۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اختلاف در تیم اقتصادی دولت/ در شرایط کنونی چه لزومی به جنگ رسانه‌ای است؟

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۳۰
کد خبر: 473158
اختلاف در تیم اقتصادی دولت/ در شرایط کنونی چه لزومی به جنگ رسانه‌ای است؟

انتشار نامه‌ای از سوی وزیر اقتصاد خطاب به معاون اقتصادی رییس جمهور، پرده از اختلاف میان تیم اقتصادی دولت برداشته شد. در برهه حساس کنونی به نظر می‌رسد که رسانه‌ای شدن این دست مسائل، بازی در زمین دشمن باشد تا کمک به اقتصاد کشور.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ امروز با انتشار نامه‌ای از سوی فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد خطاب به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور پرده از اختلاف میان تیم اقتصادی دولت برداشته‌شد. ماجرا از این قرار است که در جلسه یکصد و هفتادم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مباحثی در خصوص کارکرد سامانه جامع تجارت و نحوه دریافت اظهار کالا و مجوزهای ترخیص مطرح شد. پس از این جلسه نهاوندیان در نامه‌ای به رییس کل گمرک، تصمیم اتخاذ شده در جلسه را اینگونه تشریح کرد:

« به منظور حفظ یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سامانه جامع تجارت و حذف دوباره‌کاری‌ها در فرآیند تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است تبادل اطلاعات با بازرگانان و دستگاه‌های ذیربط در فرآیند تجارت را صرفاً از طریق سامانه تجارت به انجام برساند و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است اطلاعات مورد نیاز گمرک را در سامانه جامع تجارت از بازرگانان و دستگاه‌های مربوط دریافت نموده و دسترسی گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه را به صورت بر خط فراهم نماید.»

1

اما امروز وزیر اقتصاد گفته‌های نهاوندیان را خلاف آنچه که در جلسه مطرح شد، دانست و دریافت اظهار کالا از طریق سامانه جامع تجارت را خلاف قوانین موجود برشمرد.

2

3

نکته عجیب در این نامه به انتقاد دژپسند از نامه نهاوندیان بر می‌گردد. وزیر اقتصاد خطاب به معاون اقتصادی رییس جمهور در نامه اینگونه بیان کرده‌است:

« ضمناً ضروری است برای رعایت سلسله مراتب اداری، جمع‌بندی و تصمیمات آن ستاد، به عنوان وزیر ارسال گردد و به منظور وحدت رویه و جلوگیری از موازی‌کاری از مکاتبه مستقیم با واحدهای وابسته و تابعه پرهیز شود»

در این میان موضوع ناراحت‌کننده، مطرح شدن اختلاف‌نظرهای تیم اقتصادی دولت در فضای رسانه‌ای است. در شرایطی که مردم در برهه زمانی کنونی تحت فشارهای اقتصادی متعددی قرار دارند، نگرانی از دعواهای دولتمردان بار مضاعفی بر دوش آن‌‌ها می‌گذارد. پسندیده‌است در شرایط حاد امروز ایران، دولتمردان اختلاف نظر خود را درون جلسات دولت حل و فصل کنند و از رسانه‌ای شدن آن در شرایطی که انسجام و اتحاد بیش‌از هر زمان دیگری احساس می‌شود، خودداری کنند.