۰ نفر

چگونه معاف از مالیات شویم؟ راهنمای کاربردی پرداخت مالیات کمتر

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸
کد خبر: 487795
چگونه معاف از مالیات شویم؟ راهنمای کاربردی پرداخت مالیات کمتر

مالیات را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مالی در کسب‌وکارها دانست. موضوعی که عدم توجه یا ناآگاهی به قوانین آن، هم می‌تواند اعتبار شرکت را تحت تأثیر قرار دهد و هم ممکن است مشکلات مالی و قانونی را در جهت فعالیت سازمان ایجاد کند. به همین دلیل پرداخت مالیات یکی از داغ‌ترین موضوعات میان نیروهای مالی یک شرکت با مدیرعامل است.

مبلغ مالیات هر سازمان با توجه به میزان فعالیت، درآمد و هزینه و البته با در نظر گرفتن شرایط مالی جامعه تعیین می‌شود. بااین‌حال در سازمان‌های بزرگ، گاهی این مبلغ بسیار بالا است. به همین دلیل نیروهای متخصص مالی و کارفرمایان اغلب به دنبال راه‌هایی ساده هستند تا میزان مالیات سازمان خود را کاهش دهند. اگر این موضوع دغدغه مشترک شما برای کسب‌وکارتان است، ادامه مطلب را بخوانید تا به شما بگوییم چگونه معاف از مالیات شویم؟

معافیت مالیاتی چیست؟

پرداخت مالیات را می‌توان بزرگ‌ترین وظیفه سازمان‌ها در برابر دولت دانست. اداره مالیات شرایط پرداخت مبلغ مالیات را با توجه به نکات مختلفی تعیین و درخواست می‌کند. بنابراین در بسیاری از موارد می‌تواند شرکت‌هایی را از پرداخت مالیات به‌طور کامل یا تا سقف مشخصی معاف کند. در حقیقت مالیات شرکت‌ها در این قوانین به دستور اداره مالیات کاهش پیدا می‌کند و فرصتی برای گردش نقدینگی و حل مشکلات مالی سازمان موردنظر فراهم می‌شود.

مهم‌ترین هدف دولت از ایجاد بند معافیت مالیاتی، رونق کسب‌وکارها، تشویق به کارآفرینی و ایجاد تحول در اقتصاد کشور است.

به‌طورکلی چه شرکت‌هایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟‌

اولین اقدامی که کارفرمایان بعد از ثبت شرکت موظف به انجام آن هستند، معرفی به اداره مالیات است. از لحظه شروع فعالیت نیز محاسباتی برای میزان مالیات برای هر سازمان صورت می‌گیرد و اگر معافیت مالیاتی از ابتدا شامل سازمان مذکور شود، در این مرحله می‌توان از آن با خبر شد. به‌طورکلی شرکت‌ها در معافیت مالیاتی به دودسته تقسیم می‌شوند.

1-معافیت کامل مالیاتی شرکت؛ عاملی برای توسعه نهادهای کم‌درآمد

دسته اول سازمان‌هایی هستند که بعد از بررسی هزینه های قابل قبول مالیاتی، واجد شرایط معافیت از مالیات به‌صورت صد در صد شناخته می‌شوند.

شرکت‌های تعاونی مصرف کارکنان، همه شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی، دامداری و صید، شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزان و دانشجویان و شرکت‌های تعاونی تولیدی روستایی که متعلق به افراد روستا باشد ازجمله سازمان‌هایی هستند که به‌طور کامل از پرداخت مالیات معاف هستند.

2-تعیین سقف معافیت از مالیات؛ راه‌حلی برای توسعه

معافیت از مالیات تنها به معنی عدم پرداخت مالیات کامل نیست. در بسیاری از موارد اداره مالیات با انجام بررسی و مطابق با دستورالعمل‌های خاص، شرکت‌هایی را تا سقف مشخصی از مبلغ مالیات به‌طور دائم یا موقتی معاف می‌کند.

