۰ نفر

جزئیات طرح توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان

۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
کد خبر: 463848
 جزئیات طرح توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان

ثبت نام در طرح توسعه مشاغل خانگی که از۶ شهریور آغاز و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت، تمامی رشته های مصوب رادر برنمی گیرد بلکه فقط رشته های درآمدزا و پایدار شامل ۵۴ هزار نفر،مشمول طرح هستند.

 به گزارش  اقتصادآنلاین  به نقل از مهر، با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا  منجر به تعطیلی یا نیمه تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی کشور شده و افراد زیادی را بیکار کرده است، مشاغل خانگی به عنوان حوزه‌ای که چندان تحت تأثیر این ویروس قرار نگرفته است، بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق اقتصاد خانوارها با تهدید کمتری مواجه شود.

البته طی سال‌های گذشته، متولیان امر برای توسعه مشاغل خانگی برنامه ریزی هایی همچون ارائه تسهیلات و  غیره انجام داده اند اما یکی از اقداماتی که به صورت دقیق در پی بهبود وضعیت مشاغل خانگی در دستور کار قرار گرفت، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بود که البته از سال ۹۶ تا ۹۸ یعنی به مدت دو سال به صورت پایلوت در ۹ استان با ظرفیت ۲۰ هزار نفر اجرا شد که طبق اعلام متولیان، تا پایان شهریور ماه این طرح به صورت صد در صدی در این ۹ استان اجرا خواهد شد.

در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به مزیت‌های مشاغل خانگی در شرایط  کرونا ، قرار شده این طرح از حالت پایلوت خارج و در ۳۱ استان کشور اجرا شود و متقاضیان برای ثبت‌نام باید به سامانه inhb.ir که از روز پنج‌شنبه ۶ شهریور فعال شده، مراجعه و مدارک خود را بارگذاری کنند؛ فرایند ثبت نام به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت.

تمامی رشته‌های مصوب مشاغل خانگی، مشمول طرح نیستند

بر اساس این گزارش، این طرح دارای ۳ فاز است؛ فاز نخست مربوط به شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها، فاز دوم توانمندسازی و شبکه سازی و فاز سوم اتصال به بازار می‌شود؛ پی گیری ها نشان می‌دهد که فاز نخست در ۳۱ استان اجرا و مزیت‌ها شناسایی شده است و فراخوان وزارت کار برای ثبت نام در سامانه مربوط به اجرای فاز دوم می‌شود که در همین ارتباط پس از ثبت‌نام متقاضیان، واحدهای مجری جهاد دانشگاهی در کلیه استان‌ها نسبت به پایش و راستی‌آزمایی اطلاعات متقاضیان بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه اقدام خواهند کرد.

میزان ظرفیت در نظر گرفته شده برای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر است که البته با توجه به اینکه این افراد می‌توانند نقش پیشران را اجرا کنند قطعاً افراد دیگری را زیرنظر خود خواهند داشت و میزان ظرفیت از ۵۴ هزار نفر فراتر خواهد رفت.

یکی از نکات مورد توجه در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، دسته بندی رشته‌های مربوطه است؛ به این معنا که در این طرح تمامی ۳۲۰ رشته مصوب مشاغل خانگی مدنظر نیست بلکه رشته‌هایی که درآمد و مزیت بیشتری دارند، مدنظر قرار گرفته اند. در واقع رشته‌هایی که موجب شود فرد با ورود به بازار، درآمدزایی و استمرار بیشتری داشته باشد اولویت خواهند بود.

پس از ثبت نام، افراد به برندها و تولیدکننده‌های مطرح در بازار وصل می‌شوند تا بتوانند از این طریق صاحبان مشاغل خانگی تبدیل به پیشران شوند.

نکته‌ای که باید صاحبان مشاغل خانگی به آن توجه کنند این است که ابتدا این افراد باید خود دارای مهارت باشند زیرا در این طرح موضوعی مبنی بر آموزش وجود ندارد، همچنین در این طرح قرار بر ارائه مجوز یا تسهیلات نیست بلکه طرح توسعه مشاغل خانگی به دنبال تبدیل افراد به پیشران و افزایش درآمدزایی برای خانوارهاست.

افرادی که به تازگی قصد دریافت مجوز و یا تسهیلات را در این حوزه دارند باید به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیرسامانه «مشاغل خانگی» مراجعه کنند.