۰ نفر

مرکز آمار اعلام کرد:

رشد ۲۵.۸درصدی قیمت مواد خوراکی‌

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبر: 462496
رشد ۲۵.۸درصدی قیمت مواد خوراکی‌

مرکز آمار شاخص قیمت کالاها در 12 ردیف به تفکیک اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین،‌ براساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در مردادماه سال جاری 2354.9واحد گزارش شده که در دوازده ماه منتهی به مرداد98 نسبت به دوره مشابه سال قبل، 25.8 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 30.4درصد افزایش داشته است.

دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 12.8 درصد رشد داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 31.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونه‌ای که در مقایسه مرداد ماه سال جاری با مرداد ماه سال 98، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد 32.7 درصدی و در دوازده ماه منتهی به مرداد 99 نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش 32.9 درصدی داشته است.

نرخ تورم ,

بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز در دوازده ماه منتهی به مرداد نسبت به دوره مشابه سال قبل، 22.8 درصد رشد داشته و در مقایسه مردادماه امسال با ماه مشابه سال قبل 25.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است گروه‌های «مبلمان و لوازم خانگی»، «بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و فرهنگ»، «آموزش»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل و 12 ماهه منتهی به مردادماه رشد قیمت داشته‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها» (انواع نوشابه و دوغ پاستوریزه)، گروه «دخانیات» (انواع سیگار)، و گروه « شیر، پنیر و تخم­‌مرغ » (خامه، پنیر پاستوریزه، شیر پاستوریزه و ماست پاستوریزه) است.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و ظروف آشپزخانه)، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو) و گروه «تفریح و فرهنگ» (دوربین عکاسی، قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه‌­گانه، لپ­تاپ) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.