۰ نفر

اختصاصی اقتصاد آنلاین/ مکنزی پیش‌بینی کرد:

بیش از ۱۴درصد از نیروی کار کشورها تا پیش از سال۲۰۳۰ ناچار به ارتقاء یا تغییر شغل خواهند بود

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۱۹
کد خبر: 468560
 بیش از ۱۴درصد از نیروی کار کشورها تا پیش از سال۲۰۳۰ ناچار به ارتقاء یا تغییر شغل خواهند بود

رشد سریع فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و همچنین گسترش پدیده اتوماسیون در سطح شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، نوید بروز تغییرات اساسی در نوع و شیوه کار افراد در آینده‌ای نه چندان دور را می‌دهد. در همین رابطه، بروز اپیدمی کووید 19 و متعاقبا گسترش پدیده دورکاری نیز در تغییر فرهنگ کار بسیار تاثیرگذار بوده است. مجموع موارد فوق، آموزش کارکنان و آماده ساختن آن‌ها برای مواجهه با وضعیت جدید را حیاتی می‌سازد.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ ارتقاء مستمر شیوه‌های تولید، رشد سریع انواع فناوری و تغییر نیازمندی‌های مشتری از جمله مواردی هستند که نوید تغییر نوع و شیوه کار در سال‌های پیش آینده را می‌دهند. در همین رابطه، بر اساس پیش‌بینی موسسه McKinsey، بیش از 14 درصد از نیروی کار در کشورهای مختلف جهان، تا پیش از سال 2030 ناچار به ارتقاء سطح مهارت‌های خود و یا تغییر شغل خواهند بود. در این بررسی، گسترش پدیده اتوماسیون اداری و همچنین افزایش استفاده از فناوری هوش مصنوعی به عنوان دو علت اصلی بروز این رویداد عنوان شده‌اند.

در این زمینه بخوانید

افزایش مهاجرت معکوس نیروی کار ماهر به نیوزیلند

تلاش دولت‌ها برای جذب فعالان اقتصاد دانش‌بنیان از کشورهای دیگر

کاهش ۳۰درصدی درآمد با استخدام یک فرد نامناسب

در کنار مساله فوق، بروز اپیدمی کووید 19 و متعاقبا گسترش پدیده دورکاری نیز در تغییر فرهنگ و ماهیت کار در سطح جهان، به شدت تاثیرگذار بوده است. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از نهادینه شدن تدریجی این شیوه از کار است. به عنوان مثال، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سنگاپور، بیش از 90 درصد از مردم این کشور ترجیح می‌دهند که پس از پایان اپیدمی کرونا نیز همچنان به صورت دورکاری، به فعالیت خود ادامه دهند. مساله‌ای که می‌تواند منجر به کاهش هزینه بنگاه‌ها در زمینه‌هایی مانند اجاره‌بها، انرژی، دستمزد پرسنل و ... شود. در اینجا، لازم به ذکر است که حتی در صورت عدم بروز اپیدمی کووید 19 نیز چنین تغییراتی در فضای کار رخ می‌داد و این پدیده صرفا نقش یک کاتالیزگر را در این میان ایفا کرد.

مجموع دو رویداد فوق، ضرورت افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های کارکنان برای مواجهه مطلوب با ماهیت جدید بازار کار را بیش از پیش نمایان می‌سازد. در همین رابطه، با توجه به عدم امکان استفاده گسترده از شیوه‌های سنتی آموزش (به دلیل شرایط خاص ناشی از گسترش ویروس کرونا)، توجه به روش‌های آنلاین و از راه دور به منظور آموزش کارکنان، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در همین زمینه، در ادامه به برخی از نکات موثر در افزایش کارایی دوره‌های آموزشی آنلاین اشاره خواهیم کرد:

1) برگزاری آزمون‌های آنلاین تعیین سطح می‌تواند در انطباق هر چه بیشتر دوره‌ها با سطح دانش و توانمندی کارکنان موثر باشد.

2) راهکارهایی مانند ارائه برخی مفاهیم در قالب بازی و اعطای امتیاز به افراد برنده می‌تواند در افزایش علاقه و مشارکت آن‌ها در دوره‌های آنلاین بسیار تاثیرگذار باشد.

3) دریافت و ثبت مستمر نظرات و پیشنهادات کارکنان در مورد دوره‌ها می‌تواند به افزایش کیفیت و کارایی آن‌ها کمک شایانی کند.