تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد موافقت کردند سپس اعتبارات این طرح کم شد و بعد از آن مجلس کمک کرد و اعتبارات بیشتری منظور شد و امروز تقریبا این طرح کامل شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون سه هزار و  ۷۰۰ میلیارد تومان در طرح ۴۶ هزار هکتاری سرمایه‌گذاری شده که اگر بخواهیم با نرخ دلار امروز محاسبه کنیم، ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده برای این طرح بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: آن چیزی که اقتصاد می‌گوید و ما از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌فهمیم، موتور محرک این اقتصاد باید بخش خصوصی باشد البته در این مهم زیربناها فراهم شود و ما هم مقید هستیم که زیر بناها را در همه جا دولت باید ایجاد کند.

وی بیان کرد: حتما در ۲ هفته آینده باید برای نظام بهره‌برداری از طرح ۴۶ هزار هکتاری تصمیم بگیریم اینکه این مجموعه را به دست چه کسی بسپاریم و رابطه‌اش با کشاورز چگونه باشد و موضوع مهم دوم استمرار طرح است.

 جهانگیری با تأکید بر اینکه باید حتما در این اراضی ۴۶ هزارهکتاری کشت متناسب با این شرایط انجام شود خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی مهمترین مسوولیتش این است که یک الگوی کشت که درآمد کشاورزان را متناسب با این حجم سرمایه‌گذاری بالا ببرد در این منطقه طراحی کند.

وی تاکید کرد: باید کارهای مکمل دیگری برای افزایش سطح زندگی مردم انجام شود که مهمترین آن سازمان عمران یا  یک نهاد توسعه‌ای که دولت و شرکت های بزرگ ملی هم در آن مشارکت داشته باشد.

 معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: مهمترین مزیت منطقه سیستان مرزی بودن آن است که باید دید از مزیت مرز چقدر می‌توان استفاده و آن را تبدیل به یک کانال تجاری بزرگ کرد.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان دولت ایده مان این بود که یک منطقه  آزاد برای سیستان درست کنیم تا این منطقه یک کانون توسعه‌ای باشد تصریح کرد: باید کمک کنیم که سریع‌تر مجوز منطقه آزاد سیستان را بگیریم زیرا این موضوع یک امکانی است که باید از آن استفاده شود.

جهانگیری بیان کرد: ما راجع به آب هیرمند با افغانستان توافقاتی کردیم و آن توافقات باید اجرا شود و باز هم با این کشور گفت‌وگو داریم من امیدوارم در این مذاکرات که با  افغانستان داریم حتما بتوانیم به توافقات خوبی برسیم  و دغدغه‌ای برای مردم منطقه ما نباشد و در نظر داشته باشیم حیات در اینجا هم حیات برای  ایران و هم حیات برای افغانستان است و  باید همه از آن حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: مصمم هستیم که آب از دریای عمان به داخل کشور بیاوریم و باید روی انتقال  این آب از  دریا به سیستان و بلوچستان به صورت جدی تمرکز داشته باشیم.