۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

وقتی یارانه معیشتی کرونا به دردی برای نیازمندان تبدیل شد!/ متقاضیان در انتظار تصمیم جدید

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
کد خبر: 493804
وقتی یارانه معیشتی کرونا به دردی برای نیازمندان تبدیل شد!/ متقاضیان در انتظار تصمیم جدید

حدود ده روز از واریز اولین مرحله یارانه معیشتی 100 و 120هزار تومانی کرونا می‌گذرد؛ یارانه‌ای که به نظر می‌رسد بازهم دردی دوا نکرد و نیازمندان واقعی آن نادیده گرفته شدند.

اقتصاد آنلاین سیده زهرا محمودی؛ بیش از ده روز است که اولین مرحله از یارانه معیشتی کرونا به حساب برخی از مشمولان واریز شده است؛ یارانه‌ای که انتقادات و حواشی زیادی به دنبال داشت و هنوز کسی به درستی به سوالات و اعتراضات مردم در این خصوص پاسخ نداده است و درد و رنج مردمی که برای دریافت این یارانه به عابر بانک‌ها مراجعه کرده بودند و یارانه معیشتی کرونا به حساب‌شان واریز نشده بود و دست خالی بازگشتند، همچنان باقی است.

ماجرای یارانه معیشتی کرونا از چه قرار بود؟

اواخر آذر ماه سال جاری یارانه معیشتی 100 و 120هزار تومانی که پیش‌تر وعده داده شده بود، به حساب برخی از خانوارها واریز شد؛ یارانه 120هزار تومانی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد بود؛ این یارانه حواشی و اعتراضات زیادی در پی نداشت؛ اما در خصوص یارانه 120هزار تومانی 4شرط مطرح شده بود؛ شروطی که هنوز هم جای بحث زیادی دارد و با وجود هزینه و بودجه زیادی که به آن اختصاص داده شده است، بسیاری از افراد از دولت گله‌مند هستند و به نظر می‌رسد، این هزینه و بودجه زیاد تاثیر چندانی در دوای درد نیازمندانش نداشت و باز هم به دست مستحقان واقعی آن نرسیده است.

ایرادات یارانه معیشتی کرونا

غالب ایرادات یارانه معیشتی کرونا، به یارانه 100هزار تومانی و شروط آن باز می‌گردد. شروطی که به طور کامل افراد نیازمند را پوشش نمی‌داد؛ اولین شرط برای دریافت این یارانه نداشتن حقوق ثابت است؛ شرطی که بسیاری از افراد با حقوق پایین را از دور خارج کرد و مردم زیادی با وجود اینکه حداقلی‌ترین حقوق‌ها را دریافت می‌کردند، مشمول این طرح نشدند. این افراد در صفحات مختلف سعی کردند صدای خود را به مسیولین برسانند؛ صدایی که هنوز هم توسط کسی شنیده نشده است و صبر تنها پاسخی بود که به این افراد داده شده بود.

دومین شرط بیمه‌پرداز نبودن هیچ یک از اعضای خانواده است؛ این شرط نیز باعث شد افرادی که به صورت آزاد بیمه می‌پردازند و درآمد خاصی ندارند مانند رانندگان آژانس‌ها و... از این طرح کنار گذاشته شوند؛ در واقع می‌توان گفت بسیاری از افراد که به علت کرونا، شغل خود را از دست دادند اکنون مجبور به پرداخت بیمه به صورت آزاد هستند و یارانه‌ای نیز به آن‌ها تعلق نگرفته است.

در خصوص شرط سوم و چهارم نیز ابهامات زیادی وجود دارد و هیچ یک به صورت کامل شفاف‌سازی نشده است و حتی درباره ماهیت این دو شرط نیز انتقادات بسیار زیادی از سوی مردم مطرح شده است.

عده‌ای از اعتراضات نیز به شناسایی افراد بازمی‌گردد و تعداد زیادی از مردم در صفحات مختلف نوشته‌اند که با وجود مشمول شرایط بودن، هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند؛ البته در خصوص این دسته گفته شده است که به حساب برخی از مشمولین جامانده، یارانه معیشتی کرونا واریز شده و به حساب باقی کسانی که مشمول یارانه معیشتی کرونا بوده‌اند، اما مبلغی دریافت نکرده‌اند نیز در روزهای آتی یارانه معیشتی کرونا واریز خواهد شد.

یارانه واریزی در اواخر آذر ماه، اولین مرحله از واریز یارانه معیشتی 100 و 120هزار تومانی کرونا بود؛ قرار است یارانه معیشتی کرونا در 3مرحله دیگر طی ماه‌های دی، بهمن و اسفند نیز برای خانوارها واریز شود. باید منتظر ماند و دید که آیا این بار به حال افرادی که در این شرایط در بدترین وضعیت معیشتی قرار دارند و این کمک‌های کوچک هم از آن‌ها دریغ شده است، فکری خواهد شد یا خیر.