۰ نفر

سخنگوی دولت خبر داد؛

استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی از اهداف بودجه۱۴۰۰

۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
کد خبر: 484303
 استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی از اهداف بودجه۱۴۰۰

علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: به دلیل بروز مشکل در تامین ارز کالاهای اساسی در تامین نهاده‌ها به مشکل خوردیم، گفت: قیمت مرغ به قیمت های مصوب برمی‌گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران گفت: بحث بودجه صبح و عصر در جلسات هیات دولت بحث بودجه در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در این دولت نه تنها از حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی سالهای گذشته خبری نبود بلکه از سال ۹۷ با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی در این دولت و حتی انتقال پول اندک صادرات نیز بسیار محدود و با مشکل انجام می شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با این حال از سال ۹۷ تا ۹۹ توانسته ایم بودجه را به نحوی سامان دهیم که دچار عدم تعادل نشویم.

وی همچنین افزود: تاکنون ما ۱۲ تبصره همراه با اهداف بودجه را به تصویب رساندیم. از جمله مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری به نفت، درون زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایتهای معیشتی، گسترش اشغال های خرد، کوچک و متوسط، دنبال کردن طرح تامین مسکن ارزان قیمت، مولد کردن دارایی های دولت و توجه به بهره وری، توجه به محیط زیست، گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکتهای دانش بنیان، و نیز توسعه برنامه ای جهت حفظ سلامت مردم، ایجاد عدالت های منطقه ای واتمام پروژه های نیمه تمام است

سخنگوی دولت در خصوص بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهمترین مصوباتی که تاکنون مطرح شده است را به این شرح اعلام کرد:

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت دولتی تابعه وزارت نفت برای اتمام طرح (پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها

افزایش سهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از محل عوارض ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)  از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد و اختصاص کل حدود ۵۰ درصد برای تأمین و استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی یکصد هزار کلاس درس مدارس .

استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روشهای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)

تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاهها، دانشگاههای علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخشهای خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرحهای توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری

امکان انتشار اوراق مالی اسلامی برای شهرداری ها برای طرح های قطار شهری و حمل ونقل شهری

استمرار جریان عملیات بازار باز به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخهای سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم

 اجازه برای تامین اعتبار عملیات طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و تاریخی و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن از محل منابع داخلی شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی

مکلف شدن وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین رایگان مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه و مراکز بهداشتی در طرح های مسکن مورد تصویب و در اختیار قراردادن آن به دستگاه های دولتی ذی ربط

علی ربیعی در این نشست خبری در خصوص محدودیت های کرونایی گفت: اعمال محدودیتهای هوشمند با استفاده از دولت الکترونیکی هم آغاز شده است. اتصال همه خطوط هوایی و ریلی و همچنین اتوبوسهای بین شهری و تاکسی های اینترنتی به دولت الکترونیکی به اتمام رسیده است.

وی افزود: همه این خطوط حمل و نقل عمومی، در زمان حمل مسافر وظیفه دارند مسافرین خود را از وزارت بهداشت استعلام کند و اگر فرد مبتلا به کرونا باشد، از جابجایی وی به خاطر حفظ سلامت دیگران جلوگیری می شود.

ربیعی گفت: در ظرف چند روز گذشته نزدیک ۱۶۰۰ مورد ممنوعیت سفر اعمال شده که آمار قابل توجهی است.تلاش وزارت ارتباطات و سایر وزارتخانه ها بر این است تا با توسعه این سیستم امنیت بهداشتی در سیستم حمل و نقل عمومی حاکم شود و این اقدام مهمی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: جا دارد از وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت و شرکتهای اینترنتی و به ویژه وزارت ارتباطات برای این اقدام مهم تشکر کنم.

ربیعی گفت: همچنین در هفته بسیج قرار داریم. فردا روز  بسیج هست.واژه بسیج پر از مفهوم و پر از رمز و رازهای تاریخ معاصر ماست. بسیج یادآور ملتی است که با اتکا به خدا و دستان خالی با از خودگذشتگی، و در کنار هم بودن در مقابل همه قدرتهای جهان ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: بسیج نیاز جامعه ما در همه دوران است. بسیج را با همه این مفاهیم نه برای یک دوره تاریخی و نه برای موزه ای شدن خاطرات بلکه برای همه تاریخ سرزمین ایران زمینمان نیازمندیم.

ربیعی افزود: ما امروز به بسیج بالاتر از سازمان و نهاد بلکه به عنوان یک ساختار عظیم اجتماعی و یک فرهنگ نهادینه عمومی برای عبور از شرایط سخت و ساختن آینده ای برای نسل های بعدی نیازمندیم.

وی ادامه داد: ما نیازمند بسیجی همگانی هستیم. جامعه زخم خورده از تحریم را با وحدت، همدلی، فداکاری، دگرخواهی و ندیدن نفع شخصی در عبور از این شرایط تاریخی التیام بخشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آیا نشانه ای از علاقمندی شرکت‌های خارجی به بازگشت به بازار ایران پس از انتخاب آقای بایدن می‌بینید، گفت:

ایران برای سرمایه گذاری دارای ظرفیت های مهمی برای شرکتهای خارجی است.

