۰ نفر

یک نماینده سابق مجلس توضیح داد؛

روایتی از جزئیات عملکرد بودجه98

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۹
کد خبر: 457265
روایتی از جزئیات عملکرد بودجه98

یک نماینده سابق مجلس با روایت چگونگی تحقق بودجه سال98 از دستکاری در ارقام و آمارها خبر داده و می گوید با دستکاری، آمار غیرواقعی به مردم و مسئولان دادند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، تاکنون از سوی خزانه داری، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادها گزارشی شفاف از عملکرد بودجه سال 98 کل کشور ارائه نشده و ارقام دست و پا شکسته و بعضا مخدوش در ماه های اخیر از دخل و خرج دولت توسط برخی مسئولان مطرح شد.

سوالات بسیاری در رابطه با جزئیات عملکرد بودجه سال گذشته مطرح است. طبق مستندات، بیش از 65 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای در بودجه مصرف شد که 45 هزار میلیارد تومان آن به واسطه مجوز شورای عالی هماهنگی سران قوا بود. گزارش های متعددی در رابطه با جزئیات عملکرد بودجه سال 98 تهیه شد.

دولت اوایل سال 98 با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی و به منظور کاهش انتظارات، در پیش بینی ‌های خود اعلام کرد که امکان تحقق 386 هزار میلیارد تومان از منابع وجود دارد و حتی حاضر نشد به رقم 407 هزار میلیارد تومان لایحه بودجه نیز پایبند بماند و با همین استدلال به منظور تامین کمبود‌های بودجه‌ای، دست به دامن شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شد تا بتواند از منابع صندوق توسعه ملی علاوه بر کسر 14 درصد ناشی از 34 درصد براساس برنامه ششم توسعه (20 درصد ثابت و سالانه 2 درصد) و بخش‌هایی که طبق قانون بودجه مجوز قانونی برداشت آن را داشت (بند «ه» تبصره 4 قانون بودجه 98)، استفاده کند.

براساس این گزارش، 4 منبع درآمدی پیشنهادی دولت به سران قوا 97.5 هزار میلیارد تومان بود اما در نهایت با 76.5 هزار میلیارد تومان آن موافقت شد. این منابع عبارتند از:

الف- واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت توسط وزارت اقتصاد: 10 هزار میلیارد تومان

ب- 50 درصد موجودی حساب ذخیره ارزی: 4 هزار و 500 میلیارد تومان

ج- فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه 98: 38 هزار میلیارد تومان

د-برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی: 45 هزار میلیارد تومان (مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به شماره 11830 -97/م مورخ 1397.4.26 موضوع ذخیره‌سازی (12) واحد درصد از سهم 32 درصدی منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای نیازهای ضروری کشور)

البته مجموع ارقام فوق، 97.5 هزار میلیارد تومان بود، ولی سقف مجاز دولت برای فروش اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی (بند‌های ج و د)، 62 هزار میلیارد تومان بود و در نتیجه، مجموع ارقام فوق به  76.5 هزار میلیارد تومان می‌رسید.

اوایل سال جاری با شگفتی تمام محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تحقق 98 درصدی منابع مصوب بودجه (یعنی 448 هزار میلیارد تومان مصوب مجلس که بعدا آن را در سران قوا به 386 هزار میلیارد تومان کاهش دادند) خبر داد.

واقعیت این است که مجموع منابع عمومی محقق شده بودجه 98، حدود 340 هزار میلیارد تومان بوده و میزان تحقق منابع مذکور نسبت به منابع عمومی، 75.8 درصد بوده است. این در حالی است که نوبخت مدعی شده بود رقم تحقق منابع بودجه سال گذشته بالغ بر 98 درصد است ولی به مردم توضیحی درباره جزئیات آن و اینکه از منابع بخش خصوصی برای سرمایه گذاری (صندوق توسعه ملی) برای بودجه جاری استفاده شده است، نداده بود.

به هر صورت این پرسش مطرح است که چگونه مسئولان برای جبران منابع دست به اصلاح ارقام بودجه در شورای هماهنگی سران قوا زدند اما به یکباره ورق برگشت و این بار مسئولان سازمان برنامه و بودجه در نقش قهرمان بودجه ظاهر شدند و خبر از تحقق کامل بودجه 98 می‌دهند؟

برای روشن شدن موضوع به سراغ محمد حسینی نماینده ادوار مجلس دهم که عضو کمیسیون برنامه و بودجه و ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی بود، رفتیم.

