۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

ریشه افزایش نرخ ارز سیاسی است/ تورم مانع کاهش قیمت دلار

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۴۷
کد خبر: 461959
ریشه افزایش نرخ ارز سیاسی است/ تورم مانع کاهش قیمت دلار

یک عضو اتاق بازرگانی تهران ریشه افزایش نرخ ارز را عوامل سیاسی دانست و گفت: با تورم موجود انتظار کاهش قیمت دلار دور از انتظار است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهدی رییس‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به وضعیت بازار ارز اظهار کرد: ریشه افزایش نرخ ارز این روز‌ها عوامل سیاسی است اما برخی پارامتر‌های اقتصادی همچون عدم بازگشت ارز‌های خارجی و محدودیت منابع بانک‌مرکزی هم در تشدید این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

رییس‌زا‌ده همچنین به تاثیر تورم بر افزایش نرخ ارز تاکید کرد و گفت: با تورم موجود همه بازار‌ها مثل خودرو، مسکن، طلا و حتی اقلام مصرفی و اساسی دچار نوسان قیمت صعودی شده‌اند و با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت نرخ ارز ثابت بماند؛ از طرفی برخی تصور می‌کنند افزایش قیمت‌ها متاثر از رشد نرخ دلار بوده درحالی که این بازار هم درگیر تورم فزاینده است.

ا‌و با تاکید بر تاثیر بازگشت ارزهای صادراتی در روند بازار ارز تصریح کرد: باتوجه به اینکه ورود ارزهای صادراتی نسبت به ماه‌های قبل شدت گرفته، شاهد هستیم که التهاب بازار ارز فروکش کرده و روند صعودی قیمت دلار تاحدودی متوقف شده است؛ البته همچنان بخش عمده‌ای از ارزهای ما وارد چرخه اقتصادی کشور نشده که با عرضه آن‌ها نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

این عضو اتاق بازرگانی به صحبت‌های رییس بانک‌مرکزی مبنی بر غیرواقعی بودن نرخ فعلی دلار هم اشاره کرد و افزود: البته که ایشان بهتر از ما به قیمت واقعی دلار واقف هستند اما باید اطمینان داشته باشیم که اگر ارز کاهش هم یافت، این وضعیت موقتی نبوده و سرکوب نشده باشد چراکه دوباره با هر تکانه‌ای چه سیاسی و چه اقتصادی، فنر به زور فشر‌ده شده ارز رها خواهد شد.