۰ نفر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

افزایش مالیات بدون فشار بر مودیان مالیاتی

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبر: 487869
 افزایش مالیات بدون فشار بر مودیان مالیاتی

مهدی طغیانی گفت: افزایش مالیات بدون فشار بر مودیان مالیاتی و به شکل توسعه در پایه‌های مالیاتی امکانپذیر است که می‌تواند بخشی از بار بودجه ۱۴۰۰ را پوشش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا،  مهدی طغیانی روز دوشنبه با اشاره به تقدیم لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی افزود: در این راستا نیاز است که پایه‌های مالیاتی توسعه یابد تا درآمدهای مالیاتی بتواند جایگزین شود.

وی با بیان اینکه در بودجه ۹۹ بحث مالیات بر خودروهای گران قیمت و خانه‌های لوکس در عمل اتفاق نیفتاده است گفت: این در حالی است که این نوع مالیات می‌توانست پایه مالیاتی بسیار خوبی باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عنوان شدن اخذ مالیات از خانه‌های خالی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزود: مالیات بر خانه‌های خالی را مجلس به عنوان یک پایه مالیاتی مصوب کرد که پیش بینی زیادی برای آن نشد و همین پایه‌های فعلی را با تورمی که به طور معمول درآمدهای مالیاتی بر اساس بحث تورم بالا می‌رود از حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان امسال به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان تبدیل شده است.

وی یادآور شد: رقم یاد شده کف مالیات فعلی است و برای مالیات بر خانه‌های خالی در عمل رقمی پیش‌بینی نشده است.

طغیانی، پایه‌های مالیاتی را شامل خانه‌های لوکس، خودروهای گران قیمت ذکر و اضافه کرد: این پایه‌ها در بودجه پیشنهادی می‌توانست توسعه یابد ولی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: بحث مالیات بر عایدی سرمایه را مجلس آماده است در ماه‌های باقیمانده مصوب کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موضوع فروش ۲ و سه دهم میلیون بشکه نفت در روز در بودجه پیشنهادی با قیمت هر بشکه ۴۰ دلار گفت:

میزان تحقق این پیش بینی باید مورد بررسی قرار گیرد.

طغیانی افزود: اگر هم آن را به شکل اوراق نفتی که پیش بینی هم شده در این لایحه، به مردم فروخته شود در عمل آینده فروشی صورت گرفته یعنی نفتی را که نداشتیم فروختیم تا در آینده بتوانیم جایگزین کنیم یا با این فرض که تحریم‌ها برطرف شود بتوان از محل فروش نفت بیشتری جبران کرد که زمان تحقق آن معلوم نیست و باید مجدد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این بودجه پیشنهادی حجم زیادی فروش اوراق دیده شده است.

وی در بخش دیگری به هزینه دولت در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: نزدیک ۴۵ درصد افزایش سقف هزینه‌ها دیده شده که توقع می‌رفت در بخشی از هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

طغیانی تصریح کرد: در بررسی کلیات بودجه پیشنهادی لازم است تأمل کرد زیرا نیازمند اصلاحات جدی هم در بحث منابع و هم در بحث هزینه‌هاست.

وی تاکید کرد: در واقع کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ باید اصلاح شود زیرا این اعداد یادشده تأثیرگذار است و تا جایی که بشود درباره جزئیات آن توافقاتی کرد و اصلاحاتی انجام داد.​