۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا با انتشار داده‌های ضعیف شغلی آمریکا/ ادامه تضعیف شاخص دلار و تقویت بازار فلزات گرانبها

۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲
کد خبر: 487247
افزایش قیمت طلا با انتشار داده‌های ضعیف شغلی آمریکا/ ادامه تضعیف شاخص دلار و تقویت بازار فلزات گرانبها

قیمت معاملات آتی طلا در پی انتشار گزارش مشاغل ایالات متحده که ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شد، به روند افزایشی خود ادامه داد. در پی کاهش شاخص دلار آمریکا که به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود رسید، بازار فلزات گرانبها به حرکت صعودی خود ادامه داد.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛  انتشار داده‌های ضعیف مشاغل ایالات متحده که کمتر از پیش بینی تحلیل‌گران ظاهر شد مهمترین عاملی بود که روز گذشته موجب شکل گیری روند صعودی از ابتدای معاملات در ایالات متحده شد. بر این اساس معاملات آتی طلا در فوریه با افزایش 2.50 دلاری به 1843.60 دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش 0.153 دلاری به قیمت 24.29 دلار معامله شد.

در داده‌های اقتصادی تازه منتشر شده ایالات متحده، گزارش وضعیت اشتغال نوامبر ایالات متحده از وزارت کار این کشور نشان می‌دهد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی تنها افزایش 245 هزاری داشت در حالی که پیش بینی‌ها و انتظارات موید افزایش 440 هزار کارگر بود، در عین حال و به صورت همزمان نرخ بیکاری به 6.7 درصد رسید که البته این رقم مطابق انتظارات و پیش بینی‌ها بود.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند؛ اگرچه شاخص‌های اصلی ایالات متحده در پایان روز معاملاتی رکوردهای جدیدی به ثبت رساندند. نگرش معامله گران و سرمایه گذاران بازارهای سهام در آخرین روز معاملاتی هفته خوش بینانه است، چرا که به نظر می‌رسد رهبران کنگره ایالات متحده در حال نزدیک شدن به توافق بر سر تصویب بسته دوم محرک مالی برای آمریکایی‌ها هستند، بسته‌ای که در حدود 1 تریلیون دلار خواهد بود.

در این زمینه بخوانید:

در چنین فضایی حتی افزایش موارد ابتلا و قربانیان کووید – 19 روز پنجشنبه که در ایالات متحده گزارش شد، بر جو مثبت بازار تاثیرگذار نبوده یا لااقل به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی تاثیرگذار نیست. آنچه واضح است آنکه تمرکز بازار بر روی واکسن و نمونه‌های موفق آن و نیز نظام توزیع در کشورها بیش از موارد جدید ابتلاست.

شاخص دلار آمریکا در طول معاملات روز گذشته همچنان روند کاهشی داشت و به نزدیکی کمترین قیمت دو سال و نیم گذشته رسید. در بازارهای مهم خارجی، قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس روند افزایشی گرفت و به حدود 46.30 دلار در هر بشکه رسید. بازده معاملات آتی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده 0.93 درصدی معامله شد.

1

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است در حالی که قیمت‌ها در نمودار روزانه در یک روند نزولی سه هفته‌ای قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در معاملات آتی فوریه دستیابی به سطح مقاومت بالاتر از 1900 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی 1767.20 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1855 و سطح مقاومت دوم 1875 دلا در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1826.70 و سطح پشتیبانی دوم 1810 دلار در هر اونس عنوان شده است.

2

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس در یک سطح کلی و فنی قرار گرفته اما به نظر می‌رسد روند صعودی نسبت به روند نزولی مزیت بیشتری داشته باشد. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی 26.27 دلار است که بالاترین قیمت معاملات ماه نوامبر بوده و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل 21.93 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر سطح مقاومت نخست نقره 24.50 و سطح مقاومت دوم 25 دلار در هر اونس عنوان شده همچنین سطح پشتیبانی نخست 24 دلار و سطح پشتیبانی دوم 23.50 دلار در هر اونس مشاهده شده است.