۰ نفر

طبق گزارش دیوان محاسبات؛

۴۶درصد پزشکان برای پایانه فروشگاهی مالیاتی ثبت‌نام نکردند

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹
کد خبر: 494164
۴۶درصد پزشکان برای پایانه فروشگاهی مالیاتی ثبت‌نام نکردند

طبق گزارش دیوان محاسبات، 84 هزار نفر مشمول ثبت نام و استفاده از پایانه فروشگاهی یا همان کارتخوان مالیاتی بودند که از این تعداد 45 هزار نفر ثبت نام کرده و 38 هزار نفر یعنی 46 درصد افراد مشمول اطلاعات خود را ثبت نکردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، طبق بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۸ قرار بود تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می شود، با ثبت نام در نظام مالیاتی از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بند ی تبصره 6 قانون بودجه سال ۹۸ آورده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفاد حکم این بند را در تاریخ ۱۳۹۸/۲/۱۷به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ابلاغ نموده است.

سازمان امور مالیاتی کشور جهت اجرای حکم این بند نسبت به تشکیل جلسه هم اندیشی با حضور نمایندگان سازمان نظام پزشکی کشور و نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با موضوع «تکلیف حرف پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دارای مجوز فعالیت به استفاده از پایانه های فروشگاهی» در تاریخ ۱۳۹۸/۳/۱۹ اقدام نموده است.

در مورد تکلیف مشمولین حکم این بند بابت استفاده از پایانه فروشگاهی در راستای چهار چوب آیین نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۴ و اصلاحات و الحاقات بعد أن از ابتدای سال ۱۳۹۸، به منظور تسریع و ایجاد هماهنگی های لازم جهت اجرا و پیاده سازی نظام پایانه فروش توسط مشاغل پزشکی موضوع حکم این بند، تفاهم نامه همکاری بین سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان نظام پزشکی کشور در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ منعقد و طی نامه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ شده است.

سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای داروسازی و دامپزشکی را مکلف به استفاده از سامانه فروش از ابتدای سال ۱۳۹۸ اعلام کرده و موضوع را در روزنامه های کثیرالانتشار و پورتال سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاع رسانی نموده است.

در محدوده بررسی ها، تعداد افراد مشمول موضوع حکم این بند که در سامانه مالیاتی، تا تاریخ تحریر گزارش ( ۱۳۹۸/۹/۳ ) ثبت نام نموده اند، به شرح جدول زیر است:

طبق این گزارش بیش از 84 هزار نفر مشمول ثبت نام و استفاده از پایانه فروشگاهی یا همان کارتخوان مالیاتی بودند که از این تعداد 45 هزار نفر ثبت نام کرده و بیش از 38 هزار نفر یعنی حدود 46 درصد افراد مشمول اطلاعات خود را ثبت نکردند.

با توجه به جدول فوق اقشار موضوع حکم این بند از ابتدای سال  1398 از پایانه فروشگاهی موضوع حکم این بند استفاده ننموده‌اند که مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند است.