با توجه به کسری بودجه شدید امسال، انتظار می‌رفت دولت هزینه‌های خود را برای سال آینده کنترل کند. با این وجود لایحه بودجه حاکی از رشد ۴۶ درصدی هزینه‌های جاری دولت است. در نقطه مقابل هزینه‌های عمرانی دولت افزایش ۱۸ درصدی داشته است که با توجه به جهش‌های قیمتی، عملاً می‌توان گفت که کاهش یافته‌است. لایحه بودجه دولت از حیث درآمدها و هزینه‌های عمرانی تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

به گزارش اقتصادآنلاین، با توجه به کسری بودجه بالغ بر 200 هزار میلیارد تومانی امسال انتظار می‌رفت دولت در بودجه 1400 هزینه‌های خود را کنترل کند. اما با رونمایی از بودجه 1400 مشخص شد که منابع عمومی به بیش از 841 هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

چگونه دولت توانست بودجه عمومی خود را بیش از 47 درصد افزایش دهد؟

ردیف‌های درآمدی نشان می‌دهد فروش نفت و فرآورده‌های نفتی سال آینده، 199 هزار میلیارد تومان برآورد شده‌است. این به معنای افزایش 250 درصدی نسبت به سال 1399 است. امسال پیش‌بینی درآمدهای نفتی 56 هزار میلیارد تومان بود که در هفت ماه ابتدایی سال کم‌تر از 6 هزار میلیارد تومان آن محقق شد

اما این درآمدهای موهومی صرف چه هزینه‌هایی می‌شود؟

هزینه‌های جاری دولت در سال آینده با افزایش 46 درصدی به بیش از 637 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که بودجه عمرانی سال آینده تنها 18 درصد افزایش داشته‌است. این میزان افزایش با توجه به جهش نرخ ارز در سال 1399 عملاً به معنای کاهش بودجه عمرانی کشور است. با توجه به پیش‌بینی‌های غیر واقع‌گرایانه درآمدهای نفتی، عدم تحقق بسیاری از پروژه‌های عمرانی دور از انتظار نیست.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد. در صورت عدم تحقق درآمدهای نفتی، دولت اوراق بدهی خواهد فروخت. این در حالی است که دولت از محل واگذاری شرکت‌های دولتی و فروش اوراق بدهی پیش‌بینی درآمد 220 هزار میلیارد تومانی کرده‌است. نوبخت گفته‌است بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع فروش اوراق بدهی صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود.

آثار افزایش بدهی‌های دولت را می‌توان در اعتبار تملک دارایی‌های مالی مشاهده کرد که به رقم 100 هزار میلیارد تومان رسیده‌است. این ردیف هزینه‌ای بودجه مربوط به بازپرداخت بدهی سال‌های گذشته است که افزایش 113 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. نکته نگران کننده این است که دولت به قرض گرفتن و فروش اوراق بدهی عادت کند و کشور را به سمت بحران بدهی سوق دهد.

بودجه 1400 در بخش درآمدها و هزینه‌ها چیزی شبیه سراب است.