۰ نفر

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور مطرح کرد؛

ضرورت راه‌اندازی تعاونی‌های کارگری

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶
کد خبر: 455298
ضرورت راه‌اندازی تعاونی‌های کارگری

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه بهتر است تعاونی‌های کارگری جایگزین شرکت‌های تأمین نیروی پیمانکاری شوند، گفت: حذف شرکت‌های پیمانکاری را در مجلس قبل پیگیری کردیم و به نتیجه نرسیدیم، در این مجلس دنبال خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ناصر چمنی, رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور درباره فعالیت شرکت های تأمین نیروی پیمانکاری گفت: اعتقاد داریم پیمانکاران واسطه ای بیش نیستند،‌در مناطق آزاد تجاری زمانی که می خواهند خطی را راه اندازی کنند تا به تولید برسانند پیمانکارانی مشغول فعالیت هستند. پیمانکارانی که به عنوان تأمین نیروی انسانی مشغول فعالیت هستند به صورت واسطه ای بیش نیستند. در چنین شرایطی کارگران زحمت می کشند و سود به جیب پیمانکاران می رود.

 چمنی بیان کرد:حضور پیمانکاران بازار خوب و شیرین واسطه گری است که ایجاد شده است و  به خاطر حفظ و کیان جامعه کارگری و سلامتی در مجموعه های تولیدی باید پیمانکار حذف شود.

 رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه در مجلس گذشته به دنبال تصویب طرح  حذف شرکت های پیمانکاری بودیم گفت: پیشنهاد دادیم به جای شرکت های پیمانکاری تعاونی های کارگری جایگزین شوند. متأسفانه در مجلس قبلی بحث هایی شد ولی به صحن علنی نرفت. اکنون درحال رایزنی با مجلس فعلی هستیم امیدواریم به نتیجه برسیم.

وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم که کارگران بایدبا کارفرمای اصلی قرارداد منعقد کنند. اگر امکان چنین کاری مهیا نیست بهتر است که تعاونی های کارگری جایگزین شرکت های تأمین نیروی پیمانکاری شوند.

چمنی با اشاره به راه اندازی شرکت تعاونی در پتروشیمی تبریز در قسمت تعمیرات راه اندازی شد گفت:این تعاونی به جای شرکت تأمین نیروی پیمانکاری فعالیت می کندو بسیار موفق بوده است و حق کارگری پایمال نشده است.500 نفر کارگر دراین تعاونی فعالیت دارند و حدود 7سال است که فعالیت می کند,کارگران هم سهامدارتعاونی هستند و هم شاغل در تعاونی هستند. علاوه بر اینکه بهره وری کار آنها بالا رفته است, سودهای حاصل نیز بین کارگران توزیع شده است. این شکل می تواند نمونه ای برای کل کشور باشد.

چمنی افزود:در شرایطی که هر روز بر هزینه های زندگی کارگران افزوده می شود, برای ترس از بیکار شدن و تمدید نشدن قرار داد خود از مطالبات خود چشم پوشی می کنند. به همین دلیل در شرکت های پیمانکاری حق وحقوقشان پایمال می شود. کارگران در جستجوی معاش‌ خانواده راهی کارگاه‌ها می‌شوند، برای همین طبیعی است که برای حفظ این موقعیت ملاحظه کرده و از سایر مطالبات قانونی خود نظیر رعایت اصول ایمنی،حقوق به موقع و... در محیط کار چشم پوشی کنند.