تعدادی از شرکت‌های سهامی عام، سازمان‌های فعال درزمینهٔ ایران‌گردی و جهانگردی و شرکت‌هایی که در جهت توسعه و نوسازی واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند با شرایط و مبالغ خاص در دسته این نوع معافیت قرار می‌گیرند.

 

آیا پرداخت مالیات کمتر به‌صورت قانونی امکان‌پذیر است؟

هنگامی‌که صحبت از پرداخت مالیات کمتر به میان می‌آید، پیش از هر چیز ذهن افراد به سمت فعالیت‌هایی مخالف با قوانین مانند فرار مالیاتی می‌رود. اگرچه ممکن است فرار مالیاتی باعث کاهش پرداخت مالیات شود، اما یک جرم تلقی می‌شود و نمی‌توان به‌سادگی از عواقب آن گذشت.

اما اگر به فکر کاهش هزینه‌های واردشده به سازمان هستید، می‌توانید با رعایت اصول قانونی و بر اساس بندهای مالیاتی، میزان پرداخت مالیات را کاهش دهید. در حقیقت با انجام اقدامات مالی می‌توانید شامل بندهای بخشش مالیاتی قرار بگیرید و مالیات کمتری پرداخت کنید.

راه‌های ساده کم کردن مالیات؛ چگونه شامل بخشش مالیاتی شویم؟

راه‌کارهای ساده زیر می‌تواند به شما کمک کند تا مالیات کم‌تری پرداخت کنید و یا شامل قانون معافیت از مالیات تا سقف مشخصی از مبلغ آن شوید.

1-در ارائه اظهارنامه مالیاتی دقیق و منظم عمل کنید

مهم‌ترین و البته ساده‌ترین اقدامی که می‌توانید در جهت کم کردن مالیات شرکت انجام دهید، پرداخت به‌موقع مالیات‌های پیشین است. به‌عبارت‌دیگر طبق قانون اگر به مدت سه سال متوالی اظهارنامه مالیاتی را به‌موقع تحویل و مبلغ را پرداخت کنید، عددی حدود 5 درصد از مبلغ مالیات شما کسر خواهد شد.

2-در نگهداری فاکتورهای هزینه سهل‌انگاری نکنید

حقیقت این است که بسیاری از هزینه‌های کوچک سازمان غیر مهم تلقی شده و در سیستم ثبت نمی‌شوند. اما همین هزینه‌های کوچک درمجموع یک مبلغ باورنکردنی خواهد شد. با نگهداری همه فاکتورها با هر مبلغی، هزینه اصلی شرکت را در دست دارید و این موضوع می‌تواند به شما در برآورد مالیات کمک کند.

3-به مؤسسات خیریه کمک کنید

یکی از راه‌های پرداخت مالیات کمتر به‌صورت قانونی، کمک به خیریه‌ها و مؤسسات عام‌المنفعه است. با ارائه گزارش‌های مدون از کمک‌های خود به این نهادها می‌توانید از بخشودگی مالیاتی تا سقف معینی برخوردار شوید.

استفاده از نرم‌افزار حسابداری؛ ساده‌ترین روش برای حسابداری مالیاتی دقیق

مهم‌ترین نکته‌ای که به شما در برنامه‌ریزی مالی و اطلاع دقیق از هزینه و درآمد در شرکت کمک می‌کند، وجود گزارش‌های کامل و طبقه‌بندی‌شده مالی است. با کمک این گزارش‌ها و بررسی دقیق آن‌ها می‌توانید با توجه به بندهای معافیت مالیاتی، راه‌های قانونی و ساده دیگری نیز برای پرداخت کمتر مالیات پیدا کنید.

نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم می‌تواند یک همراه دقیق و کاربردی در این مسیر برای شما باشد. با کمک نرم‌افزار سپیدار سیستم دیگر شکافی در گزارش‌های هزینه و درآمد سازمان وجود نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت سپیدار مراجعه کنید و یا با شماره ۸۱۰۲۲۴۴۴-۰۲۱ تماس بگیرید.