بازار ۶۰۰ میلیون همسایگان، ۶۷ نوع ماده معدنی که این نوع تنوع در دنیا بی نظیر است، دومین کشور به لحاظ همسایگان، موقعیت خاص اجتماعی  دارای نیروی انسانی متخصص و منابع انرژی ارزان، بی شک این زمینه های جذابی هست برای سرمایه گذاری شرکتها خارجی در ایران.

 قطعا با کاهش فشار حداکثری و رفع تحریم های ظالمانه و عدم حضور ترامپ حضور شرکتهای خارجی و تمایل به سرمایه گذاری در ایران بیشتر خواهد شد.

 اخیرا تماس ها جهت گشایش دفاتر و حضور شرکتهای خارجی در ایران  افزایش یافته است.

برخی بازگشایی دفاتر را بررسی می کنند، که البته برخی از شرکتهای قبلا حضور داشتند هیچگاه شرکتها را کاملا تعطیل نکردند قطعا این شرکتها با توجه به حضورشان امکان بیشتری برای فعالیت پیدا خواهند کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص بسته حمایتی جدید دولت گفت:با توجه به شدت گرفتن کرونا و اتخاذ تصمیم تعطیلی فراگیر دولت بسته های حمایتی خود از اقشار کم درآمد جامعه و صاحبان مشاغل را تدوین و اجرا می‌کند. خانوارهای مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی که دارای منبع درآمدی ثابت ماهانه نباشند تا سقف حدود ۳۰ میلیون نفر کمک بلاعوض به ازای هر عضو خانواده مبلغ ۱۰۰ هزار تومان از آذرماه تا پایان سال برخوردار خواهند شد.

پیش بینی می‌شود واریز این مبالغ از پایان آذرماه آغاز شود. همچنین ۱۱ میلیون خانوار از تسهیلات وام یک میلیون تومانی بهرمند می شوند.

دولت تلاش می کند با انجام کار کارشناسی از هفته آینده پرداخت وام را نیز آغاز کند.

همچنین با شناسایی مشاغلی که بیشترین آسیب را دیده اند مقرر شد تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شود از جمله اینکه مهلت پرداخت قبوض گاز مصرفی که زمان پرداخت آنها در دوره زمانی اول آذر ۹۹ تا اول بهمن ماه ۹۹ می باشند به مدت دو ماه امهال می‌شود.

در مصوبه ای دیگر دولت مقرر کرد که بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی (اعم از قرضالحسنه و سایر تسهیلات) افـرادی که مـوعد پـرداخت آن در آذرماه سال ۹۹ است، منوط به آنکه وفق ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار بدهی آنها به شبکه بانکی کشور تا تاریخ ۹۸/۱۲/۱ در طبقه جاری قرار داشته باشد، به پایان دوره بازپرداخت اقساط این تسهیلات منتقل میشود.

در مورد تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی که بازپرداخت آن در آذرماه سال ۹۹ باشد نیز موعد پرداخت به یک ماه بعد از آن منتقل میشود.

موارد مشمول این مصوبه از احتساب و اخذ هر گونه جریمه و کارمزد اضافی مستثنی هستند. برای صاحبان مشاغل نیز که از تعطیلی ها متضرر می شوند دولت مقرر کرد مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی که آخرین مهلت آن از تاریخ یکم آذرماه ۱۳۹۹ تا یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ است را به مدت یک ونیم ماه تمدید کند. همچنین احکام اجرای ماده (۲۳۸) قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ قانون ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت یک و نیم ماه تمدید می شود.

همچنین مصوب شد که جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض به شرط آنکه اصل مالیات و عوارض تا پایان سال ۱۳۹۹پرداخت شود، بخشیده می‌شود.

همچنین دولت مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده در دوره سوم و چهارم سال ۱۳۹۹ و سررسید پرداخت مالیات آن برای کلیه مودیان مالیاتی به مدت یک ماه تمدید کرد. در مصوبه ای دیگر صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان سال ۱۳۹۹ نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.

همچنین اجراییات وصول مالیات تا دهم دیماه ۱۳۹۹ برای اشخاص حقیقی متوقف می‌شود. دولت مصوب کرد که آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۱۰) قانون مالیات‌های مستقیم که در بازه زمانی یکم آذرماه ۱۳۹۹ تا یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ باشد، تا تاریخ سی ام بهمن ماه ۱۳۹۹تمدید می‌شود.

همچنین مصوب شد که مهلت پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها تا ۹۹/۱۱/۱ امهال شود. در مصوبه ای دیگر کلیه مجوزهای صادره توسط دستگاه‌ها و نهادهای متولی صدور مجوز در کشور برای کلیه فعالیتها و کسب و کارها و مشاغل تا تاریخ ۹۹/۱۱/۱ تمدید می‌ شود. دولت بر سختی معیشتی که بر مردم و مشاغل به سبب این گونه تعطیلی ها که برای حفظ سلامت و جان افراد جامعه تحمیل می شود آگاه است و با برنامه ‌های مختلف حمایت از زندگی و کسب و کار مردم را پیگیری می کند.