آقای حسینی ابهاماتی در رابطه با برداشت از صندوق توسعه ملی توسط دولت وجود دارد و دقیقا معلوم نیست که چه میزان برداشت صورت گرفته است؟ با توجه به اینکه شما ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی بودید آیا آماری در این زمینه دارید؟

حسینی: گزارش شش ماهه دوم صندوق توسعه ملی هنوز از سوی این صندوق ارائه نشده و طی روزهای اخیر بانک مرکزی اطلاعات حساب ها و واریزی از محل درآمدهای صادرات نفت را به صندوق ارائه کرده است.

آمارها نشان می دهد در سال ۹۸ بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه مصرف شده و اخیراً وزارت اقتصاد نیز گزارش داده که ۲۸ هزار میلیارد تومان از پول صندوق توسعه ملی برای تسویه تنخواه بودجه که توسط بانک مرکزی ارائه می شود، پرداخت شده است.

حسینی: سال ۹۸ دولت برای بودجه دو بار پول گرفت. در تبصره ۴ بودجه رقم ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون یورو گرفتند و آن را خوردند و عملکرد آن را جزء منابع بودجه آوردند. خاطرم هست اوایل سال ۹۹ آقای نوبخت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گزارشی از عملکرد بودجه سال ۹۸ را ارائه کرد و گفت: از ۴۴۸ هزار میلیارد تومان منابعی که در بودجه پیش‌بینی شده بود ۴۴۱ هزار میلیارد تومان وصولی داشتیم که ۹۸ درصد محقق شده است. بنده نگاهی به نوبخت کردم و دو سوال پرسیدم. شما می‌گویید بودجه سال گذشته ۹۸ درصد محقق شده است. پس چرا تخصیص استان بنده زیر ۵۰ درصد است. این یعنی چه؟ نوبخت رو به من کرد و گفت: آقای حسینی شما بهتر می‌دانید. من گفتم می دانم؛ وقتی شما این حرف را می زنید (تحقق ۹۸ درصدی) یعنی به مردم عملکرد غیرواقعی می‌دهید.

پیشنهاد به سران قوا بردید و مصوبه مجلس در مورد منابع ۴۴۸ هزار میلیارد تومانی بودجه را به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش دادید یعنی بیش از ۶۲ هزار میلیارد تومان آن را کم کردید. از طرفی مجوز گرفتید که ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی بفروشید. همچنین مجوز برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را گرفتید. پس چگونه است که می‌گویید ۹۸ درصد بودجه مصوب محقق شد؟ یا ما را چیز دیگری فرض کردید یا مردم را!

همچنین ۲ هزار میلیارد تومان بابت قیر، در سر جمع منابع آورده اید. در تبصره ۵ بودجه، بدهی‌ها را تهاتر کردید و عملکردش را در سرجمع منابع بودجه آوردید. اسناد خزانه و اوراق را که از سران قوا مجوز گرفته شد در سرجمع بودجه آمده است. عملکرد تملک دارایی مالی نسبت به بودجه مصوب ۲۶۰ درصد رشد داشته است. نفت قرار بود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان فروخته شود که ۵۰ هزار میلیارد تومان آن وصول کردید.

عملکردی که رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد درست نیست. جالب است بدانید خزانه‌داری کل کشور نیز می‌گوید عملکرد بودجه ما با سازمان برنامه و بودجه مو نمی‌زند (فرقی نمی کند). خاطرم هست بعد از ظهر همان روزی که نوبخت در کمیسیون برنامه و بودجه گزارش داد در دیوان محاسبات راجع به تفریغ بودجه جلسه داشتیم که آقای نوری رئیس امور تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه آمد و گفت صبح با آقای نوبخت کل کل کردید؟ گفتم قصدی نداشتم. نوبخت به نوری گفته بود اگر بروید حسینی سوال می‌کند. آقای نوری به نوبخت گفته بود که می‌دانستم حسینی از عملکرد ایراد می‌گیرد. به نوری گفتم که به خدا کار شما ایراد دارد. مثلاً قرار بود بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی برای احیای یک قنات استفاده شود؛ آخر سال شده مردم می‌گویند حسینی پول ما را خورد به آنها می گویم که تخصیص نداده اند. مردم می گویند که دولت گفته همه پولها را تخصیص داده و بودجه ۹۸ درصد تحقق یافته است. معنای این حرف چیست؟!

آیا پول دیگری هم از صندوق توسعه ملی برداشت شده است؟

حسینی: بله؛ برای سیل حدود ۲۴۰ میلیون دلار برداشت کردند که آن را هم جز بودجه آورده اند. آنقدر زرنگ هستند که دو طرف ترازنامه را افزایش نمی دهند. بلکه فقط طرف درآمد را حساب می کنند که تراز منفی(کسری) بودجه کمتر نشان دهد. این هنر است.

این تقلب نیست؟

حسینی: اینها به دولت و تریبون‌ها می گویند ببینید ما انقدر خوب عمل کرده ایم.