۰ نفر

دورکاری کار روزانه محسوب می‌شود

دردسرهای دریافت حقوق برای دورکاری

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰
کد خبر: 462728
دردسرهای دریافت حقوق برای دورکاری

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه دورکاری هم کار روزانه محسوب می شود و کارفرما موظف است حقوق کارکنان را کامل پرداخت کند، گفت: در صورت کاهش دستمزد، کارگران می توانند به ادارت کار شکایت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ناصر چمنی ، اظهار داشت: آنطور که شنیده شده، متأسفانه برخی از کارفرمایان به بهانه دورکاری و اینکه افراد به صورت ناقص کار می‌کنند، دستمزدی کمتر از حداقل‌های قانونی به کارگران پرداخت می‌کنند و یا اینکه از پرداخت حق بیمه شانه خالی می‌کنند.

عضو کارگری شورای عالی کار افزود: این در حالیست که دورکاری و یا شیفت بندی شدن کارگران به دلیل کرونا اصلاً نمی‌تواند عاملی برای کاهش دستمزد باشد؛ دورکاری هم کار روزانه محسوب می‌شود و کارفرما موظف است حقوق کارکنان خود را با رعایت تمامی مؤلفه‌های حقوق همچون بن کارگری، حق مسکن، حق اولاد و… واریز کند.

وی ادامه داد: کارفرماها باید در نظر داشته باشند که کارگران مقصر این دورکاری ها نیستند و اگر کارفرما می‌توانست الزامات بهداشتی را در محل کار به خوبی فراهم کند، شاید اصلاً نیازی به دورکاری نمی‌شد. باید در نظر داشت که کارگر از قصد دورکاری نمی‌کند و در این زمینه مقصر نیست از این رو کارفرما باید حقوق را به صورت کامل واریز کند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور افزود: در صورتی که کارگران با کاهش حقوق به دلیل دورکاری یا شیفت بندی مواجه شدند، می‌توانند با مراجعه به ادارات کار، از کارفرما به دلیل دیون ممتازه و عدم پرداخت کامل دستمزد شکایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه موارد ذکر شده در قانون باید در واریز دستمزد رعایت شود، گفت: تنها در صورتی کارفرما می‌تواند حقوقی کمتر از مصوب قانون پرداخت کند که با در زمان عقد قرارداد با کارگر و یا نمایندگان کارگری به توافق رسیده باشد و اگر کارگری توافق نکرد، کارفرما به هیچ عنوان حق کاهش دستمزد را ندارد.

چمنی تصریح کرد: به عنوان نمونه در زمان وقوع بلایای طبیعی و امثالهم، به دلیل تعطیل شدن شرکت یا کارخانه به مدت ۲ یا ۳ یا هر چند ماه، کارفرما با کارگران به توافق می‌رسد که در این مدت حقوق کمتری را واریز کند. در باقی موارد که کارگری در کاهش دستمزد رضایت نداشته باشد، کارفرما نمی‌تواند قانون را نادیده بگیرد.