۰ نفر

در گفت‌وگو با سخنگوی حمایت معیشتی کرونا مطرح شد؛

جزییات طرح حمایت معیشتی کرونا/ چه کسانی یارانه نمی‌گیرند؟

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
کد خبر: 491396
جزییات طرح حمایت معیشتی کرونا/ چه کسانی یارانه نمی‌گیرند؟

سخنگوی حمایت معیشتی کرونا گفت: تا پایان سال در4دوره به افراد مشمول، یارانه معیشتی 100 و یا 120هزار تومانی پرداخت خواهد شد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ براساس مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا، مقرر شد تا به 40 میلیون نفر در 4 مرحله یارانه معیشتی 100 و 120هزار تومانی پرداخت شود. این تصمیم در فضای مجازی واکنش افراد زیادی را به دنبال داشته است؛ به‌گونه‌ای که برخی از نسبت به عدم تعلق این یارانه اعتراض داشتند. اقتصادآنلاین در خصوص جزییات این طرح به گفت‌وگو با حسین میرزایی، سخنگوی حمایت معیشتی کرونا پرداخته است.

حسین میرزایی، سخنگوی سخنگوی حمایت معیشتی کرونا در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره این طرح گفت: بنابر تعامل صورت گرفته میان دولت و مجلس، ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای را به تصویب رساند تا از اقشار و گروه‌های کم درآمد و فاقد درآمد حمایت شود. سازمان برنامه و بودجه این تصمیم را به وزارت رفاه ابلاغ کرد و این وزارتخانه متولی شناسایی افراد واجد شرایط دریافت یارانه کمک معیشتی است. در حقیقت وزارت رفاه تنها متولی شناسایی افراد است و درخصوص این فرآیند که چه مبلغی و به چه کسانی تعلق بگیرد، نقش ندارد.

وی ادامه داد: در فرآیند شناسایی، افراد مشمول طرح به دو گروه تقسیم شدند: افرادی که 120هزار تومان دریافت می‌کنند و دسته دوم افرادی که 100هزار تومان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. گروه اول، شامل افرادی است که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند.

میرزایی اضافه کرد: برای دسته دوم یعنی افرادی که 100هزار تومان دریافت می‌کنند نیز 4شرط در نظر گرفته شده‌است و به افرادی که واجد این شرایط هستند، یارانه تعلق می‌گیرد؛ شرط اول این است که هیچ یک از افراد خانوار حقوق ماهیانه نداشته نباشد؛ تمام کارکنان بخش دولتی، نیمه دولتی، خصوصی، عمومی (مثل سازمان تامین اجتماعی) و یا افرادی که بازنشسته هستند (تفاوتی نمی‌کند که عضو کدام صندوق باشند) جزو افرادی محسوب می‌شوند که درآمد ثابت ماهیانه دارند و مشمول این طرح نیستند.

حسین میرزایی در ادامه اظهار داشت: دسته دوم مشمول طرح یارانه معیشتی افرادی هستند که هیچ یک از اعضای خانوار بیمه‌پرداز نباشند. بیمه پرداز یعنی فرد مابه‌ازای کاری که انجام می‌دهد، مشمول بیمه اجتماعی اجباری و یا بیمه کارکنان دولت شود و افرادی حق بیمه پردازند که درآمد ثابت دارند. بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده بیمه پرداز باشد، آن خانواده مشمول طرح نخواهد شد.

سخنگوی حمایت معیشتی کرونا در ادامه تصریح کرد: دسته سوم که شامل طرح یارانه معیشتی می‌شوند، افرادی هستند که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند که بحث‌های آن پیش‌تر مطرح شده است و آیین‌نامه مصوب خود را دارد.

وی در خصوص دسته چهارم از افرادی که طرح یارانه معیشتی شامل آن‌ها می‌شود گفت: سقفی برای تعداد مشمولان در نظر گرفته شده‌است و بر اساس سقف مشخص‌شده با بانک مرکزی به توافق رسیدیم و در نهایت با مجموعه‌ای از شاخص‌های مختلف بانکی، کد ملی‌ها بررسی و افراد  رتبه‌بندی شده‌اند. افرادی که کم‌ترین وضعیت توانمندی مالی را دارند، از نظر بانکی در شاخص پایینی قرار گرفته‌اند و این افراد هم شامل طرح می‌شوند.

میرزایی درخصوص اینکه برخی افراد عنوان می‌کنند اطلاعات که براساس آن‌ها تصمیم‌گیری شده است، نادرست و یا ناقص است، توضیح داد: اطلاعات افراد دو نوع است؛ ثبتی و خوداظهاری؛ اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قرار دارد، ثبتی است که از دستگاه‌های مختلف اخذ شده است و ما وظیفه شناسایی براساس این اطلاعات را داریم. باید توجه داشت که این اطلاعات صحت‌سنجی شده است.

وی در پایان گفت: یارانه معیشتی تا پایان سال در 4 نوبت و در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند پرداخت خواهد شد.