۰ نفر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

باز پس‌گیری ۶۰۰میلیارد تومان منابع اشتغال روستایی

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبر: 462706
باز پس‌گیری ۶۰۰میلیارد تومان منابع اشتغال روستایی

وزیرکار از پس گرفته شدن ۶۰۰میلیارد تومان منابع اشتغال روستایی خبر داد و گفت: نظارت جدی بر طرح اشتغال روستایی انجام می‌شود, اکنون ۶۰۰ میلیارد تومان از منابع پرداخت شده پس گرفته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، پرداخت وام اشتغال روستایی و طرح اشتغال روستایی و عشایری با هدف جلوگیری از مهاجرت به کلان شهرها، کاهش حاشیه‌ نشینی و ماندگاری ساکنان روستا‌های کشور در بهمن 96 کلید خورد. با تصویب مجلس مجوز برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و حفظ مشاغل روستایی صادر شد.

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.برنامه اشتغال روستایی طرحی است که دولت دوازدهم به منظور رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در شهرها و روستاها عملیاتی کرده است.

 نقدهایی به این طرح وارد است.  حجت ورمرزیار عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نقد طرح اشتغال روستایی معتقد است: در طرح اشتغال روستایی به 109 هزار طرح یک میلیارد و 255 میلیون دلار به علاوه آورده بانک ها، تسهیلات پرداخت شده است اما این 109 هزار طرح هفت تا هشت درصد جمعیت فعال روستایی را پوشش می دهد. به جز شهرهای زیر 10 هزار نفر حدود شش میلیون سرپرست خانوار روستایی و عشایری و هفت میلیون نفر جمعیت فعال اقتصادی روستایی داریم.

محمد شریعتمداری, وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مورد تسهیلات اشتغالزایی در مناطق روستایی اظهار داشت: براساس سیاست دولت برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر قرار شد حدود 1.22 میلیارد دلار با نرخ‌های کشور تبدیل به ریال شده و همچنین 13 هزار و 800 میلیارد تومان از منابع بانک‌ها نیز تجهیز شود و در اختیار متقاضیان اشتغال قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این تسهیلات توسط کمیسیون نظارت که در استان‌ها زیر نظر استانداران تشکیل شده رصد می‌شود و حدود 1900 گروه نظارتی بر این تسهیلات نظارت می‌کند و تاکنون 247 هزار فرصت شغلی با داشتن بیمه نامه در کشور ایجاد شده است.

به گفته شریعتمداری نرخ تسهیلات اشتغال روستایی بین 4،‌6 و 10 درصد پرداخت می‌شود البته برخی از کسب و کارها به دلیل بیماری کرونا از جمله بوم‌گردانی‌ها دچار صدماتی شده‌اند و ما برای حل مشکل تمهیداتی پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گفته وی، برای اتمام برخی طرح‌هایی که به خاطر تغییر نرخ دلار امکان بهره‌برداری پیدا نکرده‌اند تا 30 درصد به سقف پرداخت وام‌ها برای تکمیل طرح اختصاص داده شد.

وی گفت: ‌نظارت جدی بر طرح اشتغال روستایی انجام می‌شود به گونه‌ای که تاکنون 600 میلیارد تومان از منابع پرداخت شده پس گرفته شده و برای کسانی که تسهیلات را در جای خود خرج نکنند با نرخ‌های 18 درصد و 24 درصد تسهیلات را پس می‌گیریم.