۰ نفر

سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد

۷ دی ۱۳۹۹، ۶:۳۵
کد خبر: 493084
سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد

سیاست خارجی بر اقتصاد همه کشورها از جمله ایران همواره تأثیر بسزایی داشته است. پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی اقتصاد ایران همواره از سیاست‌های خارجی تأثیر گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مسعود دانشمند در ایران نوشت: بنابراین باید روابط سیاسی بین کشور ما و سایر کشورهای دنیا براساس تأمین منافع اقتصادی باشد و اگر روزی به کشوری نیاز اقتصادی داشته باشیم و رابطه سیاسی خود را با این کشور قطع کنیم اقتصاد ایران با نوسانات و تلاطم‌های متعدد روبه‌رو می‌شود. در حقیقت اقتصاد یک کشور اصل است و سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد زیرا در تمام کشورهای دنیا دولت‌ها برای رشد و توسعه اقتصادی و تأمین رفاه عمومی جامعه باید اقتصاد کشور خودشان را در سرلوحه امور قرار دهند. هیچ دولتی را نمی‌‌بینید که رفاه عمومی از برنامه ‌های اصلی این دولت نباشد و مردم هم به برنامه‌‌های دولت‌‌ها و دولتمردان است که رأی می‌دهند. اگر در کشوری پارامترهای اقتصادی در سطح استاندارد باشد منجر به ایجاد اشتغالزایی و گسترش نوآوری و خلاقیت در جامعه می‌شود و باید به این نکته مهم اشاره کرد که سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد یک کشور باشد اما متأسفانه در کشور ما این اصل برعکس جا افتاده است و بسیاری از کشورهای خارجی از این موضوع سوءاستفاده کرده و با استفاده از وابستگی اقتصاد ایران به خارج کشور به اقتصاد ملی فشار وارد می‌کنند که نمونه آن اعمال تحریم‌های سنگین در سال‌های متمادی علیه ایران اسلامی است. عملکرد دولت‌های مختلف در سیاست خارجی که منجر به رشد اقتصادی کشور شود قابل دفاع نیست و اگر در شرایط کنونی بگوییم که اقتصاد ایران از دنیا جداست بنده این موضوع را تأیید نمی‌کنم. ما بدون سازوکارهای جهانی در بخش‌‌های مختلف قادر به زندگی نیستیم. برای مثال شما دو صفر را می‌گیرید و با خارج از کشور تماس تلفنی برقرار می‌‌کنید. این تماس زمانی ممکن است که کشور ما در معاهدات بین‌المللی مخابرات قرار گرفته باشد؛ یا نامه‌ای را با تمبر جمهوری اسلامی به امریکا می‌‌فرستید و نامه به مقصد می‌رسد و اگر ما در معاهدات بین‌المللی نباشیم و تابع سازوکارهای جهانی این نامه هرگز به مقصد نمی‌رسد؛ یا کامیونی که اجناس تولید کشور را بار می‌‌زند و به اروپا می‌‌برد مشمول همین سازوکارهاست پس می‌بینید که خارج از نظامات اقتصاد جهانی قادر به حرکت نیستیم. در حقیقت اگر بخواهیم در اقتصاد جهانی ضرر نکنیم و با سایر کشورهای جهان مبادلات داشته باشیم باید سیاست خارجی ما در رشد و توسعه اقتصادی کشور ما نقش بسزایی داشته باشد.در حقیقت تا زمانی که در کشور ما تولید معطوف به صادرات نداریم نمی‌توانیم به رشد و توسعه اقتصادی کشور امیدوار باشیم. به‌نظر می‌رسد باید در شرایط کنونی باید با پشت سر گذاشتن موضوع تحریم ‌ها از فضای جدایی از سازوکارهای جهانی خارج شویم و اگر وارد فضای جهانی اقتصاد شویم زمینه برای صادرات وجود دارد و تولید بهتر خواهد شد و شاخص‌‌های اقتصادی کلان در کشور رشد می‌کنند.

 همچنین ایران باید با وارد شدن به سازوکارهای بین‌المللی وارد تعامل در فضای جهانی برای توسعه و حمایت از فعالان اقتصادی کشور شود بنابراین برای داشتن یک ایران قوی به‌لحاظ اقتصادی باید هرچه سریع‌تر معضل بیکاری در کشور رفع شود زیرا آمار بیکاری بالا اقتصاد یک کشور را با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهد کرد. واقعیت مهم این است که پاشنه آشیل اقتصاد ایران تولید است و ما نباید نگاه کنیم که اقتصاد ملت‌ها به چه عواملی بستگی دارد بلکه اگر رابطه سیاست خارجی با اقتصاد کشور خود را تنظیم کنیم می‌توانیم به رشد و توسعه اقتصادی پایدار برسیم. بنابراین اگر درست برنامه‌‌ریزی کنیم اقتصاد ایران با ایجاد روابط خارجی درست به توسعه خواهد رسید پس باید برای 10 سال آینده برنامه داشته باشیم تا کشور را از نظر اقتصادی قوی کنیم.

*دبیرکل خانه اقتصاد ایران و عضو اتاق بازرگانی