۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

نوسانات نرخ ارز ریشه در سفته بازی و عوامل روانی دارد

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۳۱
کد خبر: 454570
نوسانات نرخ ارز ریشه در  سفته بازی و عوامل روانی دارد

یک اقتصاددان با بیان این که التهابات بازار ارز بیشتر پایه روانی وسفته بازی دارد گفت: در حالی که بدهی خارجی کشور ما حدود 10 میلیارد دلار است، دلیل افزایش بی رویه نرخ ارز را باید در حوزه سفته بازی و بازی روانی جست و جو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، وحید شقاقی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان این که کشور ونزوئلا با بدهی خارجی 180 میلیارد دلار بازار ارز داخلی را باخته و مدیریت آن را عملا به خارج واگذار کرده است، ادامه داد: پیش بینی هایی مانند ونزوئلایی شدن اقتصاد کشور و یا حرکت به سمت ورشکستگی و فروپاشی بسیار غیرواقعی است، چرا که نوسان نرخ ارز در کشور ما مبنای بدهی خارجی ندارد.

وی افزود: تلاش بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی کشور این است که بدهی خارجی افزایش نیابد و البته در کنار آن، بازار داخلی نیز مدیریت شود که نتیجه این اقدامات را طی روزهای گذشته شاهد بودیم.

وی با تقدیر از تلاش هایی که به کاهش نرخ ارز منجر شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری کرونا علاوه بر این که سلامت جامعه را به خطر انداخت، اقتصاد کشور و به ویژه تجارت خارجی را به اندکی تاخیر مواجه کرد و همین باعث شد درآمدهای ارزی کشور کاهش یابد.

شقاقی به سرعت گرفتن روند صادرات اشاره کرد و گفت: با چرخش دوباره چرخ های تجارت، بدون شک روند افزایش نرخ ارز دیگر تکرار نخواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اتمام حجت بانک مرکزی با صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را بسیار درست خواند و اظهار کرد: همه باید بدانند که در شرایط محدودیت های ارزی و اقتصادی، نباید منافع شخصی را بر منافع ملی ارجح بدانند.

وی تقویت تراز بازرگانی را اقدامی مهمی در راستای تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز دانست و گفت: وازت صمت، وزارت کشاورزی و وزارت نفت نیز در این برهه زمانی مسئولیت های مهمی بر عهده دارند و نباید تعادل نرخ ارز در بازار را فقط از بانک مرکزی درخواست کرد.