۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس یازدهم

روزانه بین 1500تا 1700میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده می‌شود/ مجلس یکشنبه طرح دولت برای افزایش سرمایه شرکت‌ها را بررسی می‌کند

۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸
کد خبر: 459713
روزانه بین 1500تا 1700میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده می‌شود/ مجلس یکشنبه طرح دولت برای افزایش سرمایه شرکت‌ها را بررسی می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به توییت مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد و بخش های تولیدی و اینکه هدایت نقدینگی بسمت تولید به سود اقتصاد کشور است؛ به این نکته اشاره می کند که دولت از طریق اجرای درست طرح هایی مثل طرح انتشار اوراق سلف نفت خام در بازار سرمایه و طرح دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت ها بدنبال ان است که نقدینگی فزاینده در کشور را به سمت تولید و طرح های مولد سوق دهد.

اقتصاد آنلاین-مهدی بیک، جعفرقادری نماینده مردم شیراز در این خصوص می گوید: موضوع نقدینگی که مقام معظم رهبری نیز بدرستی به اهمیت آن اشاره کرده اند، یکی از گزاره های زیربنایی اقتصادی است که می تواند به عنوان یک مرجع، عملکرد سایر بخش های اقتصادی را نیز دچار تغییر و تحول سازد. یعنی اگر نقدینگی سیال جامعه به حال خود رها شود و برنامه مناسبی برای آن تدارک دیده نشود می تواند سایر شاخص های اقتصادی را نیز دچار نوسان منفی سازد. در نقطه مقابل هم چنانچه جریان نقدینگی در اقتصاد تحت نظارت و مدیریت یک ساختار قوام یافته قرار داشته باشد می تواند سایر شاخص ها را به سمت رشد پایدار سوق دهد.

d1b721f4-4b18-4991-a5e2-32658211f50e

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که حتما مستحضرید هر روز به انواع و اشکال مختلف به حجم نقدینگی کشور افزوده می شود و روزانه بین 1500 تا 1700میلیاردتومان بر میزان این نقدینگی اضافه می شود. اگر به درستی برای این نقدینگی های فزاینده برنامه ریزی نشود و به سمت بازارهای تولیدی و مولد کشور سوق داده نشود، می تواند ایجاد مشکلات عدیده ای کند. بنابراین دولت باید تمام سعی و توانایی خود را بکار ببرد تا از طریق تصمیم سازی های درست اقتصادی یا بر حجم نقدینگی کشور افزوده نشود و یا اینکه اگر لاجرم نقدینگی ایجاد می شود ، به گونه ای برنامه ریزی شود که این نقدینگی به سمت بازارهای تولیدی هدایت شود.

قادری در پاسخ به این پرسش که با استفاده از چه مکانیسمی می توان از افزایش نقدینگی جلوگیری کرد یا این جریان نقدینگی را در مسیر درستی قرار داد تاکید کرد: در حال حاضر بهترین تصمیم برای نقدینگی این است که دولت سازوکارهایی را در قالب برنامه ریزی ها و طرح های اقتصادی تدارک ببیند که بتواند این نقدینگی را سریع تر بسمت تولید سوق دهد. در حال حاضر یک طرح دو فوریتی از سوی دولت به مجلس ارسال شده که روز یکشنبه جزئیات آن در مجلس بررسی خواهد شد. 

او در تشریح تبعات این طرح گفت: بر اساس این طرح از یک طرف شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به دستگاه های اجرایی امکان افزایش سرمایه خود را خواهند داشت و از سوی دیگر امکان عدم دریافت یا لغو حق تقدم سهام و سرمایه برای آنها ایجاد خواهد شد تا از این طریق امکان انتشار سهام جدید را فراهم کنند، مطابق این طرح، زمانی که شرکتی امکان افزایش سرمایه خود را پیدا کند ؛ طبیعتا به نسبت افزایش سرمایه خود می تواند تعداد سهام های خود را نیز افزایش دهد.

نماینده مردم شیراز همچنین گفت: از سوی دیگر، بحثی که در حال حاضر بین دولت و مجلس در خصوص فروش اوراق سلف نفتی در بازار سرمایه مطرح شده است، یکی دیگر از راهکارهایی است که می تواند در هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد تاثیرگذار باشد. اما باید توجه داشت، موفقیت این طرح مشروط بر آن است که این منابع بدست آمده به سمت تولید برود؛ نه اینکه این منابع را صرف هزینه های جاری و روزمره کنند و باز هم همان روشی را در پیش بگیرند که تا به امروز تجربه شده است.

قادری در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین هدایت درست نقدینگی ارتباط مستقیمی با استفاده درست از ابزارهای اقتصادی موثر دارد؛ یعنی گزاره های مختلف اقتصادی، همگی باید در راستای یک هدف زیربنایی تنظیم و هماهنگ شوند و هیچکس خارج از این چهارچوب و ساختار عمل نکند. در این صورت است که می توان امیدوار بود که برنامه ریزی های اجرایی به نتایج مورد نظر ختم شود. در این میان برخی ناهماهنگی های اجرایی که میان دستگاه های مختلف مشاهده می شود خطری است که باید هرچه سریعتر برای برون رفت از آن فکری شود.