۰ نفر

مدیرعامل سابق بازارمتشکل ارزی مطرح کرد؛

۹ پیشنهاد برای عبور از تحریم

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱
کد خبر: 457480
۹ پیشنهاد برای عبور از تحریم

مدیرعامل سابق بازارمتشکل ارزی ضمن اشاره به ۹راهکار برای علاج تحریم گفت: در هیچ یک از این موارد راهکارها، تحریم‌های ظالمانه آمریکا نقشی نداشته است. پس تحریم به تنهایی نمی تواند کمر ما را خم کند «از دوست بپرسید چرا می شکند».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محمود شکسته‌بند کارشناس اقتصادی و مدیرعامل سابق بازار متشکل ارزی درباره اینکه علاج تحریم مذاکره با غرب است یا قوی شدن اقتصاد، اظهار داشت: قطعاً با عنایت به روباه‌صفتی آمریکا و غرب، مذاکره  ما را به سر منزل مقصود نمی‌رساند؛ اما رسیدن به اقتصاد قوی هم به آسانی حاصل نمی‌شود مگر اینکه نکاتی را به‌صورت دقیق رعایت و اجرا کنیم.

وی راهکار نخست برای عبور از تحریم‌ها را  جلوگیری از قاچاق ارز به خارج دانست و گفت: تاکنون علی‌رغم تلاش‌های زیاد،  توفیقی در این زمینه حاصل نشده است و خروج سرمایه به آسانی آب خوردن صورت می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر به داخل را هم به‌عنوان یکی دیگر از راه‌های علاج تحریم‌ها اعلام کرد و افزود: قاچاق کالا و مواد مخدر به داخل کشور بر اساس آمارهای غیر رسمی سالانه بالغ بر 15 میلیارد دلار است و تاکنون علی‌رغم تلاش های فراوان هنوز توفیق خاصی حاصل نشده است.

شکسته‌بند به ضرورت همدلی و همراهی جناح های سیاسی، اشاره و تصریح کرد: متأسفانه در این مورد هم اغلب نزاع‌های ناروا تیشه به ریشه اقتصاد زده است.

به گفته او، همکاری و همسویی همه ارکان اجرایی و نظارتی و قضایی و حقوقی نظام شکوهمند اسلامی با سیاستهای پولی بانک مرکزی می تواند کمک خوبی برای عبور از شرایط تحریمی باشد.

مدیرعامل سابق بازار متشکل ارزی یکی از موضوعات مهم در شرایط تحریمی را بازگشت ارزهای صادراتی و همکاری صادرکنندگان با بانک مرکزی دانست و تأکید کرد: همراهی صادقانه صادرکنندگان با نظام و بانک مرکزی از موضوعات مهم است. فقط صادرکنندگان لطف کنند فاکتور کالاهای صادراتی شان را  under invoice نفرمایند(کمتر ننویسند) و ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند.

وی البته به همراهی صادقانه وارد کنندگان با نظام و بانک مرکزی هم تأکید کرد و گفت: واردکنندگان فقط لطف کنند فاکتور کالاهای وارداتی را over invoice نکنند (بیشتر ننویسند) و کالا ها را هم واقعاً وارد کشور کنند و به مصرف مردم ایران برسانند و از احتکار خودداری نمایند.

این کارشناس اقتصادی خصوصی‌سازی و شفافیت را از دیگر راه‌های علاج تحریم برشمرد و ادامه داد: دولت محترم خصوصی‌سازی را از طریق فروش شرکت‌هایش در بورس و فرا بورس انجام دهد تا هم خصوصی‌سازی شفاف‌تر انجام و هم از ریزش بورس جلوگیری شود.

شکسته‌بند با انتقاد از تجارت شرکت‌های دولتی گفت: دولت محترم تمامی شرکت‌های تجاریش را منحل کند و دست از تجارت بردارد و بر تجارت تجار نظارت کند.

مدیرعامل سابق بازارمتشکل ارزی در پایان تصریح کرد: سرمایه‌ها و سپرده‌های مردم  نزد بانکها به طرف  بخش تولید بخصوص کشاورزی و صنعت هدایت شود و نظارت کافی بر نحوه مصرف آن توسط گیرندگان تسهیلات صورت گیرد تا از مسیر تولید خارج نشود.

وی با بیان اینکه تمامی موارد فوق تاکنون عملیاتی نشده است، ضمن طرح این سؤال که چگونه می توان انتظار داشت که اقتصاد قوی شکل بگیرد، گفت: تا به حال هم سر پا ماندن اقتصاد کشورمان از عجایب هفت‌گانه دنیا عجیب‌تر است. می‌بینید که در هیچ یک از موارد بالا تحریم‌های ظالمانه آمریکا نقشی نداشته است. پس تحریم به تنهایی نمی‌تواند کمر ما را خم کند( از دوست بپرسید چرا می شکند).