۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

برجام نمی‌توانست مشکلات اقتصادی را حل کند/ شرط توفیق در تعامل با آمریکا چیست؟

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱
کد خبر: 479922
برجام نمی‌توانست مشکلات اقتصادی را حل کند/ شرط توفیق در تعامل با آمریکا چیست؟

یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه شرط توفیق ما در تعامل با آمریکا عدم تفریط و افراط است گفت: در ارتباط با این کشور، نقش سایر کشورها به خصوص چین، باید به درستی تعریف شود.

اقتصادآنلاین-سیده زهرا محمودی؛ علی مروی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در واکنش به پیروزی جو بایدن در چهل و ششمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشت: گرچه خطر ترامپ دو رفع شد اما دموکرات‌ها ماهرانه و با پنبه سر می‌برند. شرط توفیق ما پرهیز از هرگونه جوگیری مثبت و منفی است. بدترین سناریو ممکن نیز این است که دو قطبی افراط و تفریط در تعامل با آمریکا، به انتخابات 1400 کشیده شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تجربه برجام نشان داده است که دستیابی به توافق با آمریکا را نباید با آینده رییس جمهور آتی کشور گره زد، اظهار داشت: در تعامل با آمریکا علاوه بر اینکه باید تعریف درستی از نقش سایر کشورها، مخصوصاً چین داشته باشیم، لازم است تیمی حرفه‌ای و مسلط مشتمل بر افرادی خبره در اقتصاد و حقوق بین‌الملل جهت مذاکره بهره گرفت.

مروی همچنین نوشت: باید به خاطر داشت برجام نمی‌توانست حلال مشکلات بین‌المللی ما باشد. زیرا پاسخی برای رفع تحریم‌هایی که به نظام و همچنین نظام تحویل کالای فرامرزی ما اصابت می‌کرد، نداشت و صرفاً برطرف‌کننده تحریم سوئیف بود که این موضوع هم فقط به کار لو رفتن شبکه دور زنی تحریم‌ها کمک می‌کرد.

وی در پایان گفت: مسئولین ما در مقابله با رویکرد حقوقی اوباما جهت زمینگیر کردن و مشروعیت بخشی به تحریم‌های ایران، رویکردی امنیتی اتخاذ کردند که بعضا دچار سیاست‌زدگی می‌شد؛ اگر بایدن هم مسیر اوباما را برود، که دور از انتظار هم نیست، ضروری است که رویکرد ما بعد حقوق بین‌الملل هم پیدا کند.