۰ نفر

براساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد؛

ارائه تسهیلات توسط دولت و بانک مرکزی برای تامین مسکن

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۱۸
کد خبر: 486772
ارائه تسهیلات توسط دولت و بانک مرکزی برای تامین مسکن

براساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت و بانک مرکزی مکلف هستند تسهیلات لازم برای تامین مسکن ۷۰ هزار نفر را تامین کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، براساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک‌های عامل از محل سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی پس از انجام تکالیف مندرج در بندهای (الف)، (ب)، (ج) و (ه) این تبصره نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای برخی از موارد اقدام کند.

براساس این تبصره، مبلغ دو هزار میلیارد تسهیلات بلندمدت (حداقل ده ساله) برای پرداخت ۷۰۰ میلیون ریال ودیعه مسکن، ۲۰۰ میلیون ریال وام ازدواج و ۲۰۰ میلیون ریال وام ضروری برای هر یک از کارکنان و بازنشستگان ناجا از طریق بانک های عامل در نظر گرفته است.

همچنین باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارائه مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع عادی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن تا سقف یک میلیارد ریال برای هر فرد با نرخ سود ۹ درصد و با ضمانت نیروی انتظامی با بازپرداخت ۲۰ ساله و مبلغ پنج هزار میلیارد ریال جهت پرداخت به بیماران صعب العلاج، سرطانی و زوج های نابارور صورت گیرد.

دستورالعمل اجرایی شامل نحوه پرداخت تسهیلات و مشولان یاد شده با همکاری بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و عملیاتی می شود.

در کنار مبالغ اعلام شده باید مبلغ چهل هزار میلیارد ریال جهت پرداخت به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی هر یک از سازمان های مذکور برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه جهیزیه ۲۰۰ میلیون ریال، ازدواج ۵۰ میلیون ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه مسکن ۳۰۰ میلیون ریال به هر یک از کارکنان و بازنشستگان ارائه شود.

براساس این مصوبه، مبلغ هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع عادی بانک‌ها برای هر یک از سازمان‌های مذکور جهت ساخت یا خرید مسکن تا سقف یک میلیارد ریال برای هر فرد با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله و مابه التفاوت سود تسهیلات مذکور در توافق هر یک از سازمان‌ها با بانک های عامل تامین می شود.

در دیگر تبصره های این لایحه آمده است، باید مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال جهت توانمندسازی، پرداخت تسهیلات و خرید انشعابات، توسعه تاسیسات خانگی، کارگشایی امور کسب و کار خرد روستایی و همچنین صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی با پیشنهاد معاونت روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور برای پرداخت به متقاضیان روستایی در نظر گرفته شود.

 «حسینعلی امیری» نماینده پارلمانی رییس‌جمهوری صبح ‌روز چهارشنبه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بیش از ۲۴ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۷۸ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال تعیین شده است.